Łódź: Którędy Kolej Dużych Prędkości przejdzie przez Retkinię?
Nie ucierpi przystanek Łódź Retkinia
Zasadniczą zmianą w stosunku do rozważanych dotąd koncepcji jest zmiana sposobu włączenia torów KDP w korytarz równoległy do istniejącej konwencjonalnej linii kolejowej biegnącej w stronę Pabianic. Zostanie to odsunięte dalej na zachód, aby nie ingerować w istniejący przystanek Łódź Retkinia. Takie rozwiązanie pozwoli na bardziej efektywne prowadzenie prac, a przede wszystkim na ocalenie przystanku Łódź Retkinia, który według wcześniejszej koncepcji miał zostać rozebrany i odbudowany dopiero po zakończeniu budowy tunelu. W związku ze zmianą tory KDP przejdą przez teren zielony pomiędzy ulicą Maratońską a istniejącymi torami. Mieszkańcy osiedla stracą więc popularne miejsce do spacerów i do wychodzenia z psami.
Mieszkańcy Łagiewnik nie chcą ruchu po Wycieczkowej
- Zmiany w projekcie są wynikiem efektywnej współpracy z PKP PLK i pozwolą na ograniczenie ingerencji w istniejącą infrastrukturę, a dodatkowo przełożą się na realne oszczędności środków publicznych na etapie realizacji robót budowlanych - wyjaśnia obecny zarząd CPK. - W skorygowanej koncepcji tory linii kolejowej 85 (Kolej Dużych Prędkości) przesunięto z południowej na północną stronę istniejącej linii kolejowej oraz stacji Łódź Lublinek. Korzyścią będzie nie tylko możliwość korzystania przez podróżnych ze stacji Łódź Retkinia przez cały czas trwania inwestycji, ale także skrócenie długości planowanej estakady kolejowej przechodzącej nad drogą ekspresową S14.
Przesuną miejsce ewakuacji i ratownictwa
Z kolei planowane na Retkini miejsce ewakuacji i ratownictwa zostanie przeniesione z rejonu ulic Maratońskiej i Spartańskiej w sąsiedztwo stacji Łódź Lublinek. - W ten sposób zostanie wygospodarowana rezerwa terenowa dla ewentualnego nowego przystanku Łódź Smulsko, oczywiście na linii konwencjonalnej - zwraca uwagę CPK.
Mniejsze miasta także skorzystają na KDP
Pasażerowie chcą się wyspać, więc pociąg pojedzie dłużej
Kolej Dużych Prędkości to element programu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jako pierwszy powstanie odcinek KDP z Łodzi Fabrycznej do Warszawy przez CPK, przy którym prace są najbardziej zaawansowane. Na początku lat 30. Kolei Dużej Prędkości połączy Łódź również z Poznaniem i Wrocławiem. To właśnie na tym odcinku powstanie tunel od Łodzi Fabrycznej na Retkinię. Dalej trasa linii 85 poprowadzi na zachód - w stronę Sieradza, za którym znajdzie się rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia. Miasta mniejszej wielkości położone na trasie KDP, takie jak Kalisz, Pleszew czy Sieradz, będą miały bezpośredni dostęp do szybkich pociągów. Ich mieszkańcy skorzystają więc z rozbudowy sieci kolejowej w Polsce.