Łódź: Podszywali się pod pracowników banku i okradali ludzi. Nalot cyberpolicji na fałszywe call center
Z ustaleń śledczych wynika, że grupa działała co najmniej od połowy 2024 roku. Przestępcy stworzyli fałszywe „call center”, z którego kontaktowali się telefonicznie z ofiarami, podszywając się pod konsultantów banków. Oszuści informowali rozmówców o rzekomych próbach włamania na ich konta i namawiali do przelania pieniędzy na tzw. „rachunki techniczne”. W rzeczywistości środki trafiały na konta podstawionych osób, tzw. „słupów”, a następnie były wypłacane lub inwestowane w kryptowaluty - m.in. za pomocą wpłat w bitomatach.
Rekrutacja członków grupy odbywała się przez media społecznościowe. Publikowano tam fałszywe oferty pracy, a osoby, które na nie odpowiadały, często nie zdawały sobie sprawy, że uczestniczą w procederze prania brudnych pieniędzy. Policja apeluje o ostrożność przy odpowiadaniu na ogłoszenia w internecie i przypomina, jak nie stać się tzw. „mułem finansowym”. Więcej informacji można znaleźć na stronie CBZC: Kim są muły finansowe.
Były premier o zagrożeniach dla Polski. "Przygotować się na najgorsze"
Funkcjonariusze ustalili również, że zatrzymani byli zaangażowani w oszustwa internetowe na popularnych portalach sprzedażowych, gdzie wysyłali ofiarom fałszywe linki do płatności.
W wyniku działań przeprowadzonych w województwach łódzkim, mazowieckim i pomorskim zatrzymano łącznie 15 osób. Sześciu z nich zostało tymczasowo aresztowanych na okres 3 miesięcy. Usłyszeli zarzuty udziału w zorganizowanej grupie przestępczej oraz oszustwa. Do tej pory zabezpieczono mienie o wartości kilkunastu tysięcy złotych. Jak informuje policja, sprawa ma charakter rozwojowy i możliwe są kolejne zatrzymania.