Duża inwestycja PKP PLK. Pociągi jadące "Wiedenką" osiągną prędkość 160 km/h
PKP PLK dostosowuje linię nr 1, "Wiedenkę", do prędkości 160 km/h
Jak przekazał w piątek Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PLK, cały dofinansowany ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności projekt zmierza do zwiększenia na tym odcinku prędkości pociągów ze 120-140 km/h do 160 km/h. Przełoży się to m.in. na skrócenie czasu przejazdu pociągów dalekobieżnych o ok. 10 minut.
Pierwszym etapem tych prac jest rozpoczęta we wrześniu na 21 stacjach i przystankach między Koluszkami a Częstochową wymiana płyt peronowych - ogółem na 39 peronach. Wilgusiak wyjaśnił, że na nowych płytach peronowych żółta linia ostrzegawcza będzie znajdowała się w większej odległości od krawędzi peronu, niż na starych.
Wymiana tego elementu jest niezbędna ze względów bezpieczeństwa pasażerów i infrastruktury, a także zgodności z przepisami obowiązującymi w Polsce i Unii Europejskiej. Pozostałe części konstrukcyjne i wyposażenie peronów już teraz zapewniają wymagany komfort obsługi podróżnych. W miejscach, gdzie jest to niezbędne wykonywane będą tylko niezbędne prace naprawcze.
Obecnie prace dotyczące peronów skupiają się na stacjach i przystankach Chrusty Nowe, Wilkoszewice, Widzów Teklinów, Gorzędów i Milejów.
Całość robót obejmie też stacje i przystanki Rokiciny, Łaznów, Wolbórka, Baby, Moszczenica, Jarosty, Rozprza, Luciążanka, Kamieńsk, Gomunice, Dobryszyce, Bobry, Jacków, Kłomnice, Rzerzęczyce, Rudniki. Na stacji Częstochowa Aniołów przeprowadzona zostanie dodatkowo korekta płyt peronowych.
- Prace na peronach będziemy prowadzić w nocy, żeby maksymalnie ograniczyć wpływ robót na ruch pociągów. Pociągi będą nadal kursować po obu torach. W drugim etapie - na przełomie października i listopada - rozpoczniemy prace torowe, a te będą już wymagać wyłączenia jednego toru - powiedział PAP Wilgusiak.
Dodał, że spowodowane remontem zmiany w ruchu pociągów zostaną uwzględnione w korekcie rozkładu jazdy, która ma obowiązywać od 25 października.
Wszystkie prace budowlane zakończą w sierpniu 2026 r. Do tego czasu obejmą też: wymianę szyn na jednym torze na szlakach Piotrków Trybunalski - Rozprza i Baby - Piotrków Trybunalski, zabudowę 24 rozjazdów na stacjach Rokiciny, Baby, Piotrków Trybunalski, Widzów-Teklinów, Kłomnice, Rudniki i posterunku Wyczerpy, poprawę geometrii torów na całym odcinku, remonty czterech mostów (np. nad rzekami: Wolbórką i Rudawką) oraz wiaduktu nad ul. Meliorantów w Częstochowie.
Nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym (srk) znajdą się na odcinku Koluszki - Rokiciny - Baby - Piotrków Trybunalski oraz na stacji Rudniki. Na jednoczesną jazdę kilku pociągów na szlaku pozwoli komputerowa samoczynna blokada liniowa. W ten sposób wzrośnie przepustowość trasy, co umożliwi zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów.
Wilgusiak zaznaczył przy tym, że ze względu na cel zwiększenia przepustowości pod koniec roku rozpocznie się budowa trzeciego toru na stacji Rozprza.
- Dzięki temu wolniejsze pociągi towarowe będą mogły na tej stacji zjechać na boczny tor, żeby przepuścić znacznie szybszy pociąg - wyjaśnił przedstawiciel PLK
Ponadto na 37 przejazdach kolejowo-drogowych oraz na dwóch przejściach w poziomie szyn zamontowane zostaną nowe urządzenia przejazdowe, m.in. sygnalizacja świetlna i rogatki. Wartość całej umowy to ponad 333 mln zł netto (409 mln zł brutto). Wykonawcą jest Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie.
Linia nr 1, tzw. Wiedenka (historycznie to Kolej Warszawsko-Wiedeńska), jest ważnym połączeniem Warszawy z Częstochową, Opolem i Wrocławiem oraz Łodzi z Katowicami. W ciągu doby LK1 obsługuje ponad 100 pociągów, w tym ok. 60 składów pasażerskich. (PAP)