Instytucje publiczne, które mają największe zaufanie wśród Polaków
W tym artykule:
Służby mundurowe deklasują konkurencję
Wśród wszystkich badanych instytucji to służby mundurowe cieszą się największym, wręcz powszechnym uznaniem.
Państwowa Straż Pożarna jest absolutnym liderem, notując pozytywną ocenę u 97 procent ankietowanych, przy braku wskazań negatywnych. Również Straż Graniczna znacząco poprawiła swoje notowania względem marca, zyskując pozytywną ocenę u 83 procent badanych (przy zaledwie 5 procentach negatywnych).
"W odniesieniu do Straży Granicznej we wszystkich grupach społecznych i demograficznych, które analizujemy, bardzo wyraźnie przeważają oceny pozytywne" - zauważyło CBOS.
Policja utrzymuje stabilny poziom poparcia: 69 procent ocen pozytywnych i 19 procent negatywnych. Częściej zadowolenie deklarują rolnicy, natomiast krytyczniej nastawieni są młodsi respondenci oraz osoby gorzej oceniające swoją sytuację materialną.
ZUS stabilny, a bank centralny w zaskakującej formie
Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) utrzymuje stabilny wizerunek z przewagą ocen pozytywnych - działalność ZUS dobrze ocenia 49 procent ankietowanych, a negatywnie 35 procent. Ta przewaga pozytywnych opinii utrzymuje się od drugiej połowy 2017 roku.
Co ciekawe, lepszym ocenom sprzyjają dobre warunki materialne i starszy wiek respondentów (55+, szczególnie emeryci). Krytyczniej wypowiadają się osoby młodsze (zwłaszcza 25-34 lata) i pracujący w sektorze prywatnym.
Prawdziwą zmianę odnotowano w postrzeganiu Narodowego Banku Polskiego (NBP). W ciągu pół roku wyraźnie wzrosła jego aprobata: dobrze ocenia go 54 procent badanych, a źle 19 procent.
CBOS łączy ten zwrot ze spadkiem inflacji i obniżkami stóp procentowych. Najczęściej przychylne opinie płyną od osób najmłodszych, a krytyczne - z największych miast i od osób lepiej sytuowanych.
Administracja Skarbowa z największą grupą niezdecydowanych
W przypadku Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) ubyło zarówno ocen pozytywnych, jak i negatywnych, za to wzrosła grupa niezdecydowanych: dobrze ocenia KAS 37 procent, źle 16 procent, a aż 47 procent nie potrafi ocenić jej pracy.
Właściciele firm częściej niż inni mają wyrobioną opinię o KAS - oceniają jej pracę zarówno częściej pozytywnie, jak i negatywnie. Ogólnie, lepszym ocenom KAS sprzyja zadowolenie z materialnych warunków życia, a bardziej krytyczni są młodsi respondenci.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
źródło: PAP