Kraków: Most Retmański z trasą rowerową Podgórze - Ludwinów? To w pobliżu powstającej kładki na Kazimierz
Zabytkowy most Retmański nad Wilgą znajduje się przy ujściu tej rzeki do Wisły. Łączy ulice Ludwinowską z Jana Długosza, a zarazem bulwary Wołyński i Podolski. Obiekt jest kamienny, a nawierzchnia na nim brukowa.
Rada Dzielnicy XIII Podgórze podjęła uchwałę z wnioskiem do Zarządu Dróg Miasta Krakowa o podjęcie działań mających na celu dostosowanie nawierzchni mostu Retmańskiego do bezpiecznego i komfortowego ruchu rowerowego.
Oto obsada nowego "Harry’ego Pottera"
Miałoby do tego dojść poprzez remont części istniejącej nawierzchni mostu na taką, która zapewnia odpowiednią przyczepność i płynność przejazdu dla rowerzystów.
Radni z Dzielnicy XIII sugerują także - w miarę możliwości - rozważenie zastosowania rozwiązań umożliwiających fizyczne wydzielenie na moście Retmańskim ruchu rowerowego od samochodowego lub pieszego, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.
Most nie spełnia wymogów bezpieczeństwa
"Most Retmański stanowi ważny element układu komunikacyjnego południowego Krakowa, na pograniczu dzielnic umożliwiając przejazd pomiędzy kluczowymi trasami rowerowymi. Obecny stan nawierzchni mostu nie zapewnia odpowiedniego komfortu ani bezpieczeństwa użytkownikom rowerów - występują nierówności, szczeliny i śliska powierzchnia, które utrudniają przejazd, szczególnie w warunkach niekorzystnej pogody" - zwrócili uwagę w uchwale radni z Podgórza.
Przekonują w niej, że zapewnienie płynnego, bezpiecznego i wygodnego przejazdu przez most Retmański umożliwi utrzymanie ciągłości tras wzdłuż Wisły oraz zachęci mieszkańców do korzystania z roweru jako środka codziennego transportu.
Uzupełnienie dla kładki Kazimierz - Ludwinów
Przypomnijmy, że w połowie 2026 roku planowane jest oddanie do użytku nowej kładki pieszo-rowerowej przez Wisłę, łączącej Kazimierz z Ludwinowem, która połączy oba brzegi rzeki w bezpośrednim sąsiedztwie mostu Retmańskiego.
Gdyby ten most został przystosowany do ruchu rowerowego byłby istotnym uzupełnieniem komunikacji z wykorzystaniem tego środka transportu.
Przypomnijmy, że od lat funkcjonuje kładka pieszo-rowerowa Bernatka, łącząca Podgórze z Kazimierzem, powstanie kładka Kazimierz - Ludwinów, dopełnieniem tego układu byłaby więc trasa łącząca w rejonie bulwarów Podgórze z Ludwinowem.
Radni z Dzielnicy XIII zwracają uwagę, że otwarcie kładki Kazimierz - Ludwinów spowoduje wzrost natężenia ruchu rowerowego w tym rejonie, a co za tym idzie - zwiększy znaczenie mostu Retmańskiego na mapie tras rowerowych w Krakowie.
"Dlatego modernizacja jego nawierzchni powinna zostać przeprowadzona z wyprzedzeniem, tak aby infrastruktura była w pełni przygotowana na zwiększone obciążenie i potrzeby nowych użytkowników" - przekonują radni z Dzielnicy XIII.
Proponują rozwiązanie z Göteborga
Proponowanym przez radnych z Podgórza rozwiązaniem jest zastosowanie na moście Retmańskim większych kamiennych płyt lub prefabrykowanych elementów o równej i gładkiej nawierzchni w pasie przejazdu rowerowego.
"Rozwiązanie tego typu, z powodzeniem stosowane m.in. w Göteborgu (Szwecja), pozwala zachować trwałość i estetykę obiektu przy jednoczesnym znacznym zwiększeniu komfortu jazdy. Takie rozwiązanie mogłoby uzyskać zgodę konserwatorską" - zaznaczyli radni w uzasadnieniu uchwały.
Element niezrealizowanego kanału Śląsk - Kraków
Most Retmański został zbudowany w 1938 roku jako element niezrealizowanego kanału Śląsk - Kraków.
Jego nazwa, ustanowiona w 1991 roku, nawiązuje do funkcji retmana - starszego flisaka kierującego spływem i odpowiedzialnego za stan i transport tratew. Pobliskie tereny stanowiły ośrodek osadniczy krakowskich flisaków.