Kielce: Miasto wprowadza Kartę Mieszkańca. Zniżki na komunikację miejską, parkingi, instytucje kulturalne, miejski sport
Mieszkańcy Kielc mogą szykować się na spore zmiany w korzystaniu z miejskich usług. Władze miasta właśnie ogłosiły przetarg na stworzenie Karty Mieszkańca, rozwiązania, które ma zebrać w jednym miejscu dostęp do komunikacji, parkowania, kultury i sportu. Mieszkańcy płacący w mieście podatki otrzymają zniżki na wszystkie usługi. System ma ruszyć pod koniec 2026 lub na początku 2027 roku.
Kielce wprowadzają Kartę Mieszkańca. Jedna aplikacja połączy bilety, parkowanie i wejścia na baseny
Miasto ogłosiło przetarg na stworzenie Karty Mieszkańca. Systemu, który w jednej aplikacji oraz w formie fizycznej karty skonsoliduje komunikację miejską, płatne parkowanie, zakup biletów do instytucji kultury i wejściówek na obiekty sportowe. Osoby rozliczające PIT w Kielcach zapłacą około 10 procent mniej za bilety komunikacji miejskiej, zyskają ulgi w strefie płatnego parkowania i zniżki na miejskie wydarzenia. Wystarczy raz w roku przesłać w aplikacji potwierdzenie rozliczenia podatku. Uprawnienia zostaną przypisane na cały okres rozliczeniowy.
- Mówimy mieszkańcom: skoro dokładacie się do wspólnego budżetu i jakości usług publicznych, chcemy to docenić i nagrodzić - podkreślała prezydentka Kielc Agata Wojda podczas konferencji prasowej w środę, 1 października. Spotkanie z dziennikarzami miało miejsce na terenie Dworca Autobusowego.
Z karty będzie mógł korzystać każdy: mieszkańcy, turyści i osoby pracujące w Kielcach. Natomiast preferencyjne ceny będą zarezerwowane dla tych, którzy mieszkają w mieście i/lub płacą tu podatki, po weryfikacji w aplikacji.
Rewolucja w kieleckiej komunikacji miejskiej
Na start miasto zmodernizuje system biletowy. Obecna karta funkcjonuje od 2013 roku i wymaga wymiany na rozwiązanie zgodne z dzisiejszymi standardami. Oznaczać to będzie koniec z przenoszeniem biletu online na kartę przez kasownik.
- Wiemy, że mieszkańcy mieli z tym problem, dlatego po nowemu każdy bilet okresowy będzie można kupić przez stronę internetową lub w aplikacji mobilnej - wyjaśniała Barbara Damian, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.
W autobusach pojawią się nowe kasowniki obsługujące płatności zbliżeniowe. Bilet jednorazowy zapisze się bezpośrednio na karcie płatniczej. Biletomaty przyjmujące gotówkę będą stopniowo wycofywane.
Nie da rady przepłacić...
Wdrożony zostanie mechanizm MTT. Jeśli w ciągu dnia zakupi się kilka biletów jednorazowych i ich łączny koszt przekroczy cenę biletu dobowego, system automatycznie naliczy opłatę jak za bilet dobowy. Bez przepłacania.
Planowanie podróży zostanie zintegrowane z rowerem miejskim: aplikacja podpowie najszybsze połączenia, łącząc autobus z przejazdem na jednośladzie. W dalszej kolejności miasto zakłada integrację z Przewozami Regionalnymi i PKP.
Portal Pasażera w Kielcach
Portal Pasażera pozwoli załatwić przez internet wszystkie sprawy związane z komunikacją: zniżki studenckie, ulgi z tytułu niepełnosprawności czy preferencje na podstawie PIT. Dokumenty do weryfikacji będzie się po prostu dodawać w aplikacji.
Kontrolerzy dostaną nowe czytniki. Dane osób bez ważnego biletu trafią automatycznie do systemu, a mandat zostanie wydrukowany na miejscu. Bez ręcznego przepisywania i dodatkowych formalności.
Współpraca miasta z kieleckim biznesem
Platforma będzie dostępna również dla prywatnych firm. Restauracje, kawiarnie i punkty usługowe będą mogły oferować własne zniżki i programy lojalnościowe w miejskiej aplikacji.
- Chcemy, by platforma nie miała ograniczeń. Ani funkcjonalnych, ani jeśli chodzi o dołączanie partnerów - zapowiadała pani prezydent.
Ponad 5 milionów i unijne dofinansowanie
Łączny koszt projektu: serwery, kasowniki, oprogramowanie wraz z systemem windykacji, to 5,5 miliona złotych brutto. To kwota zabezpieczona przez miasto. 85 procent wartości ma pochodzić z dofinansowania w ramach projektu mobilnościowego "Polski Wschodniej".
Przetarg ogłoszono w środę, 1 października, a termin składania ofert wyznaczono na 12 listopada. Specyfikacja przewiduje maksymalnie 20 miesięcy na wdrożenie, ale ZTM liczy, że realne jest uruchomienie systemu w 15-16 miesięcy. poszczególne elementy tej innowacji mogą być uruchamiane etapowo. Konkretne wysokości zniżek i cenniki, w tym rozszerzenie preferencji na bilety jednorazowe, wymagają uchwały Rady Miasta Kielce.