Gmina Stare Pole: Zakończyła się przebudowa DK 22 do wschodniej granicy Pomorza. Kolejny element większego programu zrealizowany
Zakończona przebudowa kolejnego odcinka DK 22 na Pomorzu
Już oficjalnie można ogłosić, że przebudowa odcinka DK 22 pomiędzy Malborkiem a granicą województwa pomorskiego z woj. warmińsko-mazurskim się zakończyła. Tę informację przekazał gdański oddział GDDKiA.
Trochę to trwało. Umowa na realizację zadania została podpisana 7 października 2022 r. z Grupą NDI, z terminem 19-miesięcznym, pomijając okresy zimowe, więc datą końcową miał być 15 listopada 2024 r. Dały się we znaki żuławskie grunty, a także problemy w samym Starym Polu z kolizją sieci podziemnych. Dlatego inwestycja przedłużyła się do końca czerwca 2025 r.
Celem była poprawa bezpieczeństwa użytkowników drogi oraz wzmocnienie nawierzchni z dostosowaniem jej do nośności 11,5 tony na oś. Rozbudowa obejmowała 10,5 km drogi krajowej od granic administracyjnych Malborka do granicy woj. pomorskiego i warmińsko-mazurskiego, z wyłączeniem wcześniej przebudowanego skrzyżowania w Królewie. W ramach prac powstały skrzyżowania, skorygowane zostały łuki poziome i spadki poprzeczne. Przebudowaliśmy system odwodnienia i zbiorników retencyjnych oraz przepusty pod DK 22 – wylicza Mateusz Brożyna, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Na całej długości odcinka powstała też ścieżka pieszo-rowerowa wraz z miejscem postoju oraz kanałem technologicznym. Przebudowana została również kolidująca z inwestycją infrastruktura techniczna.
Zakończona inwestycja to element większego programu wzmocnienia DK 22 do nośności 11,5 t na oś. Wiele odcinków już wykonano, a obecnie w toku lub przygotowaniu są:
- Zblewo – Sucumin (6 km) - trwają prace budowlane, koniec w I kw. 2026 r.;
- Czersk – Czarna Woda (10,3 km) - podpisana umowa w systemie „Projektuj i buduj”, trwają prace projektowe, koniec w II kw. 2029 r.;
- Czarna Woda – Zblewo (17,8 km) - decyzja środowiskowa uzyskana w II kw. 2025 r., trwają prace projektowe, ogłoszenie przetargu na roboty budowlane w IV kw. 2026 r.;
- rozbudowa skrzyżowania w Gnojewie wraz z budową ciągu pieszo-rowerowego na odcinku Gnojewo - Cisy - podpisana umowa w systemie „Projektuj i buduj”, trwają prace projektowe, koniec w II kw. 2028 r.;
- Malbork (3,5 km) – w 2026 r. planowany jest przetarg w formule „Projektuj i buduj”.
Łączne koszty rozbudowy „22” w województwie pomorskim wynoszą około miliarda zł. Do tego należy dodać szacowany na niemal 1,2 mld zł koszt budowy dwóch obwodnic. W sprawie człuchowskiej GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, a przetarg w systemie „P&B” planowany jest w czwartym kwartale 2026 r. Dla obwodnicy Starogardu Gdańskiego został wybrany wykonawca w formule „P&B” i jeszcze w tym kwartale ma być podpisana umowa.