Kujawsko-pomorskie: Nowe ścieżki rowerowe. Znamy ich lokalizacje
W tym artykule:
Kujawsko-Pomorskie trasy rowerowe
Kujawsko-Pomorskie od lat przyciąga rowerzystów. Wzdłuż dróg wojewódzkich powstają nowe trasy, które łączą ze sobą miasta i wsie, a także otwierają dostęp do najpiękniejszych zakątków regionu. Dzięki nowym ścieżkom rowerowym łatwiej i bezpieczniej można poruszać się pomiędzy większymi miastami i mniejszymi miejscowościami.
Wiele nowych ścieżek rowerowych i tras pieszo-rowerowych to efekt współpracy i zaangażowania samorządów lokalnych i współpracy z Urzędem Marszałkowskim.
- Kolejne zrealizowane projekty zbliżają nas do budowy spójnej sieci ścieżek pieszo-rowerowych umożliwiającej bezpieczne poruszanie się rowerem po całym regionie. Na ten cel przeznaczamy z Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 ponad 100 mln złotych - mówi marszałek Piotr Całbecki.
To ogromna zmiana zwłaszcza dla osób, które do tej pory unikały jazdy wzdłuż ruchliwych tras wojewódzkich. Teraz rowerzyści będą mogli się cieszyć bezpieczną nawierzchnią, oddzieloną od samochodów, a jednocześnie podziwiać krajobrazy Kujaw i Pomorza.
Tu już powstają nowe ścieżki rowerowe
Cześć zadań już jest w trakcie realizacji. W pasie dróg wojewódzkich powstaje prawie 20 kilometrów ścieżek:
- wzdłuż DW nr 244 łącząca Aleksandrowo ze Strzelcami Górnymi na terenie gminy Dobrcz, w powiecie bydgoskim, długość 1,5 km;
- w Elgiszewie na terenie gminy Ciechocin (powiat golubsko-dobrzyński), długość 2 km;
- przy drodze wojewódzkiej nr 241 w Nakle nad Notecią (ulica Nowa) - długość 0,8 km;
- wzdłuż DW nr 266 (ulica Szybka) w Radziejowie, długość 1,4 km;
- wzdłuż DW nr 563 w Rypinie, długość 0,8 km;
- wzdłuż DW nr 563 w Okalewie na terenie gminy Skrwilno (powiat rypiński), długość 1km;
- wzdłuż DW 237 przy ulicy Tucholskiej (oraz skrzyżowanie o ruchu okrężnym z ulicą Pilską w Gostycynie, powiat tucholski), długość 0,7 km;
- wzdłuż DW nr 268 Brzezie-Brześć Kujawski na terenie gminy Brześć Kujawski, powiat włocławski, długość 10 km;
- wzdłuż DW nr 251 w Jaroszewie na terenie gminy Żnin, powiat żniński, długość 0,7 km.
Miliony złotych na kilometry nowych ścieżek rowerowych
Wkrótce rozpocznie się realizacja kolejnych inwestycji (o łącznej długości ponad 16 kilometrów). Umowy zostały już podpisane z:
- gminą Osielsko na przebudowę DW nr 244 w Żołędowie (ul. Jastrzębia) z uwzględnieniem ciągu pieszo-rowerowego (długość ok 3,5 km, trwa przetarg na wybór wykonawcy);
- gminą Więcbork na budowę ścieżek oraz szlaków rowerowych wzdłuż dróg wojewódzkich nr 241 i 242 w Więcborku, Runowie Krajeńskim i Śmiłowie - długość 3,3 km (trwa przetarg na wybór wykonawcy);
- gminą Świecie wzdłuż DW nr 272 od ronda w Sulnowie w kierunku Laskowic (długość ok. 3 km, planowany termin rozpoczęcia prac - wiosna 2026 rok);
- gminą Bukowiec na budowę drogi rowerowej wzdłuż DW 240 (Franciszkowo-Bukowiec dł. 2,9 km, planowany termin rozpoczęcia prac - wiosna 2026 rok);
- gminą Grudziądz na budowę ścieżki rowerowej wzdłuż DW nr 534 (Grudziądz-Marusza, ponad 1,5 km);
- gminą Jeżewo na budowę ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż DW nr 272 (od przejazdu do granicy gminy) - dł. 1,6 km;
- gminą Barcin na budowę ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż DW nr 254 Barcin-Wolice (1,1 km);
Podpisane zostały też porozumienia na realizację następnych zadań (o łącznej długości ponad 33 kilometrów), które wkrótce trafią do realizacji:
- z gminą Chełmża na budowę drogi rowerowej wzdłuż DW nr 551 w Nawrze, długość 0,2 km;
- z gminą Pakość na budowę drogi rowerowej w ciągu drogi wojewódzkiej nr 251 na odcinku Rybitwy-Wielowieś, długość 1,6 km;
