Katowice: Nowy przystanek kolejowy nabiera kształtów
W tym artykule:
Bliżej centrum Katowic i ośrodków akademickich
Przystanek kolejowy Katowice ASP, który zastąpi w nowej lokalizacji przystanek Katowice Brynów, rośnie w oczach.
Widać już konstrukcję nowego peronu. Ułożone zostały ścianki peronowe, montowane jest zadaszenie. Powstaje bezpieczne przejście podziemne ze schodami prowadzącymi na peron. Nie zabraknie też windy, która ułatwi komunikację.
- Obiekt budujemy w nowej lokalizacji, na wysokości autostrady A4, bliżej centrum miasta, by pasażerowie mieli łatwiejszy dostęp do komunikacji, ośrodków akademickich i kąpieliska - tłumaczy Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.
Jeden peron zostanie połączony z ul. Raciborską ścieżką pieszo-rowerową, prowadzącą wzdłuż toru. Dojście do drugiego peronu będzie możliwe zaprojektowanym chodnikiem, prowadzącym od ul. Żeliwnej przy Orliku.
Pasażerowie skorzystają z przystanku na przełomie 2027 i 2028 roku.
Wiadukt na ul. Załęskiej gotowy, kierowcy się cieszą
Gotowe są już dwa pierwsze wiadukty, wybudowane w ramach inwestycji na katowickim węźle kolejowym.
- Zakończyliśmy budowę nowych wiaduktów kolejowych przy ul. Przodowników i ul. Załęskiej w Katowicach. Obiekty zostały wybudowane na nowo w ciągu niecałych 10 miesięcy - przekazuje Katarzyna Głowacka.
Od 29 sierpnia, już na stałe, udostępniony został kierowcom przejazd pod wiaduktem na ul. Załęskiej.
W miejscu wiaduktu przy ul. Przodowników krzyżują się dwie linie kolejowe. Tędy także przebiega ul. Przodowników, ważna m.in. dla właścicieli pobliskich ogródków działkowych. Droga pod tym obiektem nadal będzie przeznaczona na potrzeby budowy, a przejście dla pieszych i dojazd do ogródków będą możliwe na dotychczasowych warunkach.
Dzięki usunięciu filarów, możliwe będzie położenie dodatkowego toru pod wiaduktem. Tym samym obecny układ trzytorowy zmieni się na czterotorowy, co zwiększy przepustowość. Na tory w kierunku Katowic i Tychów będzie mogło więc wyjechać więcej pociągów.
Przez oba wiadukty przebiega linia 171 od Dąbrowy Górniczej w stronę Rudy Kochłowice i Gliwic, wykorzystywana głównie w ruchu towarowym.
W ramach odrębnego zadania, tory i sieć trakcyjną na odcinku tej linii, od Muchowca do wiaduktu przy ul. Przodowników, PKP PLK wymieniła na nowe, dzięki czemu pociągi będą mogły osiągać dwukrotnie wyższą prędkość, do 100 km/h. Wymiana toru na nowy, bezstykowy spowoduje zmniejszenie hałasu generowanego przez pociągi.
Zrealizowane zostały też prace na wiadukcie kolejowym przy ul. Rolnej. Linia umożliwia połączenie Sosnowca, Dąbrowy Górniczej czy Jaworzna Szczakowej z Rudą Śląską, Zabrzem i dalej Gliwicami, bez konieczności wjazdu do stacji Katowice.
We wrześniu 2025 r. na linię wrócą pociągi towarowe. Będzie też możliwe wykorzystanie jej jako dodatkowego objazdu w związku z przebudową katowickiego węzła kolejowego.
Przebudowa wiaduktów jest częścią wielkiej inwestycji realizowanej przez Polskie Linie Kolejowe S.A. na odcinku linii Katowice Szopienice Południowe - Katowice Piotrowice. Efektem inwestycji na katowickim węźle kolejowym będą nowe możliwości kolei w aglomeracji, ale też - co równie ważne - usprawnią się przewozy towarów.
Stacja kolejowa w Chybiu wygląda całkiem inaczej
Linia kolejowa na odcinku Zabrzeg - Zebrzydowice także przechodzi ogromną metamorfozę. W Chybiu powstaną nowe, wygodne perony.
- W ciągu ul. Bielskiej, w sąsiedztwie stacji, budujemy nowy wiadukt, który zastąpi przejazd w poziomie szyn, dzięki czemu zwiększy się poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Obiekt usprawni komunikację i przejazd na drugą stronę torów. Dla pieszych w okolicach stacji wybudujemy trzy przejścia podziemne, które zapewnią bezpieczny dostęp na perony i na drugą stronę miasta. W kierunku Zabrzegu budowany jest także m.in. most kolejowy - informuje Katarzyna Głowacka.
Dzięki realizacji inwestycji sprawniejsze będą podróże z Zabrzegu do Zebrzydowic i do granicy z Czechami. Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów z przebudowanych stacji Chybie i Zebrzydowice oraz przystanków Zabrzeg Czarnolesie, Pruchna, Drogomyśl.
Planowana jest przebudowa ponad 100 km torów i 120 km sieci trakcyjnej, co wpłynie na podniesienie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h. Bezpieczeństwo ma się zwiększyć na 25 obiektach inżynieryjnych.