Koniec ery awizo. Nowe zasady komunikacji z urzędami
Definitywny koniec papierowego awizo
Od nowego roku każdy organ administracji publicznej zobowiązany będzie do korzystania z systemu e-Doręczeń jako głównego kanału komunikacji. Do tej pory istniała możliwość odstąpienia od tego rozwiązania w określonych przypadkach, ale tylko do końca 2025 roku.
Wprowadzenie e-Doręczeń to nie tylko koniec papierowych awizo, ale też początek jednolitego systemu komunikacji - opartego na nowoczesnych technologiach." - powiedział wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski.
Oznacza to, że tradycyjne awizo stanie się przeszłością, a w zamian za to każdy obywatel oraz przedsiębiorca będzie otrzymywał korespondencję na adres do doręczeń elektronicznych (ADE).
Każda e-przysyłka będzie mieć moc prawną
Od 1 stycznia 2026 roku każda przesyłka będzie miała moc prawną, równą tradycyjnemu listowi poleconemu, za potwierdzeniem odbioru. System e-Doręczeń, wprowadzony ustawą z 2020 roku, zapewnia nie tylko prawnie wiążące doręczanie dokumentów, ale również znacznie usprawnia cały proces.
Przesyłki elektroniczne oferują znaczną oszczędność czasu i kosztów. Odeszła w niepamięć konieczność odbierania listów poleconych osobiście na poczcie, co jest szczególnie istotne dla przedsiębiorców. Każda czynność związana z doręczeniem jest potwierdzana kwalifikowanym znacznikiem czasu, co gwarantuje bezpieczeństwo i wiarygodność całego procesu.
Jakie korzyści niesie e-Doręczenia?
Podstawowe korzyści płynące z e-Doręczeń to m.in. zwiększone bezpieczeństwo korespondencji oraz wiarygodność potwierdzaną przez jednoznaczną identyfikację nadawcy i odbiorcy. System ten, zgodny z krajowymi i europejskimi przepisami, zwiększa przejrzystość procesów administracyjnych i oferuje możliwość szybkiego wysyłania i odbierania pism bez wychodzenia z domu.
To wygodne, szybkie i bezpieczne rozwiązanie, które sprawia, że administracja staje się bliższa ludziom - deklaruje wiceminister Standerski.
Wszystko to skutkuje niższymi kosztami doręczeń, co przekłada się na oszczędności dla całej administracji publicznej oraz obywateli.
Jak założyć skrzynkę e-Doręczeń?
Każdy obywatel może łatwo założyć skrzynkę e-Doręczeń online. Wystarczy wypełnić formularz na stronie e-Doręczeń, co zajmuje tylko kilka minut. Dzięki temu już od 2026 roku będzie można otrzymywać wszelką korespondencję administracyjną drogą elektroniczną, zgodnie z nowymi normami prawnymi.
Źródło: PAP