Poznań: Antyzatoki zamiast przystanków wiedeńskich. Szykują się zmiany na ul. Kraszewskiego na Jeżycach
W tej dokumentacji znajdą się szczegółowe informacje związane z torowiskiem tramwajowym i przystankami tramwajowo-autobusowymi przed Rynkiem Jeżyckim. Założenia przebudowy przystanków zakładają wyniesienie platformy przystankowej, tak by łatwiej z niej było wsiadać osobom starszym i z niepełnosprawnościami.
- Jest zielone światło ze strony miasta: ulica będzie przebudowywana i otrzyma rozwiązania sprzyjające bezpieczeństwu pieszych w rejonie przystanków autobusowych - mówił w kwietniu o tym rozwiązaniu Adam Dzionek, przewodniczący Zarządu Osiedla Jeżyce. - Nie będą to perony przystanków wiedeńskich, znane z ul. Dąbrowskiego, lecz antyzatoki, czyli przeciwieństwo zatok autobusowych.
To miejsce przeżywa wielkie oblężenie. Tłoczą się i marzną, aby wszystko zobaczyć
Przy antyzatokach krawędź chodnika doprowadzona jest w bezpośrednie sąsiedztwo torowiska, lub pasa dla autobusów: poszerza wąski przy ul. Kraszewskiego chodnik i ogranicza przestrzeń dla samochodów. Te ostatnie nie mogą zatem przejeżdżać między pieszymi na przystanku, a zatrzymującym się autobusem, lecz muszą stanąć za nim i poczekać, aż on ruszy po wysadzeniu i zabraniu pasażerów. Jezdnia przy antyzatokach pozwala na przejazd tylko po jednej nitce, blokowanej przez pojazd MPK w czasie obsługi pasażerów.
- Planowane są również zmiany w zakresie nawierzchni jezdni i chodników oraz uwzględnienie ruchu rowerowego - informują Poznańskie Inwestycje Miejskie. - Dziś chodniki są nierówne, w torowisku płyty, a jezdnia pokryta jest niejednolitą nawierzchnią. Wykonawca przeprowadzi również inwentaryzację zabytkowej kostki brukowej z nawierzchni jezdni i zaprojektuje jej ponowne wbudowanie np. w miejsce zatok postojowych. Ulicę ozdobi nowa zieleń. Bardzo ważna będzie modernizacja infrastruktury technicznej, zarówno podziemnej, jak i naziemnej, m.in. odwodnienia i oświetlenia drogowego.
- Zadaniem wyłonionego w postępowaniu przetargowym wykonawcy będzie opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji, opinii i zaświadczeń umożliwiających w dalszych krokach realizację robót budowlanych - mówi Justyna Litka, prezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. - Wraz z trasą tramwajową zmieni się cała ulica, w tym chodniki, jezdnia i infrastruktura towarzysząca. Zakres opracowania obejmuje również skrzyżowanie ulic Kraszewskiego i Zwierzynieckiej.
PIM zapewniają, że oferty w postępowaniu przetargowym mogą być składane do 28 listopada 2025 r., a prace projektowe mają potrwać przez około dwa lata.