Kraków: Bez kluczowego mostu przez Wisłę. Największe od lat utrudnienia w ruchu przez centrum. Lepiej ma być dopiero końcem 2025 roku
Remont najważniejszego mostu w Krakowie. Długie utrudnienia
Inwestycja warta 15,5 mln zł ruszyła 10 maja 2025. Dotychczas wykonano m.in. rozbiórkę torowiska tramwajowego na moście, oczyszczanie żelbetonowej płyty pomostu i kap chodnikowych oraz niektóre prace geodezyjne. W pierwszych dniach lipca rozpoczęto montaż stalowych kotw zbrojenia przyszłej warstwy betonu, który stanie się podbudową jezdni, torowiska i chodników.
Te prace (montaż zbrojenia nadbetonu) są kontynuowane. Ponadto, jak podaje Zarząd Dróg Miasta Krakowa, w okresie 28 lipca - 3 sierpnia prowadzone są nadal następujące roboty
- przygotowywanie ścian kanału MPEC pod wykonanie stropu
- układanie koryt do osadzenia szyn tramwajowych
- deskowanie spodu płyty pomostu od wewnętrznej strony kanałów
- prace geodezyjne
Remont mostu Grunwaldzkiego przewiedziano na 10 miesięcy, w tym przez przez siedem miesięcy - do końca 2025 roku - nie będą mogły przejeżdżać po nim samochody, a przez 5,5 miesiąca - mniej więcej do listopada 2025 - tramwaje. Natomiast przez cały okres trwania remontu ruch pieszy i rowerowy przez most ma zostać utrzymany - w pierwszym etapie od strony Wawelu, a w drugim od strony Skałki.
Inwestycja w trybie pilnym. Krakowski most był w fatalnym stanie
Ekspertyza przeprowadzona przez specjalistów z Politechniki Krakowskiej w 2024 roku wykazała, że most Grunwaldzki jest w bardzo złym stanie, zbliża się jego śmierć techniczna. To efekt tego, że od 1972 roku przeprawa była obciążana przez przejeżdżające samochody i tramwaje, co powodowało jej osiadanie.
Stąd decyzja o remoncie w trybie pilnym. Dokumentacja dla modernizacji mostu była gotowa w marcu 2025, zaraz potem ogłoszono przetarg na roboty budowlane, a wykonawcę prac wybrano w połowie kwietnia.
Inwestycja za blisko 15,5 mln zł obejmuje m.in. remont konstrukcji nośnej mostu, modernizację podpór, łożysk oraz układu sprężenia, wymianę balustrad, krawężników i nawierzchni, modernizację dylatacji, systemu odwodnienia i stożków przyczółków, remont schodów i ścian oporowych, kompleksową przebudowę torowiska tramwajowego i sieci trakcyjnej i wymianę masztów oświetleniowych oraz barier energochłonnych.
Obecny remont wydłuży czas użytkowania przeprawy do lat 2035-2038. Po tym okresie most Grunwaldzki trzeba będzie wyburzyć i wybudować w tej części Krakowa nową "kładkę" przez Wisłę.