Łódź: Teatr Wielki świętuje sukces "Romea i Julii"
To był wieczór triumfu Teatru Wielkiego w Łodzi i Opery Krakowskiej. Łódzka scena zdobyła laury za spektakl "Romeo i Julia" – wyróżniony w kategoriach: najlepszy spektakl, tancerz, choreografia i scenografia. Opera Krakowska triumfowała dzięki "Nabuccu", nagrodzonemu za najlepsze kreacje wokalne i kostiumy. Tytuł najlepszego reżysera sezonu trafił do Macieja Wojtyszki i Jakuba Krofty za "Hi§tory" w Polskiej Operze Królewskiej, a najlepszym dyrygentem sezonu została Marta Kluczyńska, zgłoszona przez Teatr Wielki–Operę Narodową.
To jedne z najważniejszych nagród muzycznych w Polsce. Konkurs łączy wiele obszarów teatru muzycznego: teatr operowy, operetkowy i musicalowy, ale także integruje środowisko. Wyróżnienia przyznawane są nie tylko twórcom doświadczonym, ale także debiutującym artystom, nagradzane są także: scenografia, kostiumy i choreografia spośród zgłoszonych przez teatry kandydatur.
W obecnej edycji Teatralne Nagrody Muzyczne przyznane były w 18 kategoriach. Nominacje ogłoszono w końcu czerwca 2025 roku. W skład Kapituły wchodzili: Iwona Wujastyk (Przewodnicząca Kapituły, Dyrektor MTM), Ewelina Adamska–Porczyk, prof. Ryszard Karczykowski (śpiewak), Barbara Kędzierska (scenografka i kostiumografka), Rafał Kłoczko (menedżer, kompozytor, dyrygent), prof. Izabela Kłosińska (śpiewaczka), Krystyna Mazurówna (tancerka i choreografka), Bogusław Nowak (wieloletni dyrektor Opery Krakowskiej), Anna Sroka–Hryń (aktorka, reżyserka i wokalistka), Andrzej Pągowski (artysta grafik), Danuta Renz (śpiewaczka, wiceprzewodnicząca sekcji Teatrów Muzycznych ZASP) oraz Daniel Wyszogrodzki (tłumacz, autor i dziennikarz muzyczny).
29 września 2025 roku statuetki Teatralnych Nagród Muzycznych wręczono już po raz dziewiętnasty. Gala odbyła się na scenie Mazowieckiego Teatru Muzycznego na warszawskiej Pradze. Orkiestrą Mazowieckiego Teatru Muzycznego zadyrygował Rafał Kłoczko, prezentując wiązankę przebojów z każdej dziedziny muzyki (opera, musical, przeboje rozrywkowe) ilustrujące poszczególne odsłony poszczególnych kategorii. Było to uroczyste, ale także i żartobliwe, wieczór trwał bowiem dość długo. Częścią artystyczną były natomiast fragmenty przedstawienia pt. „Z ręką na gardle. Piosenki z repertuaru Ewy Demarczyk” w reżyserii Anny Sroki-Hryń wyprodukowanego przez Teatr Współczesny w Warszawie.
Wieczór z pasją i wyczuciem poprowadził Maciej Ulewicz, który każdą z nagradzanych kategorii ubarwił trafnie dobranymi, refleksyjnymi cytatami, celnie korespondującymi z duchem sztuki, nadając ceremonii ton pełen kultury i finezji.
Najwięcej nominacji do Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury 2025 otrzymała Opera Krakowska, która była obecna aż w ośmiu kategoriach, m.in. za najlepszy spektakl, reżyserię, kostiumy i role wokalne. Tuż za nią uplasował się Teatr Wielki – Opera Narodowa / Polski Balet Narodowy z siedmioma nominacjami, dominując w kategoriach tanecznych i inscenizacyjnych. Teatr Wielki w Łodzi oraz Opera Śląska w Bytomiu zdobyły po sześć nominacji.
Najwięcej nagród w tegorocznych Teatralnych Nagrodach Muzycznych im. Jana Kiepury 2025 zdobył Teatr Wielki w Łodzi za spektakl „Romeo i Julia”, który triumfował m.in. w kategoriach: najlepszy spektakl, choreografia i tancerz. Wyróżniono także Operę Krakowską za „Nabucco”, Polski Balet Narodowy za „Pinokia” oraz Polską Operę Królewską za spektakl „Hi$tory”. Nagrodę specjalną za całokształt pracy artystycznej otrzymała Maria Meyer z Teatru Rozrywki w Chorzowie.
