Kraków: Ścieżka pieszo-rowerowa na odcinku od ul. Prądnickiej do ul. Opolskiej? Na to nie ma szans. Miasto tłumaczy dlaczego i przedstawia plany
Ścieżka pieszo-rowerowa na odcinku ul. Prądnickiej?
Z prośbą o rozważenie możliwości utworzenia ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ulicy Prądnickiej, na odcinku od skrzyżowania z ulicą gen. Emila Fieldorfa "Nila" do ulicy Opolskiej, zgłosił się mieszkaniec Krakowa.
Interpelację w tej sprawie wystosował radny Jakub Kosek, który tłumaczy, że dotyczy to chodnika o szerokości około 2 metrów.
"Tego rodzaju rozwiązanie znacząco poprawiłoby bezpieczeństwo i komfort poruszania się w tej części miasta, a także ułatwiłoby codzienną komunikację lokalną" - dodaje w piśmie radny.
Ewentualna kolizja z zielenią
O pomysł i możliwość jego realizacji pytamy miasto. W odpowiedzi urzędników czytamy, że szerokość chodnika na ul. Prądnickiej na odcinku między ul. Fieldorfa-Nila a ul. Opolską to około 1,5 m po stronie zachodniej i ok. 2,5 m po stronie wschodniej, co "nie pozwala na wyznaczenie w tej lokalizacji drogi dla rowerów".
"W opisywanym miejscu chodnik zarówno po stronie zachodniej, jak i wschodniej biegnie po skarpie. Obok chodników rosną dorodne drzewa. Z uwagi na obecne zagospodarowanie, wykonanie infrastruktury rowerowej wiązałoby się w szczególności z kolizją z istniejącą zielenią wysoką, co może nie być akceptowane społecznie. Zarówno po jednej, jak drugiej stronie brakuje miejsca na dedykowaną dla rowerzystów drogę dla rowerów oraz chodnik dla pieszych. Z wyżej wymienionych powodów w tym miejscu, nie ma obecnie planów budowy drogi dla rowerów" - tłumaczy w odpowiedzi Piotr Subik z biura prasowego Urzędu Miasta Krakowa.
Dodaje też, że realizacja infrastruktury rowerowej w tym obszarze jest zasadna, wymaga jednak "całościowego spojrzenia na ul. Prądnicką oraz przygotowania i realizacji projektu dla całej ulicy".
Nowa ścieżka i nowa organizacja ruchu?
Czy w innym miejscu ul. Prądnickiej planowana jest ścieżka rowerowa lub pieszo-rowerowa?
"Droga dla rowerów wzdłuż ul. Prądnickiej planowana jest na odcinku przy przystanku Nowy Kleparz (pomiędzy wyjazdem z pętli autobusowej przy fortach Kleparz a wjazdem do parku Kleparskiego) i dalej, na odcinku między ul. Zbożową a ul. Doktora Twardego. Pierwszy z tych odcinków jest już na etapie projektowania" - informuje nas Piotr Subik.
Budowa rozpocznie się na początku przyszłego roku, planowane zakończenie tej inwestycji to maj przyszłego roku.
Drugi odcinek jak informuje, wymaga zmiany zagospodarowania w obrębie wiaduktów - "pozostawienie jednej nawy dla ruchu samochodowego i przeznaczenie drugiej, wschodniej jedynie dla ruchu pieszego i kołowego" - tłumaczy Subik.