Kolos opuścił gdyńską stocznię. Powstanie jedna z najnowocześniejszych jednostek
Jednostka została zbudowana dla norweskiej stoczni Ulstein Verft i ostatecznie trafi do firmy Nexans
Kadłub statku NB 317 do układania kabli opuścił stocznię Crist w Gdyni. Jednostka została zbudowana dla norweskiej stoczni Ulstein Verft i ostatecznie trafi do Nexans – światowego lidera w dziedzinie podmorskich systemów kablowych oraz specjalisty w zakresie zrównoważonej elektryfikacji.
Przyszły kablowiec będzie zajmował się instalacją oraz serwisowaniem podmorskich kabli
Statek NB 317 ma 155,2 metra długości, 31 metrów szerokości i może przewozić niemal 14 tys. ton kabla. To siostrzany statek NB 314, ale w nowej, ulepszonej wersji – wyposażony w dodatkowy tzw. karuzel zwiększający pojemność. Przyszły kablowiec otrzyma nazwę Nexans Electra i będzie zajmował się instalacją oraz serwisowaniem podmorskich kabli – energetycznych i światłowodowych.
"Prace w stoczni CRIST rozpoczęły się 29 stycznia 2024 roku, a położenie stępki odbyło się 4 kwietnia tego samego roku. Po niespełna 15 miesiącach jednostka została oficjalnie przekazana i opuściła Gdynię, by przejść końcową fazę wyposażania w Norwegii. Uroczyste rozpoczęcie montażu kadłuba w doku suchym miało miejsce we wrześniu 2024 roku" - informuje Crist.
Nexans Electra będzie jednym z najnowocześniejszych statków do instalacji kabli
Stocznia informuje, że statek (należy do tzw. „III generacji” tego typu jednostek ) będzie skutecznie działać nawet w trudnych warunkach pogodowych. Jednostka jest wyjątkowo zwrotna i zdolna do utrzymywania pozycji na wodzie. Istotnym elementem wyposażenia jest nowoczesny system dynamicznego pozycjonowania, dzięki któremu jednostka będzie mogła nie tylko pozostać w miejscu bez potrzeby opuszczania kotwicy, ale w razie konieczności obracać się wokół własnej osi, jeśli zajdzie taka potrzeba.