Tarnobrzeg :Pociągiem przez jakiś czas nie pojedziemy
Powodem kolejowego „zawału” jest remont linii kolejowych nr 74, 78 i 25. To olbrzymia inwestycja, na którą PKP przeznacza blisko miliard złotych pozyskanych ze środków europejskich. Prace obejmą odcinki linii kolejowych Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice - Padew Narodowa.
– To będzie wielkie zadanie, na tych liniach zostanie wszystko „zdarte” na 3 metry w głąb. W to miejsce na nowej podstawie ułożone zostaną setki tysięcy podkładów kolejowych, setki kilometrów szyn kolejowych, powstanie nowa trakcja – mówi Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK i dyrektor ds. realizacji inwestycji.
Iwona Pavlović o szansach Tomasza Karolaka w "TzG". Zdradziła, czym "nadrabia" na parkiecie
Niestety, ze względu na to, że część remontowanych linii to linie jednotorowe, zakrojone na szeroką skalę prace muszą oznaczać wstrzymanie ruchu pociągów.
Zamiast pociągów PolRegio w kierunku Rzeszowa, kolej wprowadza zastępczą komunikację autobusową. Ponieważ prace prowadzone będą na początek na odcinku Sandomierz – Tarnobrzeg – Chmielów, komunikacja zostaje wprowadzona pomiędzy Sandomierzem i Grębowem, a Dębą – Rozalin.
Rozkład jazdy połączeń zastępczych można znaleźć na portalu kolejowym www.portalpasazera.pl
Modernizacja wspomnianych linii kolejowych ma pozwolić, po zakończeniu prac, na całkowite przebudowanie sieci połączeń kolejowych w naszym regionie. Nowe tory i przebudowa 8 mostów kolejowych pozwolą na rozwijanie przez pociągi pasażerskie prędkości do 200 km/h (towarowe do 120 km/h).
Na trasie powstanie 7 nowych przystanków kolejowych: Tarnobrzeg - Sobów, Tarnobrzeg - Ocice, Tarnobrzeg - Olszynka, Kępie Zaleszańskie, Zbydniów, Skopanie, Padew Narodowa, a 3 stacje (Chmielów, Grębów i Tarnobrzeg) oraz 3 przystanki (Dąbrowica Młp, Turbia i Wielowieś) zostaną odnowione i zmodernizowane.
Konsekwencją poprawy infrastruktury kolejowej ma być znaczne zwiększenie liczby pociągów dalekobieżnych w tej części Polski. Zapowiedział to Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury, który obiecał także, że prace na modernizowanych liniach kolejowych będą prowadzone tak, by jak najszybciej przywrócić ruch pociągów.
– Roboty mają być realizowane etapowo, tak, by jak najszybciej przywrócić połączenia i uruchomić nowe. Widzimy olbrzymie zainteresowanie pasażerów, zerkam często w dane frekwencyjne, by sprawdzić, jak to wygląda w przypadku pociągów, które zostały przywrócone, czy nowo uruchomione. One mają po 80 – 90 procent obłożenia, to znakomity wynik – stwierdził P. Malepszak.
Prace na odcinku Sandomierz – Tarnobrzeg – Chmielów mają potrwać do połowy 2026 roku. Całość inwestycji ma zostać zrealizowana do końca I kwartału 2028 roku.