Gorzów: Kładka wzdłuż mostu kolejowego gotowa za cztery lata?
- Nie możemy podać konkretnej daty, kiedy rozpoczniemy przebudowę, natomiast jesteśmy na finalnym etapie przygotowywania projektu. Konkretna data robót zostanie ustalona, gdy będziemy mieli dokumentację projektową - mówi nam Paweł Pleśniar, pełnomocnik zarządu ds. planowania rozwoju i utrzymania infrastruktury kolejowej PKP Polskich Linii Kolejowych.
Z przedstawicielem kolejowej spółki rozmawiamy o przebudowie dwóch mostów kolejowych, które są w Gorzowie - tego przez Wartę oraz drugiego, który jest nad kanałem Ulgi. Obie przeprawy mają zostać zrobione, bo kolej szykuje się do modernizacji linii Gorzów - Skwierzyna - Międzychód - Poznań. By pociągi mogły jechać po niej z prędkością 160 km/h, konieczna jest przebudowa - a de facto: budowa od nowa - obydwu mostów.
Mieszkańcy czekają na kładkę
Przebudowy mostu kolejowego na Warcie gorzowianie wyglądają szczególnie. Przez prawie pół wieku po obu jego stronach były kładki, które zapewniały szybsze przejście z Zawarcia do centrum miasta. Ze względu na stan techniczny w 2012 wejście na obie kładki zamknięto, a w 2014 tę, która miała asfaltową nawierzchnię, rozebrano. Mieszkańcy tak się do niej przyzwyczaili, że o jej odbudowę regularnie dopytują.
Nowa kładka ma powstać przy okazji przebudowy całej przeprawy. Czyli kiedy?
- Aktualnie kończona jest dokumentacja projektowa na most. Ma ona być z wszystkimi pozwoleniami, aby można było uzyskać gotowość do rozpoczęcia procedury wyłonienia wykonawcy. Budowany jest też model finansowania - mówi P. Pleśniar. Dodaje przy tym: - Projekt i dokumenty chcemy zamknąć w tym roku.
Choć nie jest jeszcze znana data przebudowy mostów przez Wartę i kanał Ulgi, PKP PLK, chce, aby doszło do tego przy okazji przebudowy odcinka Gorzów - Skwierzyna. Aby nie tracić czasu, prace nad obiema przeprawami miałyby się odbywać przy okazji wymiany nawierzchni na tym odcinku. A to wszystko, miałoby się zadziać do 2029, czyli przed rozpoczęciem modernizacji odcinka Skwierzyna - Międzychód. Ten odcinek kolej chce bowiem zrobić w latach 2030-2031.
Nowy most kolejowy przez Wartę będzie już czwartą konstrukcją w tym miejscu. Pierwsza została wybudowana w 1893 i pozwalała na to, by pociągi z głównej stacji Landsbergu mogły dojeżdżać do miejscowości na południe od Warty.
Jak czytamy w Multimedialnej Encyklopedii Gorzowa Wielkopolskiego (to projekt Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej), pierwszy most był wykorzystywany do 1938, a definitywnie został rozebrany w 1957.
Drugi most powstał kilkanaście metrów od pierwszego w 1938, ale został wysadzony w 1945.
Most, który jest dzisiaj, powstał w latach 1964-1965. Kładki do niego zostały dobudowane w 1967. Służyły więc gorzowianom przed czterdzieści pięć lat.
Z kładki prosto na peron
Kładka, która ma powstać za kilka lat, ma służyć nie tylko pieszym, ale również rowerzystom. Gorzowski magistrat dogadał się też z koleją, by było z niej bezpośrednie przejście na peron 3 i 4 gorzowskiego dworca oraz do tunelu prowadzącego do dworcowego holu.