Kraków: Gry pod lupą nauki. Miasto stolicą badań nad grami wideo
W tym artykule:
Gry wideo pod lupą nauki
Kraków ponownie stanie się miejscem spotkania nauki i gamedevu. W dniach 13-14 listopada 2025 roku na kampusie Akademii Górniczo-Hutniczej odbędzie się II Ogólnopolski Kongres Groznawstwa pod hasłem "Groznawstwo w sieci powiązań". Wydarzenie zgromadzi ekspertów z różnych dziedzin, którzy spojrzą na gry wideo nie tylko jako formę rozrywki, ale również narzędzie edukacyjne, kulturowe i społeczne.
Uchwycił go monitoring. Nagranie z Rossmanna trafiło do sieci
Groznawstwo, czyli interdyscyplinarna nauka badająca gry cyfrowe, rozwija się w Polsce coraz dynamiczniej. Naukowcy analizują gry w kontekstach kulturowych, społecznych i technologicznych, badając ich wpływ na zachowania, edukację i sposób postrzegania świata. Kongres w Krakowie ma być przestrzenią, w której te badania zyskają realny wymiar - łącząc akademię z praktyką branży.
Od etyki po AI - kluczowe pytania o przyszłość gier
Tegoroczna edycja skupi się na miejscu gier w kulturze i społeczeństwie, a także na wyzwaniach stojących przed branżą w dobie rozwoju sztucznej inteligencji. Uczestnicy będą dyskutować m.in. o tym, czy gry wideo można traktować jako dziedzictwo kulturowe, jak wygląda tworzenie gier na uczelniach, a także jak AI zmienia proces produkcji i narrację w grach.
Nie zabraknie też tematów dotyczących inkluzywności, reprezentacji i społecznej odpowiedzialności twórców. Gry jako narzędzia ideologii, przekazu wartości czy edukacji - to zagadnienia, które zdominują tegoroczne panele i warsztaty.
Wśród wydarzeń zaplanowano także warsztaty projektowania questów dla dzieci, panele o dydaktyce groznawczej i sesje poświęcone dostępności gier dla osób z niepełnosprawnościami.
Na kongresie pojawi się mnóstwo znakomitych gości ze świata gamedevu
Na kongresie pojawią się zarówno naukowcy, jak i uznani twórcy gier. Jednym z gości specjalnych będzie Paweł Miechowski z 11 bit studios, współtwórca słynnej gry "This War of Mine" - pierwszego polskiego tytułu włączonego do podstawy programowej szkół.
Wśród prelegentów znaleźli się również:
- Damian Pawlak (Feardemic),
- Rafał Engelman (Institute of Virtual Reality),
- Weronika Furtak (Bugstruck / Grajmerki),
- Ewa Maria Szczepanowska (Fundacja Kultura Interaktywna),
- Igor Gałkowski (Krakowski Park Technologiczny),
- Adrianna Paradowska (Biuro Nowych Technologii IPN).
Wystąpienia ekspertów mają połączyć świat nauki, edukacji i komercyjnego gamedevu, pokazując, jak różne środowiska mogą współtworzyć przyszłość polskiego rynku gier.
Program wydarzenia jest bogaty i obejmuje wiele ciekawych paneli
Program II Kongresu Groznawstwa obejmuje wystąpienia, panele, warsztaty i pokazy VR. Wydarzenie rozpocznie wieczorna sesja studencka "Grymaszenie" (12 listopada), poświęcona analizie gry "Clair Obscur: Expedition 33".
Główne obrady odbędą się w dwóch lokalizacjach AGH:
- Wydział Humanistyczny (ul. Czarnowiejska 36),
- Wydział Informatyki (ul. Kawiory 21).
Wśród najciekawszych punktów programu znajdą się:
- panel o inkluzywności w produkcji gier,
- warsztaty z konstruowania kanonów groznawczych,
- dyskusje o dydaktyce i nauczaniu gier na uczelniach,
- pokazy gier i aplikacji VR tworzonych przez studentów i badaczy.
Wydarzenie jest otwarte i bezpłatne dla słuchaczy - wystarczy przyjść, by wziąć udział w dyskusjach i prezentacjach.