- z gminą Tuchola na budowę infrastruktury rowerowej wzdłuż DW nr 237 na odcinku ul. Bydgoskiej i DW nr 241 na odcinku Tuchola-Mały Mędromierz, łączna długość ok 4,2 km;
- z gminą Tuchola na budowę infrastruktury rowerowej na terenie Bladowa i dalej,
do granicy gminy Tuchola wzdłuż DW nr 240, długość 1,8 km; - z powiatem toruńskim na budowę ścieżki wzdłuż DW nr 646 Turzno-Brzeźno, długość 2,8 km;
- z gminą Golub-Dobrzyń na budowę ścieżki w Węgiersku i Paliwodziźnie (DW nr 554) o łącznej długości 2,2 km;
- z gminą Zakrzewo na budowę ścieżki Kuczkowo-Sędzin wzdłuż DW nr 266, długość 3,1 km;
- z gminą Świecie na budowę ścieżki rowerowej wzdłuż DW nr 240 w Polskim Konopacie, długość 1,2 km;
- z gminą Kruszwica na budowę ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż DW nr 412 (Tupadły-Kobyliniki) długość ok. 5 km (dwa etapy);
- z gminą Bartniczka na budowę ścieżki wzdłuż DW nr 544 na odcinku Bartniczka-Grążawy o długości ok. 1,8 km;
- z powiatem rypińskim, gminą miasta Rypina, Gminą Rypin i Gminą Brzuze na budowę ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż DW nr 534 od Ostrowitego do skrzyżowania z ulicą Kościuszki w Rypinie, długość ok. 7 km;
- z gminą Radomin na budowę ścieżki rowerowej wzdłuż DW nr 534 w Szafarni, długość ok. 0,5 km;
- z gminą Dębowa Łąka na budowę ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż DW nr 548 w miejscowości Niedźwiedź, długość ok. 1 km;
- z gminą Kęsowo na budowę drogi rowerowej wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 240 Chojnice -Świecie w Żalnie, długość 0,9 km;
- z powiatem nakielskim, gminą Nakło nad Notecią, gminą Mrocza, gminą Kcynia i gminą Szubin na budowę ścieżek rowerowych wzdłuż dróg wojewódzkich nr 241 oraz 246.
W ostatnich latach zakończyła się budowa wielu innych dróg rowerowych. Były one najczęściej częścią inwestycji związanych z gruntowną modernizacją najważniejszych dróg wojewódzkich. W ten sposób bezpieczne ciągi pieszo-rowerowe powstały wzdłuż:
- drogi wojewódzkiej nr 548 Stolno-Wąbrzeźno (28 km na terenie powiatów chełmińskiego i wąbrzeskiego);
- drogi wojewódzkiej nr 251 Żnin - Ustaszewo (12 km na terenie powiatu żnińskiego);
- drogi wojewódzkiej nr 265 - Brześć - Kowal (19 km na terenie powiatu włocławskiego);
- drogi wojewódzkiej nr 240 Tuchola-Bysław (13 km na terenie powiatu tucholskiego);
- drogi wojewódzkiej nr 240 Polski Konopat-Terespol Pom.) (3 km z na terenie powiatu świeckiego);
- drogi wojewódzkiej nr 559 Lipno-Suradowo i Jasień-Kamień Kotowy (17 km na terenie powiatu lipnowskiego).
Dlaczego warto wybrać się na rower w Kujawsko-Pomorskie?
Plany rozwoju sieci ścieżek rowerowych nie zwalniają tempa. Kolejne odcinki powstają wzdłuż głównych dróg wojewódzkich, a także w pobliżu atrakcji turystycznych. To oznacza, że z każdym rokiem Kujawsko-Pomorskie będzie jeszcze bardziej przyjazne dla rowerzystów - zarówno tych, którzy traktują rower rekreacyjnie, jak i zapalonych miłośników długich tras.
Rowerowe trasy w województwie to nie tylko rekreacja, ale i realna alternatywa dla samochodu. Coraz więcej mieszkańców korzysta z nich w drodze do pracy czy szkoły, a dla turystów to świetna okazja, by połączyć aktywność fizyczną z poznawaniem regionu. Dzięki rozwijającej się sieci tras można zaplanować zarówno jednodniową przejażdżkę, jak i kilkudniowy wypad połączony ze zwiedzaniem i noclegami w agroturystykach.
Region oferuje nie tylko wygodne ścieżki, ale i wyjątkowe miejsca do odwiedzenia. Jadąc trasami rowerowymi można odkryć zabytkowe miasta, takie jak Toruń, Bydgoszcz czy Chełmno, ale również małe wioski z klimatycznymi kościołami i dawnymi dworami.
Kujawsko-Pomorskie stawia na rower jako ekologiczny i zdrowy środek transportu. To inwestycja, która procentuje - mieszkańcy zyskują wygodę, a turyści mają kolejny powód, by odwiedzić Kujawy i Pomorze.