Inowrocław: Rewolucja lekcji WF-u? Realia szkolnej infrastruktury
Choć Ministerstwo Edukacji zapowiadało metamorfozę lekcji WF-u, w praktyce wiele placówek wciąż boryka się z wyzwaniami związanymi z infrastrukturą i warunkami realizacji zajęć. Sytuacja w SP nr 14 odzwierciedla szerszy problem polskiej edukacji - ambitne plany Ministerstwa Edukacji często napotykają na bariery w postaci niewystarczającego finansowania i przestarzałej infrastruktury.
- Trudno mówić o metamorfozie zajęć lekcji wychowania fizycznego, skoro od 25 lat nie powstała żadna nowa sala gimnastyczna, a więc nie zmieniły się warunki realizacji lekcji wychowania fizycznego - powiedziała Magdalena Matuszak, wicedyrektor Szkoły Podstawowej nr 14 w Inowrocławiu i nauczyciel wychowania fizycznego.
Mimo tych ograniczeń, SP nr 14 planuje w nadchodzącym roku szkolnym realizację zajęć z wykorzystaniem zarówno własnej bazy sportowej, jak i obiektów miejskich. W liście do rodziców i uczniów wicedyrektor Matuszak wymieniła:
- dużą i małą salę gimnastyczną,
- boisko wielofunkcyjne "Orlik",
- halę widowiskowo-sportową (w tym siłownię),
- stadion lekkoatletyczny,
- terenowe siłownie,
- Park Solankowy (atletyka terenowa, ścieżki rowerowe).
Szkoła kontynuuje również udział w rządowym programie "Aktywna Szkoła" i umożliwia uczniom aktywność podczas przerw międzylekcyjnych na boisku "Orlik". Planowana jest także rywalizacja sportowa na różnych szczeblach - od szkolnego po wojewódzki.
Nowością w nadchodzącym roku będą testy sprawnościowe. - W II semestrze 2025/2026, w okresie luty-kwiecień 2026, zostaną przeprowadzone testy sprawnościowe w klasach IV-VIII i po raz pierwszy w klasach I-III - zapowiedziała wicedyrektor Matuszak.
Mimo wyzwań kadrowych i infrastrukturalnych, szkoła deklaruje zaangażowanie w poprawę jakości lekcji WF-u. - Dołożymy wszelkich starań, aby zajęcia wychowania fizycznego w naszej szkole pozytywnie wpływały na samopoczucie uczniów, sprawiły im radość oraz inspirowały do rozwijania sportowych pasji - podkreśliła Magdalena Matuszak.