Kraków: Park "Ptasi Raj" zamiast Kanału Krakowskiego?

Obywatelskim projektem uchwały w sprawie ustaleniem kierunków działania dla prezydenta Krakowa w celu zabezpieczenia siedlisk gatunków chronionych na obszarze zielonej rezerwy pod Kanał Krakowski oraz Bagrów Ludwinowskich oraz utworzenia Parku "Ptasi Raj" - tym tematem zajęli się miejscy radni podczas sesji 8 października. Nie wszyscy byli za taki rozwiązaniem.
Kanał Krakowski miał być alternatywną trasą, pozwalającą ominąć zakole Wisły.Kanał Krakowski miał być alternatywną trasą, pozwalającą ominąć zakole Wisły.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | ANDRZEJ BANAŚ
Piotr Tymczak

- Dziś wiemy, że Kanał Krakowski nie powstanie. Decyzja w tej sprawie już zapadła. Dziś W związku z tym kluczowe znaczenie dla przyszłości tego obszaru jest więc wpisanie w miejskich planach, że ten teren zostanie przeznaczony pod zieleń - podkreślała Paulina Poniewska, przewodnicząca komitetu uchwałodawczego.

Radny Grzegorz Stawowy, szef klubu Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Krakowa, przewodniczący komisji planowania w RMK, skomentował: - Na szczęście ten rząd zmienił podejście i nie chce budować kanału, który ma spławiać barki z węglem ze Śląska na północ. Zostaje terenem zielony. Zakładam, że w planie ogólnym dla Krakowa wpiszemy go jako publicznie dostępne parki. Cały ten teren jest objęty planami miejscowymi, które wykluczają zabudowę. Tam nie ma ryzyka, że tam powstaną budynki.

"Ptasi Raj" kontra kanał żeglowny

Nieco inne spojrzenie na zagospodarowanie terenu rezerwowanego pod kanał ma natomiast radny Włodzimierz Pietrus, szef klubu PiS w RMK.

- Jestem przeciw proponowanemu rozwiązaniu, ponieważ jestem za tym, że niestety musi to być kanał żeglowny. Wynika to z tego, że Polska ma zobowiązania unijne do przeniesienia 85 procent ruchu kołowego na kolej i transport wodny. Kolej na pewno tego nie udźwignie. W Polsce jest pewien układ możliwy do zapewnienia żeglugi z wykorzystaniem Odry i Wisły. Jest projekt Kanału Śląskiego łączącego Wisłę z Odrą, bez Kanału Krakowskiego ten obieg będzie przerwany, bowiem pod Wawelem barki nie mogą przepłynąć ze względu na ukształtowanie rzeki w tym rejonie - zwracał uwagę radny Włodzimierz Pietrus.

W obywatelskim projekcie uchwały wskazano kierunki działania dla prezydenta Krakowa w celu utworzenia w przyszłości Parku "Ptasi Raj". Mają dotyczyć podjęcia niezwłocznych, wszelkich możliwych i dopuszczalnych prawem działań, polegających na zabezpieczeniu terenów stanowiących siedliska gatunków chronionych na obszarze zielonej rezerwy pod Kanał Krakowski, od ul. M. Konopnickiej do ul. Kapelanka oraz przyległych Bagrów Ludwinowskich do wałów Wilgi, z wykluczeniem już zabudowanych działek oraz części ogródków działkowych od strony ul. M. Konopnickiej.

Planowali go jeszcze Austriacy

Przypomnijmy, że Kanał Krakowski (na odcinku ok. 4 kilometrów: z Wisły na wysokości Pychowic do ujścia Wilgi) był planowany od ponad wieku. Jako pierwsi chcieli go budować pod Wawelem jeszcze austriaccy zaborcy. Pierwotne założenie było takie, że kanał miał chronić miasto przed powodzią. Zaplanowano go jako odnogę Wisły omijającą zabytkowe centrum; po jego budowie Dębniki stałyby się wyspą.

Za poprzedniego rządu PiS ministerstwo infrastruktury stało na stanowisku, że Kanał Krakowski to koncepcja budowy połączenia w obrębie aglomeracji krakowskiej, które poprzez Kanał Śląski będzie łączyło Odrę z Wisłą. "Jego realizacja przyczyni się do stworzenia korytarza transportowego i wykorzystania potencjału śródlądowego transportu wodnego na południu Polski. Dodatkowo realizacja projektu Kanału Śląskiego i Kanału Krakowskiego może stworzyć połączenie z drogą wodną Ostrawa" - zaznaczano w rządzie PiS.

Natomiast Kanał Śląski, o długości ok. 93 km, miałby połączyć Odrę z Wisłą oraz Górnośląski Okręg Przemysłowy, Rybnicki Okręg Węglowy z Krakowem. Z Wisłą ma łączyć się w okolicach Oświęcimia, a z Odrą w rejonie Kędzierzyna-Koźla.

Analizy wykazały, że transport rzeczny nie jest możliwy przy obecnym ułożeniu i parametrach Wisły w rejonie zabytkowego centrum Krakowa i dlatego planowano kanał.

Wybrane dla Ciebie

Warszawa: Bus wjechał w torowisko PKP w Ursusie
Warszawa: Bus wjechał w torowisko PKP w Ursusie
Węgliniec: Wypadek. Samochód ściął przydrożne drzewa i dachował
Węgliniec: Wypadek. Samochód ściął przydrożne drzewa i dachował
Podlaskie: Przemycali papierosy balonem meteorologicznym
Podlaskie: Przemycali papierosy balonem meteorologicznym
Busko-Zdrój: Koncert w Domu Zdrojowym. Gwiazdą będzie Julia Masnicova
Busko-Zdrój: Koncert w Domu Zdrojowym. Gwiazdą będzie Julia Masnicova
Poznań: 58 lat temu zmieniono ruch tramwajowy. Funkcjonuje on do dziś
Poznań: 58 lat temu zmieniono ruch tramwajowy. Funkcjonuje on do dziś
Łódź: Nagrody dla nauczycieli z okazji Dnia Edukacji Narodowej
Łódź: Nagrody dla nauczycieli z okazji Dnia Edukacji Narodowej
Busko-Zdrój: Wykład "Właściwości lecznicze wód siarczkowych"
Busko-Zdrój: Wykład "Właściwości lecznicze wód siarczkowych"
Polacy się zbroją. Znacząco wzrosła liczba wydanych pozwoleń na broń
Polacy się zbroją. Znacząco wzrosła liczba wydanych pozwoleń na broń
Szczecinek: Jaguar i 1500 zł mandatu. Koniec jazdy dla 31-latka
Szczecinek: Jaguar i 1500 zł mandatu. Koniec jazdy dla 31-latka
Pińczów: VIII Marsz Różowej Wstążki. Wspierają walkę z rakiem piersi
Pińczów: VIII Marsz Różowej Wstążki. Wspierają walkę z rakiem piersi
Łódź: Porządki i nowości w parku Jordanka na Starym Widzewie
Łódź: Porządki i nowości w parku Jordanka na Starym Widzewie
Chełmce: Jesień Organowa. Kolejny koncert za nami
Chełmce: Jesień Organowa. Kolejny koncert za nami