Grodzisk Mazowiecki: Sześć gmin zbuduje trasę rowerową do Warszawy. Przebiegnie wzdłuż malowniczej trasy kolejowej. To będzie hit
W tym artykule:
22-kilometrowa trasa rowerowa wzdłuż torów WKD
W marcu bieżącego roku, w siedzibie Warszawskiej Kolei Dojazdowej odbyło się uroczyste podpisanie porozumienia w sprawie opracowania koncepcji budowy drogi rowerowej. Trasa ma powstać wzdłuż torów WKD od Grodziska Mazowieckiego do granic administracyjnych Warszawy.
Projekt zakłada stworzenie 22-kilometrowej drogi rowerowej, która w sposób kompleksowy wyznaczy tereny pod zupełnie nowe ścieżki dla rowerzystów. Nowe odcinki mają zostać połączone z istniejącymi i stworzyć spójny układ. W realizacje inwestycji zaangażowanych jest sześć gmin:
- Grodzisk Mazowiecki (podmiot wiodący),
- Milanówek,
- Brwinów,
- Podkowa Leśna,
- Pruszków,
- Michałowice.
Władze Grodziska Mazowieckiego ogłaszają przetarg
Pod koniec sierpnia Urząd Miejski w Grodzisku Mazowieckim ogłosił przetarg na opracowanie koncepcji budowy trasy rowerowej. Ze specyfikacji zamówienia dowiadujemy się, że projekt będzie obejmować wykonanie drogi dla rowerów lub drogi dla pieszych i rowerów.
Wszystkie odcinki trasy zostaną wykonane z nawierzchni asfaltowej. Podmiot odpowiedzialny za opracowanie koncepcji ma także za zadanie zaadaptować istniejące już drogi rowerowe na terenie sześciu gmin do planowanej inwestycji.
To jednak nie wszystko. W zakres zamówienia wchodzą także rozwiązania odwodnienia, rozwiązania przepraw przez istniejące cieki wodne (tj. budowę przepustek lub kładek), a także rozwiązania ewentualnych kolizji z istniejącą infrastrukturą. Przewidziano także budowę oświetlenia - w szczególności na skrzyżowaniach z innymi ciągami drogowymi.
Wymagana jest również inwentaryzacja zieleni oraz obiektów stojących w kolizji z projektowanymi rozwiązaniami np. wiat, latarni, słupów sygnalizacji świetlnej czy wygrodzeń na przejazdach kolejowych WKD. Przy opracowywaniu koncepcji wykonawca będzie musiał uwzględnić także wymagania związane z bliskością infrastruktury kolejowej
Zainteresowane firmy mogą składać oferty do środy, 10 września. Podmiot wyłoniony w przetargu otrzyma czas na opracowanie projektu drogi rowerowej wzdłuż torów Warszawskiej Kolei Dojazdowej do 30 czerwca 2026 roku.
Co z Warszawą?
Trasa dobiegałaby do administracyjnej granicy Warszawy. I co dalej? Po stronie stolicy brakuje chociażby dróg pomiędzy stacjami Opacz i Warszawa Salomea i w rejonie wspomnianej stacji już w obrębie Warszawy. Jeśli trasa miałaby usprawnić dojazdy do stolicy to powinna zapewniać także wygodny wjazd do miasta. W najbliższym czasie będziemy pytać ratusz czy planuje zintegrować działania z planami ościennych gmin.