Gorzów: Od października darmowa komunikacja minibusami. Start pilotażu
Minibusy gotowe do jazdy. MZK sprawdza trasy i przystanki
We wtorkowy poranek 30 września na gorzowskich ulicach pojawiły się pierwsze minibusy. To była jazda testowa przed oficjalnym startem pilotażu, który rusza w środę 1 października. Mieszkańcy osiedli Piaski i Staszica przez miesiąc będą mogli sprawdzić, jak w praktyce działa komunikacja wewnątrzosiedlowa.
Testy prowadzone będą w ramach dwóch linii: 301 na os. Staszica i 303 na os. Piaski. Przejazdy minibusami będą bezpłatne. Kursy będą odbywały się codziennie od poniedziałku do piątku, od godziny 6:00 do 18:00. Busy będą jeździć co 15 lub 20 minut w godzinach szczytu, a poza szczytem co 20-30 minut. W południe zaplanowano przerwę techniczną - między 11:30 a 13:30 busy będą doładowywane.
- Dzisiaj mamy próbny przejazd minibusów, które od jutra, czyli od 1 października, wyruszą na osiedle Piaski i Staszica. Chcielibyśmy, żeby jak najwięcej osób skorzystało, bo to da szansę na to, żeby ta komunikacja była uruchomiona w przyszłości już na stałe - mówi Roman Maksymiak, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji.
Testy potrwają miesiąc. Minibusy na dwóch trasach
Linia 301 (Kampus AJP - Długosza - Biblioteka AJP) przejedzie przez ulice: Chopina, Norwida, Skłodowskiej-Curie, Kasprowicza, Al. Konstytucji 3 Maja, Asnyka, Żeromskiego, Matejki, Fredry i Długosza. Przy CSR Słowianka zawróci i pojedzie z powrotem przez Fredry, Matejki, Żeromskiego, Asnyka, Konstytucji 3 Maja, Chopina i zakończy kurs przy Bibliotece AJP.
Linia 303 (Czarnieckiego - Okrzei - Czarnieckiego) obsłuży trasę z Piasków przy Netto przez Kazimierza Wielkiego, Bohaterów Westerplatte, Dowbora-Muśnickiego, Batorego, Władysława IV, Błotną, Okrzei, ponownie Dowbora-Muśnickiego, Sczanieckiej, Żółkiewskiego, Puszkina i z powrotem na Czarnieckiego.
Na trasach wykorzystane zostaną trzy różne typy pojazdów - elektryczne i diesle, które mają być testowane pod kątem komfortu jazdy, zużycia energii oraz łatwości manewrowania po wąskich uliczkach.
- Generalnie chcemy sprawdzić trasy. Mamy tam pewne wątpliwości, czy większym autobusem ISUZU możemy przejechać ulicami w rejonie Chopina. Dlatego prawdopodobnie tam skierujemy mniejszy pojazd Yutong– tłumaczy prezes MZK.
Pilotaż minibusów w Gorzowie. Co dalej?
Program pilotażowy potrwa do końca października. Jeżeli zbierze dobre opinie, miasto planuje uruchomienie dwóch kolejnych linii - 300 i 304. Na razie testowany będzie m.in. komfort, lokalizacja przystanków, czas przejazdu oraz zainteresowanie mieszkańców.
- Oczekujemy masy telefonów, uwag, wątpliwości do wszystkiego, do trasy, do przystanków, do wygody podróżowania. To pozwoli nam w przyszłości zaprojektować trasy tak, żeby były dopasowane do potrzeb mieszkańców - podkreśla Roman Maksymiak.