Korki utrudniają dojazd do pracy. Polacy chcą rekompensaty od pracodawców
W tym artykule:
Badanie Commuting Survey
Wyniki badania Commuting Survey przeprowadzonego na zlecenie Bolt Business pokazują, jak Polacy dojeżdżają do pracy. Ujawnia tym samym ich codzienne nawyki związane z mobilnością miejską, frustracje, preferencje oraz rosnące oczekiwania jakie mają wobec pracodawców i oferowanych przez nich benefitów.
Większość Polaków dojeżdża do pracy prywatnym samochodem (55%), a podróż w jedną stronę zajmuje im zazwyczaj do 30 minut. Średni miesięczny koszt dojazdów w Polsce wynosi 137 PLN. To równowartość kilkudniowych zakupów spożywczych, co czyni dojazdy znaczącym wydatkiem dla dojeżdżających do pracy pracowników.
Emocjonalny krajobraz dojazdów
Dojazdy często postrzegane są jako źródło codziennego stresu Jednocześnie odgrywają one także zaskakująco istotną rolę w dobrostanie psychicznym, stając się momentem osobistego wyciszenia i przejścia pomiędzy domem a pracą.
Według Commuting Survey główne czynniki negatywnie wpływające na dojazdy to: korki (40%), związane z nimi koszty (32%) oraz tłok (30%). Mimo tych wyzwań wielu pracowników postrzega codzienną podróż do pracy jako wartościową okazję do wyciszenia się i "zresetowania". Dla znacznej części respondentów dojazdy są czasem na przemyślenia, stałym elementem codziennego rytmu czy momentem na odprężenie po ciężkim dniu. W Polsce główną korzyścią związaną z dojazdami jest właśnie czas na refleksję (35%).
Około 2/3 respondentów deklaruje zadowolenie z codziennych dojazdów. Poziom satysfakcji jest podobny zarówno w centrach miast, jak i na przedmieściach. Jednak wśród mieszkańców dalszych obrzeży spada on do 58%.
Dojazdy jako benefit pracowniczy
Commuting Survey wskazuje na wyraźną zmianę w postrzeganiu dojazdów do pracy. Coraz częściej traktowane są one nie tylko jako osobista odpowiedzialność, ale również nieodłączna część dnia pracy. Większość Polaków uważa, że takie dojazdy generują obciążenia finansowe, które powinny być rekompensowane przez pracodawców.
Zapytani o preferowane formy wsparcia, respondenci najczęściej wskazywali zwrot kosztów paliwa i transportu publicznego. Wśród młodszych pracowników (18-24 lata) szczególnie atrakcyjne okazały się usługi przewozu osób, takie jak Bolt - aż 28% respondentów w tej grupie wiekowej uznało je za preferowaną formę benefitu.
Biorąc pod uwagę wysoki poziom korzystania z prywatnych samochodów oraz rosnące koszty dojazdów, nawet niewielkie wsparcie mogłoby zmniejszyć presję finansową i realnie wpłynąć na komfort pracowników. Pracodawcy, którzy potrafią dostrzec zarówno wyzwania, jak i potencjał związany z dojazdami, oferując usługi przejazdów taksówkami zamawianymi przez aplikację jako benefit pracowniczy, mogą liczyć na bardziej lojalny i zaangażowany zespół - mówi Magda Frątczak, Senior Country Sales Manager w Bolt Business.
Bolt Business stawia przed sobą misję tworzenia miast dla ludzi, a nie dla samochodów. Od 2018 roku organizować przejazdy służbowe w jednej aplikacji. Obecnie Bolt Business działa w ponad 50 krajach, a na całym świecie z usługi korzysta już ponad 50 000 firm (dane z grudnia 2024 r.).
Badanie Commuting Survey zostało przeprowadzone w kwietniu 2025 r. objęło 1000 respondentów (w wieku 18-65 lat) z czterech krajów Europy Środkowo-Wschodniej: Polski, Czech, Słowacji i Rumunii. Jego celem było poznanie preferencji społeczności lokalnych dotyczących dojazdów do pracy i ich wpływu na nawyki zawodowe.