Hałas i spaliny odjadą bokiem. Tysiące samochodów ominie miasto nową obwodnicą
Koniec z korkami i spalinami
Kto choć raz przejeżdżał przez to lubuskie miasteczko w godzinach szczytu wie, jak duże potrafią być tam korki. Krajowa dwudziestka dwójka przecina je na wskroś i jest jedyną trasą prowadzącą z Gorzowa Wielkopolskiego w kierunku Wałcza. Codziennie pokonuje ją kilka tysięcy samochodów. Najbardziej uciążliwe są ciężarówki, które nie tylko spowalniają ruch, ale też generują hałas i zanieczyszczenia. To wszystko niebawem ma się zmienić.
- Dzięki budowie obwodnicy ruch tranzytowy zostanie przekierowany, więc miejscowość złapie oddech, a mieszkańcy będą mogli dużo bezpieczniej poruszać się w tym ciągu komunikacyjnym. Liczymy również na to, że nowa trasa pobudzi do życia tereny, przy których będzie przebiegała, bo może być dodatkowym atutem na przykład dla przyszłych inwestorów. - tłumaczy Bartosz Jabłoński, burmistrz Dobiegniewa.
Najpierw papier, później asfalt
Zainteresowanie budową obwodnicy było spore. Do przetargu zgłosiło się siedem firm. Najtańszą ofertę złożył Budimex, który zaproponował realizację zadania za nieco ponad 104 mln zł. Najdroższa propozycja sięgała niemal 140 mln zł. Co istotne, aż sześć ofert zmieściło się w planowanym budżecie, wynoszącym 125 mln zł.
- Decyzją komisji przetargowej oferta firmy Budimex została oceniona została jako najkorzystniejsza spośród siedmiu złożonych w przetargu na realizację obwodnicy Dobiegniewa. Powstanie ona w systemie projektuj i buduj, co oznacza, że zadaniem wyłonionego wykonawcy będzie w pierwszej kolejności opracowanie projektu i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a następnie wybudowanie nowej drogi - informuje Anna Jakubowska, rzeczniczka zielonogórskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Ominie miasto szerokim łukiem
Nowa obwodnica będzie miała prawie sześć kilometrów długości i zostanie poprowadzona po południowej stronie miasta, z dala od zwartej zabudowy. Droga będzie miała swój początek w rejonie stacji benzynowej przed Dobiegniewem, następnie ominie strefę ekonomiczną, przetnie drogę wojewódzką i znów połączy się z drogą krajową w okolicach Rolewic.
- W ramach zadania zaplanowaliśmy cztery skrzyżowania z istniejącymi drogami, dwa wiadukty drogowe oraz most nad Mierzęcką Strugą. Powstanie również wiadukt kolejowy, który pozwoli uniknąć czekania na przejazdach. Dzięki temu możliwe będzie bezkolizyjne pokonanie torów kolejowych, co obecnie jest źródłem wielu utrudnień i korków - dodaje Anna Jakubowska.
Kolejna obwodnica w Lubuskiem
Obwodnica Dobiegniewa to już trzecia inwestycja w regionie, dla której Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w czerwcu zakończyła procedurę przetargową. Wcześniej wybrano wykonawców obwodnic Wschowy i Dębowej Łęki oraz Kostrzyna nad Odrą. To także druga obwodnica w województwie lubuskim, która zostanie wybudowana w ciągu krajowej "dwudziestki dwójki". Pierwszą z nich, obwodnicę Strzelec Krajeńskich o długości ponad siedmiu kilometrów, oddano do użytku w połowie lutego.