Łódź: Niedokończony tunel może być schronem. Jest odporny na bomby
30 tysięcy osób znalazłoby miejsce pod ziemią
Według oceny specjalistów od obrony cywilnej w całym łódzkim tunelu średnicowym zmieścić się może ok. 30 tys. osób. Ale nie będzie to nigdy pełnoprawny schron. Obiekt ten nie jest szczelny, co oznacza, że nie ochroni nikogo przed skażeniami chemicznymi, nie mówiąc już o skażeniu radioaktywnym. Owszem, wybuch bomby atomowej tunel przetrwa, ale ukrytych w nim ludzi zabije promieniowanie i skażone powietrze. Oczywiście można by dostosować tunel do pełnienia funkcji szczelnego, a więc odpornego na skażenia i promieniowanie radioaktywne schronu, ale trzeba by w niego włożyć dodatkowo od 100 do nawet 500 mln zł, których rzecz jasna nikt nie ma.
Mógłby tu być schron, gdyby tunel był skończony
Przystosowanie tunelu do celów ochrony ludności powinno sfinansować państwo, ale wiemy jaki jest stan finansów publicznych. Poza tym, aby cokolwiek takiego miało się zadziać, to tunel musiałby być ukończony. A nie jest i nic nie wskazuje na to, żeby w najbliższych latach był. Musiałyby być gotowe stacje, z peronami gdzie można by zorganizować sale dla ludzi z dostępem do wody i kanalizacji oraz wyjściami na powierzchnię, które można by uszczelnić, a wentylacje wyposażyć w filtry. W tunelu w trakcie budowy nic takiego nie powstaje, a więc póki co można jedynie schować się pod ziemią przez bombami i dronami. Niby to niewiele, ale jednak.
Boli od samego patrzenia. Rower aż wyrzuciło w powietrze
Przykład Ukraińców z Kijowa, którzy niemal codziennie chronią się w tunelach i na stacjach metra widać, że takie miejsce ukrycia może pomóc przetrwać nalot bombowy, atak dronów czy bombardowanie. Nie jest doskonałe, ale na pewno bezpieczniejsze niż budynki na powierzchni.
Co na to miasto, co na to kolej?
Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska publicznie zadeklarowała, że miasto jest zainteresowane, aby powstający pod Łodzią tunel był też schronem.
- Jest nam to bardzo potrzebne i szkoda byłoby, gdybyśmy nie wykorzystali takiej szansy - mówiła Hanna Zdanowska. - Jednak decyzji w tej sprawie magistrat nie będzie mógł podjąć przed zakończeniem budowy i udostępnieniem tunelu do użytku. Poza tym ewentualna decyzja o dostosowaniu tuneli do potrzeb ochrony ludności w czasie wojny należy w pierwszej kolejności do inwestora, czyli spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
A jakie jest stanowisko inwestora? - Potencjalne warianty przystosowania tunelu do pełnienia funkcji schronu są przedmiotem analiz. Wszelkie decyzje w tej sprawie będą podejmowane w ścisłej współpracy z odpowiednimi organami administracji rządowej i samorządowej -informuje zespół prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe.