Kraków: Niebezpieczny plac budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic. List radnego, odpowiedź urzędnika
List radnego Marcina Borka w sprawie budowy tramwaju do Mistrzejowic
"Mieszkańcy Prądnika Czerwonego i Mistrzejowic są zbulwersowani sposobem prowadzenia prac przy budowie linii tramwajowej KST IV Meissnera-Mistrzejowice.
Jest to robione bez zwracanie uwagi na to, że w tej okolicy żyje tysiące mieszkańców którzy muszą dojść do przystanków autobusowych, szkół, żłobków czy dojechać do pracy.
Od ponad roku zgłaszane są na radzie budowy problemy z oznakowaniem tymczasowych, zastępczych przejść dla pieszych jednak wykonawca totalnie o to nie dba. W wielu miejscach jest rozkopany chodnik z którego korzysta bardzo duża liczba mieszkańców i zostawiamy tam na noc, bez żadnych informacji jak obejść wykop. Tak było wczoraj przy ulicy Kwartowej czy Kurzei. Wykop został pozostawiony na noc a mieszkańcy musieli chodzić skrajem wąskiej, słabo oświetlonej drogi. Zero informacji jak bezpiecznie ominąć wykop.
Problem jest bardzo duży i takie zachowanie wykonawcy może doprowadzić do tragedi. W tym tygodniu doszło do wypadku przy ulicy Parnickiego gdzie wprowadzono zawężenie jezdni. Oznaczenie tam jest słabe, zdarza się kierowcą wjeżdżać pod prąd. Podobnie jest przy ulicy Kniaźnina gdzie są pozostawione białe linie do zatrzymywania się, które teraz są nieaktualne i doprowadzają do tego, że kierowcy wjeżdżają na środek ulicy, nie zatrzymując się przed skrzyżowaniem. Niestety mieszkańcy są zbulwersowani całym odcinkiem budowy. Brak tymczasowych przejść, brakujących chodników, ścieżek rowerowych, oznaczeń poziomych żółtych na drogach i słabe oświetlenie dróg może doprowadzić do dużej tragedi. To jest problem który zgłaszany jest od dawna.
23 sierpnia wysłałem pismo do prezydenta Stanisława Kracika z prośbą o sprawdzenie sposobu realizacji budowy z uwagi na bezpieczeństwo mieszkańców. Niestety pomimo prośby o jakąkolwiek odpowiedź nie dostałem żadnej informacji o podjęciu działań w tym kierunku. Osobiście jestem też zawiedziony brakiem zainteresowania tą budową przez prezydenta Miszalskiego który w czasie rozpoczęcia budowy jako poseł często przyjeżdżał wspierać i spotykać się z mieszkańcami Prądnika Czerwonego, niestety po objęciu stanowiska prezydenta w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy nie spotkał się ani razu z mieszkańcami okolicy, w której się wychowywał w dzieciństwie i wiele razy to w kampanii podkreślał."
Interwencja radnego u wiceprezydenta Krakowa Stanisława Kracika
Szanowny Panie Wiceprezydencie,
W imieniu licznej grupy mieszkańców Prądnika Czerwonego i Mistrzejowic zwracam się z
pilnym wnioskiem o interwencję w sprawie rażąco niewystarczającego i w wielu miejscach
mylącego oznakowania informacyjnego na chodnikach i drogach, na których
wprowadzono zmiany w organizacji ruchu w związku z budową linii tramwajowej KST IV
Meissnera-Mistrzejowice.
Obecny stan narusza m.in.:
• art. 5 ust. 1 pkt 9 ustawy Prawo budowlane, nakładający obowiązek zapewnienia
bezpieczeństwa użytkowania obiektów w trakcie budowy,
• § 9 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 6 lutego 2003 r. w
sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót
budowlanych (Dz.U. 2003 nr 47 poz. 401), zobowiązującego do prawidłowego
oznakowania i zabezpieczenia terenu budowy,
• § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów BHP, nakazującego
eliminowanie zagrożeń dla zdrowia i życia użytkowników przestrzeni publicznej,
• § 89 ust. 1 i 2 rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych, który
wymaga, aby znaki poziome były aktualne i jednoznaczne.
W szczególności zwracam uwagę na:
• brak zamalowania lub usunięcia starych znaków poziomych, które po zmianach
organizacji ruchu wprowadzają w błąd pieszych i kierowców,
• niewystarczające i nieczytelne oznakowanie obejść dla pieszych w terenie,
• brak rzetelnej informacji o wprowadzanych zmianach,
• brak wcześniejszego informowania o przerwach w dostawach mediów (w
szczególności wody) związanych z prowadzonymi pracami.
Wnoszę o niezwłoczne:
1. Ustawienie czytelnych tablic informacyjnych i kierunkowych we wszystkich
miejscach zmiany organizacji ruchu.
2. Zapewnienie dobrej widoczności oznakowania również po zmroku.
3. Zamalowanie lub usunięcie wszystkich starych, nieaktualnych znaków poziomych.
4. Bieżące aktualizowanie oznakowania zgodnie z postępem robót.
5. Regularne i rzetelne informowanie mieszkańców o każdej zmianie organizacji
ruchu - w mediach lokalnych, mediach społecznościowych oraz na stronie
internetowej wykonawcy.
6. Obowiązkowe informowanie z odpowiednim wyprzedzeniem o planowanych
przerwach w dostawach mediów (wody, energii, gazu) wynikających z prac
budowlanych.
7. Weryfikację zgodności obecnego oznakowania i komunikacji z obowiązującymi
przepisami prawa budowlanego, BHP i przepisami o ruchu drogowym.
Ze względu na powagę sprawy i jej bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo oraz komfort
życia mieszkańców oczekuję pisemnej odpowiedzi wraz z informacją o podjętych
działaniach.
Zarząd Dróg Miasta Krakowa odpowiada
- Temat ten był kilkukrotnie poruszany na radach budowy. Podczas przedostatniej, przedstawiciel Partnera Prywatnego zobligował się do zorganizowania specjalnego spotkania w terenie z udziałem radnych dzielnicowych - by lepiej zrozumieć oczekiwania mieszkańców - informuje Michał Pyclik z ZDMK. - Podczas ostatniej rady budowy mieszkańcy przekazywali, że spotkanie się odbyło i pozostawiło bardzo dobre wrażenie, co do tego jakie działania podejmie PP. Rozmawiałem z rzecznikiem PP i uzyskałem informacje, że ustalenia ze spotkania są właśnie wdrażane w życie. Podczas najbliższej rady budowy będziemy sprawdzali, czym się tenże proces zakończył.