Kraków: Miasto planuje nowe trasy Ciepłowniczą i Nowobagrową. To byłaby komunikacyjna rewolucja pomiędzy Łęgiem, Płaszowem i Podgórzem
Przetargi na opracowanie koncepcji tras Ciepłowniczej i Nowobagrowej ogłosił Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie. Na obydwa zamówienia wpłynęły oferty czterech tych samych firm.
Trasa Ciepłownicza z przeprawą nad Wisłą
W przypadku Trasy Ciepłowniczej najtańszą propozycję złożyła firma ViaProjekt 3.0 z Krakowa - 1 974 888 zł. Pozostałe oferty wpłynęły od firm: konsorcjum MP (lider) oraz MPRB z Krakowa - 3 444 000 zł; DATABOUT (Warszawa) - 3 655 560 zł; Sweco Polska (Poznań) - 5 178 607,50 zł. ZIM zaplanował, że na to zadanie może przeznaczyć 2 650 000 zł.
Zamówienie dotyczy opracowania minimum 3 wariantów nowej drogi oraz linii tramwajowej na długości ok. 4 km wraz z budową skrzyżowań (lub węzłów) drogowych, estakad oraz przeprawy pod i nad Wisłą.
W zakresie układu drogowego wykonawca będzie miał za zadanie opracowanie drogi klasy GP (wyjściowo dwie jezdnie po dwa pasy) łączącej rondo 308 Dywizjonu z ul. Lipską (węzeł Płaszów).
W przypadku infrastruktury torowej koncepcja ma obejmować przebieg linii tramwajowej łączący rejon Ronda 308 Dywizjonu z ul. Lipską wraz z układem zasilania i przewidzieć wspólne pasy tramwajowo-autobusowe oddzielone od ruchu pojazdów indywidualnych, zoptymalizowane pod względem powiązania tras komunikacji zbiorowej oraz ruchu pieszego.
Trasa w rejonie Bagrów z połączeniem do krakowskiego Manhattanu
W ramach zamówienia na koncepcję Trasy Nowobagrowej złożono oferty: ViaProjekt 3.0 - 1 851 396 zł; konsorcjum: MP&MPRB - 2 952 000 zł; DATABOUT - 3 338 220 zł; 1 Sweco Polska - 4 843 740 zł. W tym przypadku ZIM zarezerwował na zadanie kwotę 2 mln zł.
Zamówienie dotyczy opracowania minimum 3 wariantów wykonania Trasy Nowobagrowej - budowy drogi oraz linii tramwajowej na długości ok. 3 km; budowy skrzyżowań (lub węzłów) drogowych, estakad lub tuneli umożliwiających przekroczenie terenów kolejowych i przemysłowych.
W zakresie układu drogowego ma powstać droga klasy GP (wyjściowo dwie jezdnie po dwa pasy) łącząca węzeł Płaszów z węzłem Kabel.
W ciągu opracowywanego układu drogowego wykonawca ma przewidzieć połączenie z planowanym układem komunikacyjnym do dzielnicy "Nowe Miasto" (planowana dzielnica wieżowców w rejonie Płaszowa i Rybitw nazwana "Krakowskim Manhattanem") oraz przeanalizować zasadność budowy skrzyżowania, węzła Bagry.
W zakresie organizacji transportu zbiorowego w uzasadnionym przypadku wykonawca ma wprowadzić zmiany w ciągu istniejących ulic sąsiadujących z nowoprojektowaną trasą poprzez wyznaczenie wydzielonych pasów autobusowych.
Natomiast w przypadku infrastruktury tramwajowej brany jest pod uwagę przebieg linii od skrzyżowania ul. Lipskiej z ul. Mierzeja Wiślana (węzeł Płaszów) do projektowanego torowiska w ul. Wielickiej w ramach koncepcji budowy łącznicy torowiska tramwajowego z ul. Nowosądeckiej w ul. Wielicką w kierunku pętli tramwajowej Nowy Bieżanów.
W ciągu opracowywanej linii tramwajowej wykonawca ma też przewidzieć połączenie z planowanym układem komunikacyjnym do dzielnicy "Nowe Miasto" i przewidzieć wspólne pasy tramwajowo-autobusowe oddzielone od ruchu pojazdów indywidualnych.
W obu przypadkach (trasy Ciepłownicza i Nowobagrowa) opracowane rozwiązania mają pozwalać na możliwość prowadzenia ruchu tramwajowego na odcinkach międzywęzłowych z prędkością nie mniejszą niż 50km/h, chyba że odległości pomiędzy przystankami pozwalają na rozwinięcie większych prędkości - wówczas projektowane rozwiązania mają być dostosowane do tej prędkości.