Przeworsk: Kolejny przetarg na rewitalizację "Pogórzanina" zakończony bez efektu
Tym razem koszt inwestycji został wyceniony na 400 000 zł - o 100 000 zł mniej niż przy pierwszym przetargu. Jak podaje portal gospodarkapodkarpacka.pl - jedyna oferta, złożona przez przeworską pracownię Talus, opiewała na 1 298 880 zł. Dla porównania, w pierwszym postępowaniu cena wynosiła niemal 2 000 000 zł.
Julia Żugaj wraca do głośnej "afery z Myszeczką". "Do dziś to się za mną ciągnie"
Zakres planowanych robót obejmuje tor główny na stacjach Przeworsk Wąski, Urzejowice i Krzeczowice (łącznie 17 041 m toru), tory stacyjne, 18 rozjazdów oraz 44 przejazdy kolejowo-drogowe, a także remonty przepustów i wiaduktów. Dokumentacja projektowa przewiduje również dalszą rewitalizację obszaru Dworca Kolejki w Przeworsku - rozbudowę parkingu, peronu, utwardzenie przestrzeni międzytorowej, renowację zabytkowego żurawia kolejowego i remont semafora wyjazdowego oraz budynku rewidentów. Wszystkie prace muszą być uzgadniane z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Projekt powinien być gotowy po 10 miesiącach od podpisania umowy z wykonawcą.
"Pogórzanin" - jedna z największych atrakcji regionu
Przeworska Kolejka Wąskotorowa "Pogórzanin" od lat cieszy się dużym zainteresowaniem turystów i mieszkańców regionu. Jak zaznacza Edward Gwizdała, naczelnik Przeworskiej Kolei Dojazdowej - sezon 2025 przyciągnął dokładnie 27400 pasażerów.
Turyści chętnie korzystali z przejazdów na trasie Dynów-Przeworsk, podziwiając malownicze krajobrazy Pogórza i zabytkowe stacje. Jednym z najbardziej imponujących elementów trasy jest tunel w Szklarach - najdłuższy tunel wąskotorowy w Europie, o długości 600 metrów. Kolejka w tym sezonie oferowała także specjalne przejazdy tematyczne i wydarzenia.
- Rozpoczęcie sezonu przypadło na całą majówkę, a w kolejnych miesiącach pasażerowie mogli uczestniczyć w Dniu Dziecka, rajdzie rowerowym z "Pogórzaninem" oraz dwóch kursach Disco Pogórzanin. Kolejka aktywnie włączała się również w lokalne imprezy organizowane wspólnie z gminami, w tym Dni Jawornika Polskiego oraz Dni Pogórza Dynowskiego. Współpraca ze stowarzyszeniami powiatu przeworskiego pozwalała na organizację wyjątkowych przejazdów, podczas których praktycznie cały tabor wyjechał na trasę, tworząc widowiskowe wydarzenie dla mieszkańców i turystów. Kolejka gościła także pociąg "do historii" - specjalny przejazd obejmujący zwiedzanie wszystkich stacji po kolei, z okazji jubileuszu 121-lecia linii. Sezon uzupełniały biesiady, festiwal Baniek, turniej drezynowy oraz nocne kursy, które cieszyły się dużym zainteresowaniem - słyszymy w dziale promocji kolejki wąskotorowej.
Dzięki temu kolejka wyróżnia się nie tylko jako środek transportu, ale przede wszystkim jako istotna atrakcja turystyczna i kulturalna regionu. Oferuje mieszkańcom i turystom możliwość aktywnego spędzania czasu, poznawania historii oraz uczestnictwa w wydarzeniach lokalnych, co czyni ją jednym z najważniejszych punktów oferty turystycznej Podkarpacia.
Inwestycja kluczowa dla turystyki i bezpieczeństwa infrastruktury
Modernizacja torów i stacji "Pogórzanina" to nie tylko przedsięwzięcie infrastrukturalne, ale także inwestycja w lokalną turystykę i dziedzictwo. Odrestaurowanie zabytkowych torów, stacji i urządzeń kolejowych pozwoli utrzymać unikatową kolejkę w ruchu, zapewnić bezpieczeństwo pasażerom oraz wspierać rozwój regionu jako atrakcyjnego celu turystycznego.
Choć przetargi nie przyniosły jeszcze efektu, starostwo zapewnia, że prace projektowe będą kontynuowane, a modernizacja pozostaje realnym celem.