Kraków: Ruszyła przebudowa starego terminala cargo w Balicach
Utrudnienia raczej nie, ale większy komfort dla podróżnych, a dla lotniska możliwość obsłużenia większej liczby podróżnych - jak najbardziej. To wszystko jednak już po zakończeniu prac, czyli za około dziewięć miesięcy.
- Przebudowa już się rozpoczęła. Podróżni nie powinni spodziewać się szczególnych utrudnień, ponieważ budynek przebudowywany na terminal jest dawnym budynkiem cargo, który do tej pory nie służył pasażerom, więc nie będą oni pozbawieni przestrzeni ze względu na prace remontowe - poinformowała nas Monika Chylaszek, rzecznik prasowy Kraków Airport.
- Wykonawca realizował już w Kraków Airport inwestycje, ma więc doświadczenie prowadzenia prac przy działającym lotnisku. Trzeba też pamiętać, że adaptacje dawnego budynku cargo to rozwiązanie tymczasowe, do momentu rozbudowy istniejącego terminalu pasażerskiego - dodała.
- Prace będziemy prowadzić w wymagających warunkach na terenie czynnego lotniska, gdzie kluczowe jest zachowanie ciągłości operacyjnej i bezpieczeństwa pasażerów. To zadanie wymaga doskonałej organizacji, precyzyjnej koordynacji i nierzadko pracy w godzinach nocnych. Mamy jednak odpowiednie doświadczenie, sprawdzony zespół i wiemy, jak skutecznie działać w tak wymagającym środowisku - zapewnił Maciej Sasak, dyrektor Obszaru Wschodniego Mostostal Warszawa SA., firmy z którą krakowskie lotnisko zawarło umowę na realizację zadania.
Najpierw rozbiórka, później przebudowa
Inwestycja zakłada kompleksową przebudowę nieużywanego obecnie starego budynku terminalu cargo. Prace rozpoczną się od częściowej rozbiórki istniejącej już struktury, a następnie przebudowa obejmie pełną reorganizację oraz nową aranżację wnętrz, która dostosowana będzie na potrzeby Pre-Boarding Zone Non Schengen, czyli tymczasowych poczekalni przedodlotowych strefy Non Schengen. Kluczowym elementem inwestycji będzie stworzenie funkcjonalnego połączenia między przebudowywanym obiektem a terminalem pasażerskim - poprzez wykonanie łącznika na poziomie pierwszego piętra.
Nowe klatki, instalacje oraz tzw. przedpole
W ramach zadania zaplanowano ponadto budowę dwóch nowych klatek schodowych, które zapewnią komunikację pomiędzy górnymi kondygnacjami a poziomem terenu. Dodatkowo, jak informuje krakowskie lotnisko, przebudowie i adaptacji poddane zostaną instalacje wewnętrzne, które dostosowane zostaną do nowych potrzeb użytkowych obiektu. Modernizacją objęte zostanie również bezpośrednie otoczenie budynku - tzw. przedpole, które zostanie zagospodarowane w sposób umożliwiający bezpieczną i wygodną obsługę przyszłych pasażerów.
Krakowskie lotnisko bije rekord za rekordem
Kraków Airport to drugie lotnisko w Polsce pod względem liczby obsługiwanych pasażerów. Balice są również największym portem regionalnym. W zeszłym roku z Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II skorzystało blisko 11,1 mln osób. Tegoroczne prognozy przewidują, że pasażerów będzie jeszcze więcej, bo aż 13 milionów. W letnim, obowiązującym obecnie rozkładzie, lotnisko ofertuje 160 połączeń do 114 miast w 35 krajach, realizowanych przez 28 przewoźników.