Kraków: Miasto ma pomysł na pieniądze z KPO. Co chce z nich sfinansować?
Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski i wiceprezes Stowarzyszenia Metropolia Krakowska Marek Jamborski, skierowali list do przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen i premiera rządu Donalda Tuska w sprawie zmian w KPO.
Jak podkreślili w apelu, aktualizacja Krajowego Planu Odbudowy i wejście w życie krakowskiej strefy czystego transportu stanowi odpowiedni moment do utworzenia w ramach Krajowego Planu Odbudowy rozwiązań wspierających finansowo miasta wprowadzające strefy czystego transportu.
"Przygotowując się do wdrożenia SCT, samorządy zrzeszone w Stowarzyszeniu Metropolia Krakowska zidentyfikowały szereg inwestycji, które mogłyby zostać zrealizowane już w 2026 r. oraz dodatkowe inwestycje planowane do zakończenia do 2028 r." - napisali sygnatariusze listu.
Wskazali, że projekty te znacząco podniosłyby dostępność i atrakcyjność transportu zbiorowego oraz zrównoważonych form mobilności, takich jak budowa parkingów P+R, rozbudowa infrastruktury rowerowej, zakup niskoemisyjnego taboru autobusowego czy budowa nowych linii tramwajowych.
"Działania te mają na celu stworzenie mieszkańcom realnych i wygodnych alternatyw dla codziennego korzystania z samochodów spalinowych, co wspiera wdrażanie SCT i zwiększa jej społeczną akceptowalność" - oceniono w dokumencie.
Autorzy listu zaapelowali o umożliwienie finansowania tych inwestycji ze środków KPO lub innych środków krajowych i europejskich, mając na uwadze znaczenie wdrażania strefy czystego transportu nie tylko dla Krakowa, ale i dla krajowej polityki transportowej i klimatycznej.
Rada Miasta Krakowa 12 czerwca przyjęła uchwałę o Strefie Czystego Trensportu. Uchwała wprowadza od 1 stycznia 2026 r. zakaz wjazdu dla starszych samochodów, chyba że ich kierowcy uiścili opłatę. Ograniczenie obowiązuje wewnątrz IV obwodnicy.