Łódź: Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zajmuje stanowisko w sprawie tunelu. Jest wola żeby go zbudować, jednak nie za wszelką cenę

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. pozostają zdeterminowane, by zakończyć budowę tunelu średnicowego w Łodzi. Przesłały nam swoje stanowisko w sprawie porozumienia z wykonawcą oraz kwestii, które dla PLK są najważniejsze. Oto jego treść (tytuł i śródtytuły pochodzą od redakcji):
Budowa tunelu średnicowego w Łodzi trwa już 6 latBudowa tunelu średnicowego w Łodzi trwa już 6 lat
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Polska Press
Jacek Zemła
  • Budowa tunelu średnicowego w Łodzi trwa już 6 lat
  • Budowa tunelu średnicowego w Łodzi trwa już 6 lat
  • Budowa tunelu średnicowego w Łodzi trwa już 6 lat
  • Budowa tunelu średnicowego w Łodzi trwa już 6 lat
  • Budowa tunelu średnicowego w Łodzi trwa już 6 lat
[1/5] Budowa tunelu średnicowego w Łodzi trwa już 6 lat Źródło zdjęć: Polska Press Grupa | Polska Press

Wbrew sugestiom zawartym w artykule Expressu Ilustrowanego

Źle się dzieje na budowie tunelu. Mieszkańcy kamienic na jego trasie nie chcą się zgodzić na drążenie. W dodatku kończą się pieniądze

oraz artykule w prasowym wydaniu Expressu Ilustrowanego pt. "Tunel pod Łodzią - inwestycja uwięziona pod ziemią" chcemy stanowczo podkreślić, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie odrzucają roszczeń wykonawcy dotyczących zwiększenia wartości kontraktu. Wykonawca na bieżąco składa dokumenty, które stanowią podstawę do weryfikacji zasadności zmian wartości projektu.

  • Każdy wniosek jest szczegółowo analizowany w oparciu o:
    1. obowiązujące przepisy prawa,
    2. zapisy umowy,
    3. oraz - co szczególnie istotne - przedstawione przez wykonawcę uzasadnienia ponoszonych wydatków.

Każda złotówka musi być wydana w sposób transparentny

To właśnie na rzetelne uzasadnienie roszczeń kładziemy największy nacisk. Naszym obowiązkiem - wynikającym z ustawy o finansach publicznych oraz Prawa zamówień publicznych - jest dochowanie najwyższej staranności w dysponowaniu środkami publicznymi. Oznacza to, że każda złotówka musi być wydatkowana w sposób transparentny, uzasadniony i zgodny z prawem.

Dodatkowo, mimo że obowiązujące postanowienia kontraktowe nie nakładają na PLK S.A. obowiązku przystępowania do mediacji, zdecydowaliśmy się na ten krok, kierując się zasadą odpowiedzialnego zarządzania i troską o sprawną realizację inwestycji.

Decyzja o udziale w mediacjach wynika z chęci konstruktywnego dialogu i poszukiwania rozwiązań, które mogą przynieść korzyści obu stronom, bez eskalowania sporu. Spółka PLK SA pozostaje otwarta na rozmowy, które prowadzą do efektywnego i zgodnego z interesem publicznym zakończenia procesu inwestycyjnego.

Warto podkreślić, że mediacje prowadzone są przy udziale doradców zewnętrznych oraz Prokuratorii Generalnej RP, co służy obiektywnej ocenie zasadności roszczeń. PLK SA działa odpowiedzialnie i transparentnie, dbając o interes Skarbu Państwa.

Bezpieczeństwo mieszkańców Łodzi na pierwszym miejscu

PLK SA traktuje kwestie bezpieczeństwa jako absolutny priorytet. Wszelkie działania związane z zabezpieczeniem budynków nad trasą tunelu są prowadzone zgodnie z obowiązującymi normami technicznymi i w porozumieniu z odpowiednimi instytucjami. Wykonawca zobowiązany jest do realizacji prac zgodnie z projektem i uzyskanymi pozwoleniami.

PLK SA dąży do zachowania najwyższych standardów bezpieczeństwa zarówno na etapie realizacji, jak i eksploatacji tunelu. W ramach inwestycji wdrażane będą rozwiązania techniczne, które minimalizują ryzyko oddziaływania na otoczenie, również po otwarciu tunelu, takie jak maty antywibracyjne oraz inne rozwiązania tłumiące drgania, a także stały monitoring konstrukcji budynków. Każde działanie będzie realizowane zgodnie z obowiązującymi normami technicznymi, przepisami prawa oraz najlepszymi praktykami inżynierskimi.

