Kraków: Nerwowo w kolejkach przed punktami sprzedaży biletów. Urząd zapowiada zmiany
- Takie kolejki w punktach sprzedaży biletów to skandal. I nie jest tak, że są tam tylko starsze osoby, które nie korzystają z nowych technologii. Są tam tłumy, bo jednak jest problem z załatwieniem wszystkiego przez internet - zaalarmował jeden z mieszkańców.
Sprawdziliśmy co dzieje się w dwóch punktach sprzedaży biletów - przy ul. Starowiślnej i na Dworcu Głównym. Były tam kolejki. Stały w nich osoby, które wolą kupić bilety okresowe w okienku.
Starsze osoby zaznaczały, że nie każdy płatności dokonuje przez internet, czy w automacie. Były osoby, które przyznawały, że korzystają tylko z tradycyjnych form płatności gotówką i są przyzwyczajone do kupowania biletów okresowych w punkcie a nie w automacie.
- Osoby starsze też potrafią posługiwać się komputerami i internetem. Są wśród nich co, którzy ten internet tworzyli dla młodych pokoleń. Znają technologie i mając chwilę czasu wolą jednak poczekać w kolejce w punkcie, a nie dokonywać transakcji w sieci - usłyszeliśmy od jednej z mieszkanek.
W kolejce nie brakuje też młodych osób. - Bilety kupuję w internecie albo automacie. Do punktu przyszłam jednak bowiem chcę wyrobić Kartę Krakowską. Do tego trzeba dołączyć PIT. Miałam z tym problem drogą internetową - usłyszeliśmy od jednej ze studentek.
Planują wydłużenie godzin pracy w punkcie przy ulicy Starowiślnej
Mieszkańcy stojący w kolejce z nostalgią wspominały dawne punkty sprzedaży biletów w Krakowie, w tym ten najpopularniejszy przy ul. Podwale, z którego zrezygnowano w ubiegłym roku.
Jak ustaliliśmy miasto nie przewiduje ponownego otwarcia punktu przy ul. Podwale. MPK zamierza tę nieruchomość wynająć na działalność komercyjną.
Zapytaliśmy w urzędzie czy planowane są jakieś działania poprawiające dostępność punktów obsługi pasażerów.
- W Zarządzie Transportu Publicznego w Krakowie trwają prace nad wydłużeniem czasu działania Punktu Obsługi Pasażerów na ulicy Wielopole 1 (wejście od ul. Starowiślnej). Obecnie punkt ten funkcjonuje od poniedziałku do piątku w godzinach od 8 do 15,30. Po zatrudnieniu i przeszkoleniu pracowników Zarząd Transportu Publicznego planuje wydłużenie do godziny 19 czasu pracy wszystkich aktualnie funkcjonujących stanowisk, które przyjmują pasażerów KMK i osoby chcące wyrobić Kartę Krakowską w celu np. korzystania z tańszej oferty parkowania samochodu - informują w krakowskim magistracie.
Problemy mogą być spowodowane niekompletnym wnioskiem
W urzędzie przypominają, że mieszkańcy Krakowa, którzy są zameldowani na stałe lub rozliczyli podatek dochodowy za poprzedni rok w Urzędzie Skarbowym właściwym dla miejsca zamieszkania w Krakowie, mogą skorzystać ze zniżek w programie Karta Krakowska. Jedną z oferowanych ulg jest zniżka na okresowe bilety Komunikacji Miejskiej w Krakowie (KMK). Wniosek o wydanie i przedłużenie Karty Krakowskiej można złożyć w formie elektronicznej lub papierowej (w Punktach Obsługi Karty).
- W przypadku złożenia elektronicznego wniosku o wydanie Karty, dokumentację PIT można dołączyć do złożonego wniosku zarówno na stronie www.kk.krakow.pl, jak i w aplikacji mobilnej Karta Krakowska. W przypadku wniosku o przedłużenie karty, można go złożyć w formie elektronicznej tylko z poziomu strony www.kk.krakow.pl i tylko tam jest możliwość podpięcia dokumentacji PIT - dodają w urzędzie.
W obu przypadkach, gdy wniosek jest składany elektronicznie, dokumenty potwierdzające rozliczenie podatku dochodowego od osób fizycznych dołącza się do złożonego wniosku.
W magistracie instruują, że opcja "Prześlij plik PIT" jest dostępna po rozwinięciu szczegółów złożonego wniosku w zakładce "Moje wnioski". Do wniosku można dodać maksymalnie 4 pliki z dokumentacją. Dozwolone formaty plików to: .jpg, .jpeg, .png, .pdf, .bmp, .tiff, .gif. Maksymalny rozmiar jednego pliku to 5MB.
- Problemy z przedłużeniem Karty Krakowskiej mogą wynikać z podłączenia niekompletnej dokumentacji PIT do wniosku - wyjaśniają w magistracie.
Obecnie w Krakowie działają cztery Punkty Obsługi Pasażerów Komunikacji Miejskiej, którymi zarządza Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie:
1. ul. Wielopole 1 (wejście od ul. Starowiślnej)
poniedziałek - piątek w godz. od 8 do 15.30
2. ul. Pawia 5A (hol dworca Kraków Główny PKP obok Biedronki)
poniedziałek - piątek w godz. od 9 do 16.30
3. ul. Papierni Prądnickich 1 (poczekalnia dworca przesiadkowego Górka Narodowa P+R)
poniedziałek - wtorek w godz. od 7 do 15, środa - piątek w godz. od 10 do 17
4. Os. Centrum D 7
poniedziałek - piątek w godz. od 11 do 18.