Łódź: Drugi tunel z Retkini do dworca Łódź Fabryczna - zacznie być drążony w drugiej połowie 2026 roku na głębokości ok. 30 metrów

Spółka Centralny Port Komunikacyjny przekazała konsorcjum budowalnemu PORR teren pod budowę tunelu dla Kolei Dużych Prędkości. Jego początek znajdzie się w gotowej już komorze startowej w Łodzi na osiedlu Retkinia. Wykonawca będzie mógł m.in. przygotować zaplecze budowy, a także sprowadzić maszynę drążącą TBM, która wykona tunel o średnicy blisko 14 metrów i długości ok. 4,6 km.
Tak wygląda komora startowa dla maszyny drążącej tunel wybudowana u zbiegu Maratońskiej i ObywatelskiejTak wygląda komora startowa dla maszyny drążącej tunel wybudowana u zbiegu Maratońskiej i Obywatelskiej
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Krzysztof Szymczak
Jacek Zemła
  • Tak wygląda komora startowa dla maszyny drążącej tunel wybudowana u zbiegu Maratońskiej i Obywatelskiej
  • Tak wygląda komora startowa dla maszyny drążącej tunel wybudowana u zbiegu Maratońskiej i Obywatelskiej
  • Tak wygląda komora startowa dla maszyny drążącej tunel wybudowana u zbiegu Maratońskiej i Obywatelskiej
  • Tak wygląda komora startowa dla maszyny drążącej tunel wybudowana u zbiegu Maratońskiej i Obywatelskiej
  • Tak wygląda komora startowa dla maszyny drążącej tunel wybudowana u zbiegu Maratońskiej i Obywatelskiej
[1/5] Tak wygląda komora startowa dla maszyny drążącej tunel wybudowana u zbiegu Maratońskiej i Obywatelskiej Źródło zdjęć: Polska Press Grupa | Krzysztof Szymczak

Głębokość tunelu będzie się wahać

Inwestycja jest częścią kolejowego "Y", czyli linii Kolei Dużych Prędkości, która do 2032 roku połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a w 2035 roku umożliwi uruchomienie najszybszych połączeń z Warszawy przez Łódź do Wrocławia i Poznania. Konsorcjum PORR będzie mogło rozpocząć roboty budowlane związane z dostosowaniem komory startowej Retkinia do wybranego typu maszyny TBM (z ang. Tunnel Boring Machine), która będzie drążyć tunel. Maszyna będzie segment po segmencie montowana w komorze, gdzie również zostaną przeprowadzone jej testy przed rozpoczęciem drążenia. Przewiduje się, że drążenie tunelu rozpocznie się w drugiej połowie 2026 roku.

- Tunel przebiegać będzie na zmiennej głębokości wahającej się od około 23 metrów pod powierzchnią gruntu przy komorze Retkinia, do 34 metrów pomiędzy komorami ewakuacyjnymi zlokalizowanymi w rejonie alei Włókniarzy. Na całym odcinku tunelu zaplanowano pięć komór ewakuacyjnych wychodzących na poziom gruntu klatkami schodowymi. W komorach tych będą również zlokalizowane urządzenia techniczne tunelu. Wzdłuż całej długości tunelu powstaną chodniki ewakuacyjne, pełniące funkcje techniczne oraz zapewniające drogi ewakuacji. Obiekt z wyposażeniem budowlano-instalacyjnym, systemami oddymiania, urządzeniami oraz pomieszczeniami technicznymi na potrzeby służb obsługi tunelu i linii kolejowej, będzie spełniał najwyższe standardy bezpieczeństwa - informuje spółka CPK.

Grunt pod budynkami zostanie wzmocniony

W celu zminimalizowania wpływu robót tunelowych na istniejącą zabudowę miejską, przewidziano wykonanie wzmocnień geotechnicznych, które zniwelują potencjalne osiadania gruntu. Planowane jest też przygotowanie zabezpieczeń strukturalnych mających na celu zwiększenie stabilności i bezpieczeństwa budynków. Najlepszym przykładem wzmacniania budynków jest Łódzki Dom Kultury, gdzie zakończyły się już prace zasadnicze przy wzmacnianiu fundamentów za pomocą mikropali oraz kolumn jet grouting stanowiących dodatkowe punkty podparcia konstrukcji. Wszystko z myślą o niezbędnym zabezpieczeniu ŁDK przed budową głębokiej na około 8 pięter komory odbiorczej Fabryczna dla tarczy TBM i rozpoczęciem drążenia tunelu CPK, który częściowo będzie przebiegał pod budynkiem.

- Łódzkie inwestycje CPK na linii kolejowej nr 85, która przebiegnie przez miasto są już zaawansowane. Ukończona została komora startowa na Retkini, od której zacznie się drążenie tunelu Kolei Dużych Prędkości, a na budowie komory odbiorczej Fabryczna zostały wykonane ściany szczelinowe. Natomiast pod budynkiem Łódzkiego Domu Kultury zakończyły się prace zasadnicze przy wzmacnianiu jego fundamentów. Przejęcie przez wykonawcę placu budowy komory startowej Retkinia pod drążenie tunelu dla Kolei Dużych Prędkości jest kolejnym krokiem przybliżającym nas do uruchomienia w 2032 roku trasy szybkiej kolei między Warszawą, Łodzią i Lotniskiem CPK - mówi Piotr Rachwalski, członek Zarządu CPK.

Wybrane dla Ciebie
Największe klęski Rzymian. Te bitwy wstrząsnęły imperium
Największe klęski Rzymian. Te bitwy wstrząsnęły imperium
Chełm: Co można kupić i za ile na targowisku gminnym
Chełm: Co można kupić i za ile na targowisku gminnym
Mirzec: Memoriał im. Mirosława Cedro. Była msza i turniej piłkarski
Mirzec: Memoriał im. Mirosława Cedro. Była msza i turniej piłkarski
Łódź: Halloween. Na paradę na Pietrynie, ślizgawkę, sesję gier RPG
Łódź: Halloween. Na paradę na Pietrynie, ślizgawkę, sesję gier RPG
Popularny symulator wprowadza całe mnóstwo nowych maszyn, w tym pojazdy, których nie było dotąd w Farming Simulator
Popularny symulator wprowadza całe mnóstwo nowych maszyn, w tym pojazdy, których nie było dotąd w Farming Simulator
W ciągu tego roku gracze Victoria 3 wyludnili Ziemię 107 milionów razy
W ciągu tego roku gracze Victoria 3 wyludnili Ziemię 107 milionów razy
Paznokcie na Halloween 2025. Te wzory są hitem w tym roku
Paznokcie na Halloween 2025. Te wzory są hitem w tym roku
Toruń: Sąd ogłosił wyrok w sprawie zabójstwa
Toruń: Sąd ogłosił wyrok w sprawie zabójstwa
Duże usta odchodzą do lamusa. Zaczynają trendować narrow lips, czyli wąskie wargi
Duże usta odchodzą do lamusa. Zaczynają trendować narrow lips, czyli wąskie wargi
Legnica: W Galerii Ring trwa wystawa Zsolta Gyenesa „Ad libitum”
Legnica: W Galerii Ring trwa wystawa Zsolta Gyenesa „Ad libitum”
Katowice: Silesia City Center świętowała swoje 20. urodziny
Katowice: Silesia City Center świętowała swoje 20. urodziny
Osiek Jasielski: Strażacy OSP ćwiczyli na Słowacji. Trenowali gotowość bojową na wypadek powodzi
Osiek Jasielski: Strażacy OSP ćwiczyli na Słowacji. Trenowali gotowość bojową na wypadek powodzi