Gorzów Wielkopolski: Gigantyczna konstrukcja pod ziemią. Tak powstaje obwodnica miasta
Na placu budowy przy rondzie Barlineckim praca wre. Ruszył montaż kluczowego elementu pierwszego etapu północnej obwodnicy Gorzowa. Pod jezdnią nowej drogi powstaje ponad 70-metrowy przepust dla rzeki Kłodawki, który ma też chronić małe zwierzęta.
Budowa pierwszego etapu północnej obwodnicy trwa. To koszt 27 mln zł
Budową pierwszego etapu północnej obwodnicy Gorzowa, czyli tak naprawdę nowej trasy średnicowej, zajmuje się Budimex, która ma wybudować 500-metrowy odcinek drogi, łączący rondo Barlineckie z osiedlem Piaski za niecałe 27 mln zł.
Obecnie najważniejsze są prace przy montażu stalowego przepustu rzeki Kłodawki.
Kluczowy etap budowy. Powstaje 70-metrowy przepust
Teraz Budimex prowadzi najważniejsze prace związane z montażem przepustu, który będzie przebiegał pod obiema jezdniami przyszłej drogi. Konstrukcja ma długość około 70 metrów i będzie służyć nie tylko do przeprowadzenia Kłodawki pod trasą. Zostanie wyposażona również w półkę, która umożliwi bezpieczne przechodzenie małych zwierząt.
Na placu budowy pojawił się specjalistyczny sprzęt, dzięki któremu możliwe jest łączenie i montaż poszczególnych elementów stalowej konstrukcji. Pod przepustem wykonano już materace z kruszywa, które wzmacniają podłoże i stanowią jego stabilne oparcie.
- W ramach budowy powstaje przepust zaprojektowany jako konstrukcja stalowa o przekroju zamkniętym eliptycznym. Aktualnie trwają prace związane z montażem górnej części przepustu. Arkusze pojedyncze są scalane na górze i następnie przetransportowane dźwigiem w miejsce docelowe na dole przepustu. Do końca tego tygodnia planujemy zakończyć wszystkie prace związane z montażem konstrukcji stalowej przepustu i następnie przystąpimy do części zasypkowej przepustu i kolejnych robót - opowiada Mariusz Ceklarz, kierownik robót mostowych firmy Budimex.
Co jeszcze powstanie w pierwszym etapie obwodnicy?
Pierwszy etap północnej obwodnicy to nie tylko sam przepust. Rondo Barlineckie zostanie przebudowane i połączone z nowym odcinkiem drogi. Na ul. Kazimierza Wielkiego powstanie nowe rondo przy skrzyżowaniu z Owocową. Sama Owocowa zostanie przebudowana i włączona w nowe rondo. Skrzyżowanie ul. Kazimierza Wielkiego z Kuratowskiej stanie się wyniesione, co poprawi bezpieczeństwo.
Wzdłuż nowej drogi zaprojektowano chodniki i ścieżki rowerowe. Powstaną zatoki autobusowe z wiatami, miejsca parkingowe, zjazdy z dróg publicznych oraz skwer w rejonie ul. Kazimierza Wielkiego i Kuratowskiej. W ramach inwestycji przewidziano również budowę systemu odwodnienia, który będzie odprowadzać wodę do zbiornika retencyjnego, a następnie do rzeki Kłodawki. Na trasie pojawi się nowe oświetlenie i kanał technologiczny.
Budowa pierwszego odcinka drogi w 12 miesięcy
Zgodnie z harmonogramem prace mają się zakończyć w lipcu 2026 roku. To dokładnie 12 miesięcy od uzyskania decyzji ZRID, która została wydana w lipcu 2025 roku. Wszystko wskazuje na to, że Budimex pracuje zgodnie z planem.
Za kolejny odcinek trasy średnicowej, od ul. Kazimierza Wielkiego do ul. Myśliborskiej, również odpowiada Budimex. Na razie trwają prace projektowe. Dokumentacja ma być gotowa do lipca 2026 roku. Dopiero wtedy będzie można wystąpić o pozwolenia i rozpocząć budowę kolejnego etapu.