NAGRODY XIX EDYCJI TEATRALNYCH NAGRÓD MUZYCZNYCH IM. JANA KIEPURY
NAJLEPSZY SPEKTAKL: „Romeo i Julia” – spektakl zgłoszony przez Teatr Wielki w Łodzi
NAJLEPSZY SPEKTAKL DLA MŁODEGO WIDZA: „Chłopcy z Placu Broni” – spektakl zgłoszony przez Teatr Kameralny im. Wandy Rucińskiej w Bydgoszczy
NAJLEPSZY REŻYSER: Maciej Wojtyszko i Jakub Krofta – zgłoszeni przez Polską Operę Królewską, nominowani za spektakl „Hi$tory”
NAJLEPSZY DYRYGENT: Marta Kluczyńska – zgłoszona przez Teatr Wielki – Operę Narodową / Polski Balet Narodowy, nominowana za spektakl „Pinokio”
NAJLEPSZA CHOREOGRAFIA: Sasha Waltz – zgłoszona przez Teatr Wielki w Łodzi, nominowana za spektakl „Romeo i Julia”
NAJLEPSZA SCENOGRAFIA:
- Pia Maier Schriever, Thomas Schenk, Sasha Waltz – zgłoszeni przez Kapitułę konkursu XIX TNM, nominowani za spektakl „Romeo i Julia” zrealizowany w Teatrze Wielkim w Łodzi
- Małgorzata Szabłowska – zgłoszona przez Kapitułę konkursu XIX TNM, nominowana za spektakl „Pinokio” zrealizowany w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej / Polski Balet Narodowy
NAJLEPSZA SCENOGRAFIA MULTIMEDIALNA: Karolina Jacewicz – zgłoszona przez Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury, nominowana za spektakl „Dzikie łabędzie”
NAJLEPSZE KOSTIUMY: Anna Chadaj – zgłoszona przez Operę Krakowską, nominowana za spektakl „Nabucco”
NAJLEPSZY REŻYSER ŚWIATŁA:
- Maciej Igielski – zgłoszony przez Teatr Wielki – Operę Narodową, nominowany za spektakl „Wòlô Bòskô”
- Katarzyna Łuszczyk – zgłoszona przez Operę Śląską w Bytomiu, nominowana za spektakl „Makbet”
NAJLEPSZY PLAKAT TEATRALNO-MUZYCZNY: Krzysztof „Kuki” Iwański – zgłoszony przez Teatr Studio im. St. I. Witkiewicza, nominowany za plakat do spektaklu „Mahagonny. Ein Songspiel / Afterparty”
NAJLEPSZA ŚPIEWACZKA OPEROWA: Oksana Nosatova – zgłoszona przez Operę Krakowską, nominowana za rolę Abigaille w spektaklu „Nabucco”
NAJLEPSZY ŚPIEWAK OPEROWY:
- Andrzej Dobber – zgłoszony przez Operę Krakowską, nominowany za rolę Nabucco w spektaklu „Nabucco”
- Robert Gierlach – zgłoszony przez Polską Operę Królewską, nominowany za role: Ojca / Profesora / Cesarza Mikołaja II / Cesarza Wihelma II / Piłsudskiego w spektaklu „Hi$tory”
NAJLEPSZA WOKALISTKA MUSICALOWA: Małgorzata Majerska – zgłoszona przez Teatr Syrena w Warszawie, nominowana za rolę Veronicy Sawyer w spektaklu „Heathers”
NAJLEPSZY WOKALISTA MUSICALOWY: Paweł Erdman – zgłoszony przez Teatr Muzyczny w Łodzi, nominowany za rolę Draculi w spektaklu „Dracula”
NAJLEPSZA TANCERKA (KLASYKA): Mitsuki Noda – zgłoszona przez Operę Śląską w Bytomiu, nominowana za rolę Lady Makbet spektaklu „Makbet”
NAJLEPSZY TANCERZ (KLASYKA): Patryk Walczak – zgłoszony przez Teatr Wielki – Operę Narodową / Polski Balet Narodowy, nominowany za rolę Peer Gynta w spektaklu „Peer Gynt”
NAJLEPSZA TANCERKA (POZOSTAŁE FORMY TANECZNE):
- Michalina Drozdowska – zgłoszona przez Operę Śląską w Bytomiu, nominowana za role taneczne w ramach II edycji Horyzontów. Międzypokoleniowych spotkań baletowych
- Weronika Zięba – zgłoszona przez Teatr Rozrywki w Chorzowie, nominowana za rolę Jeanne Langevin w spektaklu „Curie – trzy kolory”
NAJLEPSZY TANCERZ (POZOSTAŁE FORMY TANECZNE)
- Chase Vining – zgłoszony przez Teatr Wielki w Łodzi, nominowany za rolę Romea w spektaklu „Romeo i Julia”
NAGRODA SPECJALNA ZA CAŁOKSZTAŁT PRACY ARTYSTYCZNEJ przyznana została Marii Meyer – zgłoszonej przez Teatr Rozrywki w Chorzowie.