Natomiast zidentyfikowanie zagrożeń wynikających ze stanu technicznego kamienic oraz ich wpływu na bezpieczeństwo drążenia tunelu należy do obowiązków Wykonawcy. To on dysponuje odpowiednimi narzędziami i doświadczeniem w prowadzeniu tego typu inwestycji w warunkach miejskich.

Kluczowa inwestycja, ale dodatkowe koszty muszą mieć uzasadnienie

W zakresie skutków pandemii COVID-19 oraz wojny na Ukrainie PLK SA wypłaciła Wykonawcy waloryzację wojenną oraz na bieżąco analizuje wpływ pozostałych czynników na realizację kontraktu, w granicach obowiązujących przepisów prawa oraz postanowień umownych. Wszelkie roszczenia muszą być udokumentowane przez Wykonawcę oraz zgodne z zapisami umowy.

Inwestycja w Łodzi ma kluczowe znaczenie dla rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce i wymaga konstruktywnej współpracy wszystkich stron, jednakże wszystkie dodatkowe koszty muszą mieć uzasadnienie i muszą zostać udokumentowane przez Wykonawcę.

PKP PLK opisuje swoje oczekiwania wobec wykonawcy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. pozostają zdeterminowane, by zakończyć budowę tunelu średnicowego w Łodzi. Jesteśmy otwarci na dialog i wierzymy, że konstruktywna współpraca, oparta na wzajemnym szacunku oraz odpowiedzialności po obu stronach w wytyczonych granicach, stanowi fundament skutecznej realizacji inwestycji. Oczekujemy, że inwestycja będzie prowadzona w sposób uporządkowany i zgodny z zasadami kontraktowymi, z poszanowaniem ról i zobowiązań każdej ze stron.

Jednocześnie, chcemy jeszcze raz podkreślić, że nie bierzemy pod uwagę zaniechania budowy tunelu średnicowego pod Łodzią. Naszym celem jest nie tylko zakończenie inwestycji, ale również odbudowa zaufania społecznego i zapewnienie mieszkańcom poczucia bezpieczeństwa. Dlatego dążymy do maksymalnego ograniczenia skutków społecznych inwestycji. Kluczowe jest dla nas, aby kontynuacja drążenia nie stwarzała zagrożenia dla ludzi i mienia. Wymagamy od Wykonawcy zastosowania rozwiązań technicznych, które umożliwią możliwie najszybsze zakończenie budowy - bez kompromisów w zakresie bezpieczeństwa.

Wybrane dla Ciebie

Brodnica: Dworzec zyska nowy blask. Na jego remont są już pieniądze
Brodnica: Dworzec zyska nowy blask. Na jego remont są już pieniądze
Moda męska XIX wieku. Elegancja, która kosztowała fortunę
Moda męska XIX wieku. Elegancja, która kosztowała fortunę
Bełchatów: Mistrzostwa Powiatu w Sztafetowych Biegach Przełajowych
Bełchatów: Mistrzostwa Powiatu w Sztafetowych Biegach Przełajowych
Chmielów: Pożar altany. W akcji cztery zastępy straży
Chmielów: Pożar altany. W akcji cztery zastępy straży
Tarnów: W pierwszy weekend października będzie m.in. festiwal czekolady
Tarnów: W pierwszy weekend października będzie m.in. festiwal czekolady
Traktat w Trianon. Największa tragedia Węgier w XX wieku
Traktat w Trianon. Największa tragedia Węgier w XX wieku
Kolejny Polak dołączył do drużyny z zaplecza czeskiej ekstraligi
Kolejny Polak dołączył do drużyny z zaplecza czeskiej ekstraligi
Poznań: Ulica Bobrownicka z nowym chodnikiem i przystankiem
Poznań: Ulica Bobrownicka z nowym chodnikiem i przystankiem
Marek Zapałowski, trener OPTeam Energia Polska Resovia: Myślę, że mieliśmy najcięższy terminarz ze wszystkich drużyn w tej lidze
Marek Zapałowski, trener OPTeam Energia Polska Resovia: Myślę, że mieliśmy najcięższy terminarz ze wszystkich drużyn w tej lidze
Krotoszyn: Seniorzy z Oddziału Rejonowego spotkali się, by wysłuchać o profilaktyce raka piersi
Krotoszyn: Seniorzy z Oddziału Rejonowego spotkali się, by wysłuchać o profilaktyce raka piersi
Stara Błotnica: Autobus znowu zabiera pasażerów do Radomia
Stara Błotnica: Autobus znowu zabiera pasażerów do Radomia
Grajewo: Małżeństwo postanowiło okraść dyskont. Grasowali przy tylnym wejściu i zaangażowali 10-letniego syna
Grajewo: Małżeństwo postanowiło okraść dyskont. Grasowali przy tylnym wejściu i zaangażowali 10-letniego syna