Jastrzębie-Zdrój: Miasto będzie miało nową infrastrukturę autobusową. Powstanie centrum przesiadkowe i aż osiem lokalnych węzłów przesiadkowych
Ponad 126 mln zł wyłoży w najbliższych latach miasto Jastrzębie-Zdrój na usprawnienie komunikacji autobusowej. Mowa o budowie głównego centrum przesiadkowego przy ul. Podhalańskiej oraz ośmiu węzłów przesiadkowych w dzielnicach, a także zakup 14 autobusów elektrycznych.
Ponad 63 mln zł, w tym blisko 42 mln zł dofinansowania, na budowę węzłów przesiadkowych w Jastrzębiu-Zdroju
Gros z tej kwoty pochodzi z funduszy unijnych oraz z budżetu państwa. Najdroższa będzie budowa węzłów przesiadkowych, która pochłonie 63 456 486,83 zł, w tym dofinansowanie ze środków unijnych to 41 959 819,63 zł.
Były premier o zagrożeniach dla Polski. "Przygotować się na najgorsze"
Trwają właśnie prace związane z realizacją tego zadania. W trakcie spotkań roboczych analizowane są kluczowe elementy inwestycji.
- Głównym celem projektu jest poprawa jakości usług transportu zbiorowego w obsłudze mieszkańców Jastrzębia Zdroju, poprzez budowę ośmiu węzłów przesiadkowych w kilku dzielnicach miasta w oraz rozbudowa systemu ITS. Ten ostatni pozwala na sprawną organizację i realizację przewozów oraz wzrost bezpieczeństwa pasażerów komunikacji miejskiej, a także komfortu podróży. Dzięki temu możliwe będzie zwiększenia liczby osób korzystających ze środków transportu publicznego - informuje jastrzębski ratusz.
Zaplanowane do budowy lokalne węzły przesiadkowe w Jastrzębiu-Zdroju:
- budowa węzła przesiadkowego - Borynia - 3 Maja,
- budowa węzła przesiadkowego - Dworzec Główny,
- budowa węzła przesiadkowego - Os. Przyjaźń Szkoła,
- budowa węzła przesiadkowego - Bzie Szkoła,
- budowa węzła przesiadkowego - Cisówka,
- budowa węzła przesiadkowego - Szotkowice Pętla,
- budowa węzła przesiadkowego - Dworzec Zdrój,
- budowa węzła przesiadkowego - Armii Krajowej - Ranoszka,
- rozbudowa systemu ITS Jastrzębie-Zdrój w związku z jego integracją z budowanymi węzłami przesiadkowymi.
Perony, zatoki i wiaty autobusowe, parkingi
- W węzłach powstaną wiaty rowerowe z utwardzeniem terenu i stanowiskami postojowymi dla rowerów (Bike & Ride), perony, zatoki i wiaty autobusowe. Zaplanowano budowę parkingów (Park & Ride) poza centrami miasta, budowa i przebudowę ciągu pieszo-rowerowych w celu zapewnienia bezpiecznego połączenia węzła dla niechronionych użytkowników dróg oraz wykonanie elektronicznego systemu informacji dla podróżnych i posadowienie ławek i koszy na śmieci - wylicza urząd miasta.
Projekt przewiduje także budowę wc dla podróżnych wraz z pełnym węzłem sanitarnym, montaż biletomatów oraz wykorzystanie OZE, które dostarczy prąd i ciepła wodę. Przewidziano szereg szczegółowych rozwiązań dla niepełnosprawnych. Będą też dodatkowe nasadzenia drzew lub drzew i krzewów.
Budowa centrum przesiadkowego przy ulicy Podhalańskiej
Drugim realizowanym przez miasto projektem jest budowa centrum przesiadkowego przy ul. Podhalańskiej, który uzyskał dofinansowanie w ramach działania "Zrównoważona multimodalna mobilność miejska - ZIT Subregionu Zachodniego". Najpierw zostaną zlikwidowane istniejące przystanki i rozebrana stara nawierzchnia. W ramach zagospodarowania terenu przyszłego centrum przesiadkowego przewidziano nowy układ drogowy oraz pieszy, wykonanie nowego utwardzenia nawierzchni. Powstaną perony pasażerskie i miejsca postojowe dla autobusów. Zaplanowano przebudowę sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej, budowę przyłączy i instalacji zewnętrznych uzbrojenia terenu. Zostanie wzniesiony terminal dworcowy.
Szacuje się, że liczba podróżnych korzystających z centrum przesiadkowego wyniesie rocznie 209 791 osób.
Całkowita wartość projektu sięgnie 16 756 518,65 zł, a uzyskana kwota dofinansowanie ze środków unijnych to 14 243 040,85 zł.
14 nowych elektrycznych autobusów dla Jastrzębia-Zdroju
We wspomniane inwestycje wpisuje się także zakup nowoczesnego taboru komunikacji miejskiej. Po jastrzębskich drogach jeździ już 11 spalinowych autobusów marki Man, które spełniają jednak wyśrubowane normy eko. W przyszłym roku dołączy do nich 14 elektryków.
- Po pierwszym przetargu na zakup dziesięciu nowoczesnych pojazdów, MZK - dzięki oszczędnościom - ogłosił i rozstrzygnął kolejne postępowanie. Efekt? Cztery dodatkowe autobusy elektryczne zasilą transport publiczny w regionie. Łącznie do mieszkańców trafi więc aż czternaście nowoczesnych i bezemisyjnych pojazdów - zaznacza urząd miasta.
Pierwszy przetarg obejmował zakup dziesięciu autobusów elektrycznych oraz stacjonarnych stacji ładowania. Całkowity koszt tej części inwestycji wyniósł 33 579 000 zł. Zdecydowaną większość kosztów pokryje dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Miasto Jastrzębie-Zdrój zapewniło jedynie wkład własny - 10 procent wartości autobusów oraz 50 procent kosztów budowy infrastruktury. Te pojazdy mają pojawić się na trasach miasta już wiosną 2026 roku.
Nowy przetarg obejmował zakup czterech dodatkowych autobusów elektrycznych oraz dwóch mobilnych stacji ładowania. Jego wartość to 12 890 400 zł, z czego 9 400 000 zł stanowi kolejne dofinansowanie z NFOŚiGW. Międzygminny Związek Komunikacyjny wniósł wkład własny w wysokości 1 115 000 zł. Umowę na realizację tej dostawy podpisano z firmą Solaris 27 sierpnia.