Krosno Odrzańskie: Startuje budowa obwodnicy. Jest zgoda na realizację inwestycji za ponad 300 mln zł!
Rozpoczyna się budowa obwodnicy Krosna Odrzańskiego
4 sierpnia 2025 roku zostanie zapamiętany jako data rozpoczęcia wyczekiwanej obwodnicy Krosna Odrzańskiego. Tego dnia na ulicy Podgórnej w okolicach zabytkowego mostu w Krośnie Odrzańskim odbyła się konferencja prasowa wojewody lubuskiego - Marka Cebuli - który podpisał i przekazał dokument (ZRiD) zezwalający na realizację potężnej inwestycji na ręce dyrektora zielonogórskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Henryka Janowicza.
Dziesiątki lat starań o obwodnicę
Wojewoda lubuski, Marek Cebula w swoim wystąpieniu przybliżył historię starań o budowę obwodnicy Krosna Odrzańskiego.
- Zaczęła się ona mniej więcej w 1998 roku, kiedy co roku słyszeliśmy obietnice, dotyczące budowy obwodnicy Krosna Odrzańskiego - opowiadał Cebula. - Oczywiście, już w latach 70. i 80. wspominało się o tej inwestycji, ale pod koniec lat 90. co roku wnioskowaliśmy do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w tej sprawie. Wtedy przez zabytkowy most w Krośnie Odrzańskim przejeżdżało średnio 10 tys. pojazdów na dobę.
- Pamiętam, że było takie zdjęcie w Gazecie Lubuskiej zrobione na górce w Marcinowicach, gdzie stoi ówczesny burmistrz Krosna Odrzańskiego, Andrzej Chinalski z przedstawicielami ministerstwa i wytyczany był przebieg obwodnicy. Ciągle coś stawało na przeszkodzie tej inwestycji - przypominał Cebula.
W 2007 roku była szansa na obwodnicę Krosna, ale zbliżał się turniej piłkarski Euro 2012 i konieczna była budowa innych dróg i autostrad, które miały ułatwić poruszanie się podczas międzynarodowej imprezy.
Później były protesty, blokady przy moście w Krośnie Odrzańskim, powstał Komitet Obrony Budowy Obwodnicy (KOBO).
- Punktem przełomowym było wpisanie obwodnicy Krosna Odrzańskiego do strategii województwa lubuskiego, jako znaczącą inwestycję dla regionu - mówił wojewoda. - W grudniu 2014 roku odbywały się konsultacje w sprawie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Przy opracowaniu dokumentu wiele propozycji, dot. obwodnic zostało wtedy odrzuconych. Przy Krośnie widniał dopisek, że pozostawiono do dalszych prac przez wpisanie do strategii woj. lubuskiego. Program powstał, ale nie było finansowania.
Niecały rok później zapadła decyzja o sfinansowaniu wstępnej dokumentacji (8-9 mln zł), dot. budowy obwodnicy Krosna Odrzańskiego. Później inwestycja trafiła do programu rządowego budowy 100 obwodnic. Wiele osób nadal nie dowierzało, bo przez lata usłyszeli już tyle obietnic, dotyczących obwodnicy Krosna Odrzańskiego. Mieszkańcy często powtarzali, że dopóki nie zostanie wbita pierwsza łopata, to nie uwierzą.
- Jestem przeszczęśliwy, bo dziś wbijamy symboliczną łopatę pod budowę obwodnicy Krosna Odrzańskiego - mówi M. Cebula.
Po wojewodzie głos zabrali poseł Stanisław Tomczyszyn, wiceprzewodnicząca sejmiku woj. lubuskiego Anna Chinalska, starosta krośnieńska Anna Januszkiewicz, wiceburmistrz Krosna Odrzańskiego Anna Halicka, radny sejmiku woj. lubuskiego Leszek Turczyniak, a także były burmistrz Krosna Odrzańskiego, Andrzej Chinalski, dyrektor zielonogórskiego oddziału GDDKiA H. Janowicz oraz przewodniczący KOBO Tomasz Rogowski. Przekazano wiele podziękowań i powtarzano, jak ważna jest to chwila dla Krosna i całego regionu.
15 tys. pojazdów na dobę...
Obecnie przez Krosno Odrzańskie przejeżdża około 15 tys. pojazdów na dobę, w tym wiele samochodów ciężarowych, przeprawiających się przez 120-letni most na Odrze. To zresztą jedyna przeprawa na długim odcinku - kolejne mosty znajdują się po jednej stronie w Świecku, a po drugiej - w Cigacicach.
W Krośnie Odrzańskim krzyżują się ważne szlaki komunikacyjne: z Świecka do Zielonej Góry czy z Gubina i granicy polsko-niemieckiej w kierunku Zielonej Góry, Świebodzina czy Słubic. Natężenie ruchu drogowego w stolicy powiatu krośnieńskiego jest odczuwalne od lat. Wystarczą drobne remonty w ciągu drogi krajowej, a w mieście powstają potężne korki. Nie trzeba przypominać niedawnych prac związanych z podniesieniem i naprawą mostu w Krośnie Odrzańskim, gdy wprowadzono ruch wahadłowy i przejazd przez miasto potrafił zająć ponad godzinę...
Obwodnica do końca 2027 roku
Za budowę obwodnicy odpowiada firma PolAqua. Dyrektor ds. zarządzania kontraktami PolAqua, Ewa Tomala-Borucka przyznała, że dzięki wzorowej współpracy z lubuskim urzędem wojewódzkim ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) powstał w rekordowym czasie 7 miesięcy, co jest ewenementem na skalę kraju.
- Zwykle trwa to przynajmniej 1,5 roku, a w niektórych przypadkach nawet trzy lata - powiedziała E. Tomala-Borucka. Dodała, że nie ma tzw. początku budowy obwodnicy, ponieważ inwestycja będzie realizowana w kilku miejscach jednocześnie. Wstępny termin zakończenia zadania to 7 grudnia 2027 roku.
Ponad 300 mln zł na obwodnicę
Całkowitą wartość inwestycji wyceniono na około 305 mln zł. Obwodnica Krosna Odrzańskiego będzie liczyć 11,3 km i poprowadzi po nowym śladzie - od północnej i wschodniej strony miasta, między drogami krajowymi DK29 (w rejonie Osiecznicy) a DK32 (okolice Połupina). W ramach inwestycji zaplanowano budowę czterech rond, ponad 40 obiektów inżynierskich oraz nowoczesnego mostu na Odrze.
- Cały kontrakt to 45 miesięcy - mówiła E. Tomala-Borucka. - 17 miesięcy za nami. Przed nami 28 miesięcy na realizację budowy. W ciągu kilku najbliższych dni ma zostać nam przekazany plac budowy i będziemy mogli rozpocząć prace.