Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej. Nowa jezdnia do DW790 gotowa
Znacznie lepszy przejazd z Tucznawy do Łośnia, Łęki i DW790
Zakończyły się prace związane ze zmianą przebiegu części ulicy Różyckiego. Dzięki temu z Łęki do Tucznawy można już przejechać bez żadnych utrudnień. Wyremontowana 2,5-kilometrowa droga ma służyć mieszkańcom i osobom pracującym w strefie. Z tego powodu obowiązuje na niej ograniczenie tonażu. Zmiana przebiegu ulicy Różyckiego była konieczna ze względu na planowaną przez Polskie Sieci Elektroenergetyczne rozbudowę stacji elektroenergetycznej. Dlatego w trakcie zakończonego z początkiem tego roku remontu na kilkusetmetrowym fragmencie drogi nie została ułożona nowa nawierzchnia.
– Ostatecznie ulica Różyckiego zmieniła przebieg na długości 560 metrów. W nowym śladzie droga prowadzi łukiem, a na przylegającym terenie, na którym nie ma już śladu po starej jezdni, PSE rozbuduje swoją stację – mówi Zbigniew Kubik, naczelnik Wydziału Inwestycji Drogowych w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej.
Co ważne, zmiana przebiegu drogi została sfinansowana przez Polskie Sieci Elektroenergetyczne.
Prace na ponadpółkilometrowym odcinku właśnie się zakończyły. To oznacza, że nie ma już utrudnień na drodze łączącej Łękę z Tucznawą. Droga ma przede wszystkim służyć mieszkańcom oraz osobom dojeżdżającym do pracy w strefie inwestycyjnej. Dlatego na wyremontowanej ulicy obowiązuje ograniczenie tonażu do 7 ton.
Efektem prac na 2,5-kilometrowym odcinku jest wyprofilowana jezdnia ze wzmocnioną podbudową i trzema warstwami bitumicznymi. Na 600-metrowym odcinku od skrzyżowania z ulicami Poboczną i Przelotową do końca zabudowań jednorodzinnych powstał także chodnik.
Kompletny układ komunikacyjny w strefie ekonomicznej
Przebudowa ulicy Różyckiego była częścią IV etapu „Kompleksowego przygotowania terenu inwestycyjnego Tucznawa”.
– W ramach prac w pełni uzbrojony został teren inwestycyjny w sąsiedztwie ulicy Różyckiego. Powstały tam kanalizacja deszczowa i sanitarna, chodniki i droga rowerowa oraz oświetlenie. W efekcie układ drogowy w strefie jest już kompletny – mówi Damian Rutkowski, wiceprezydent Dąbrowy Górniczej.
Wartą 50,3 mln zł brutto inwestycję na zlecenie miasta zrealizowała firma Drogopol. Na prace miasto otrzymało promesę dofinansowania z Banku Gospodarstwa Krajowego.
Cały obszar inwestycyjny Tucznawa obejmuje 256 ha, z czego 211 ha to działki, na których można prowadzić działalność gospodarczą, a pozostała część przeznaczona jest dla niezbędnej infrastruktury, którą przygotowało miasto, m.in. dróg, chodników, sieci energetycznych, sieci wodno-kanalizacyjnych czy zbiorników retencyjnych.
W strefie działają zakłady NGK Ceramics, SK hi-tech battery materials Poland oraz JassBoard. Działki inwestycyjne posiadają także Schade Polska (magazyny i logistyka), Outokumpu Distribution Polska (wyroby stalowe), Instanta (produkcja kawy), Press Glass (produkcja szyb zespolonych) oraz Brembo (tarcze hamulcowe).
Nowa droga nad Pogorię powstanie w wakacje
W wakacje rozpocznie się natomiast modernizacja niemal kilometrowego odcinka drogi prowadzącej przez Ratanice do Pogorii IV.
– Obiecałem mieszkańcom dzielnicy, że doprowadzę do generalnego remontu drogi przez Ratanice i dotrzymałem danego im słowa. Przetarg na remont został ogłoszony, w czerwcu urząd miasta wyłoni wykonawcę i zaczniemy działać – mówi radny Robert Kazimirski.
Zaplanowane na ten rok prace obejmą cały odcinek przebiegającej przez Ratanice drogi: od granicy z gminą Psary do parkingu przy zbiorniku. To inwestycja ważna dla mieszkańców, ale i setek gości, którzy przyjeżdżają tu nie tylko w weekendy, aby wzdłuż Pogorii IV spacerować, jeździć na rolkach czy rowerach.
Jak zapowiada Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowych w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej, remont drogi będzie kompleksowy i obejmie wymianę podbudowy, ułożenie nowej nawierzchni, utwardzenie kostką brukową poboczy oraz nowe oznakowanie.
– Liczę, że remont drogi w Ratanicach będzie jednocześnie momentem zwrotnym dla przestrzeni przy samej Pogorii IV. Chcemy ją pozyskać od Wód Polskich i przekształcić nie tylko w miejsce służące komunikacji miejskiej i parkowaniu, ale także do rekreacji. Ze względu na położenie dzielnicy i własność terenów, takich miejsc w Ratanicach dziś brakuje i prowizoryczny obecnie parking idealnie się do tego nadaje - podkreśla Damian Rutkowski.