Łódź: Drugi tunel z Retkini do dworca Łódź Fabryczna - zacznie być drążony w drugiej połowie 2026 roku na głębokości ok. 30 metrów
Głębokość tunelu będzie się wahać
Inwestycja jest częścią kolejowego "Y", czyli linii Kolei Dużych Prędkości, która do 2032 roku połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a w 2035 roku umożliwi uruchomienie najszybszych połączeń z Warszawy przez Łódź do Wrocławia i Poznania. Konsorcjum PORR będzie mogło rozpocząć roboty budowlane związane z dostosowaniem komory startowej Retkinia do wybranego typu maszyny TBM (z ang. Tunnel Boring Machine), która będzie drążyć tunel. Maszyna będzie segment po segmencie montowana w komorze, gdzie również zostaną przeprowadzone jej testy przed rozpoczęciem drążenia. Przewiduje się, że drążenie tunelu rozpocznie się w drugiej połowie 2026 roku.
- Tunel przebiegać będzie na zmiennej głębokości wahającej się od około 23 metrów pod powierzchnią gruntu przy komorze Retkinia, do 34 metrów pomiędzy komorami ewakuacyjnymi zlokalizowanymi w rejonie alei Włókniarzy. Na całym odcinku tunelu zaplanowano pięć komór ewakuacyjnych wychodzących na poziom gruntu klatkami schodowymi. W komorach tych będą również zlokalizowane urządzenia techniczne tunelu. Wzdłuż całej długości tunelu powstaną chodniki ewakuacyjne, pełniące funkcje techniczne oraz zapewniające drogi ewakuacji. Obiekt z wyposażeniem budowlano-instalacyjnym, systemami oddymiania, urządzeniami oraz pomieszczeniami technicznymi na potrzeby służb obsługi tunelu i linii kolejowej, będzie spełniał najwyższe standardy bezpieczeństwa - informuje spółka CPK.
Grunt pod budynkami zostanie wzmocniony
W celu zminimalizowania wpływu robót tunelowych na istniejącą zabudowę miejską, przewidziano wykonanie wzmocnień geotechnicznych, które zniwelują potencjalne osiadania gruntu. Planowane jest też przygotowanie zabezpieczeń strukturalnych mających na celu zwiększenie stabilności i bezpieczeństwa budynków. Najlepszym przykładem wzmacniania budynków jest Łódzki Dom Kultury, gdzie zakończyły się już prace zasadnicze przy wzmacnianiu fundamentów za pomocą mikropali oraz kolumn jet grouting stanowiących dodatkowe punkty podparcia konstrukcji. Wszystko z myślą o niezbędnym zabezpieczeniu ŁDK przed budową głębokiej na około 8 pięter komory odbiorczej Fabryczna dla tarczy TBM i rozpoczęciem drążenia tunelu CPK, który częściowo będzie przebiegał pod budynkiem.
- Łódzkie inwestycje CPK na linii kolejowej nr 85, która przebiegnie przez miasto są już zaawansowane. Ukończona została komora startowa na Retkini, od której zacznie się drążenie tunelu Kolei Dużych Prędkości, a na budowie komory odbiorczej Fabryczna zostały wykonane ściany szczelinowe. Natomiast pod budynkiem Łódzkiego Domu Kultury zakończyły się prace zasadnicze przy wzmacnianiu jego fundamentów. Przejęcie przez wykonawcę placu budowy komory startowej Retkinia pod drążenie tunelu dla Kolei Dużych Prędkości jest kolejnym krokiem przybliżającym nas do uruchomienia w 2032 roku trasy szybkiej kolei między Warszawą, Łodzią i Lotniskiem CPK - mówi Piotr Rachwalski, członek Zarządu CPK.