Lubelskie: Rusza kolejny etap przygotowań do budowy drogi ekspresowej S17
Budowa nowego odcinka drogi ekspresowej S17, realizowanego przez firmę Budimex, wchodzi w kolejną fazę. Złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) umożliwi rozpoczęcie robót budowlanych po uzyskaniu stosownych pozwoleń. Umowa na zaprojektowanie i wykonanie odcinka została podpisana w październiku ubiegłego roku, a wartość całego przedsięwzięcia wynosi 961,5 mln zł.
Przebieg inwestycji
Nowy fragment trasy ekspresowej będzie miał długość 19 km i przebiegnie przez gminy Krasnystaw, Izbica oraz Stary Zamość. Początek zaplanowano w Zakręciu przed Krasnymstawem, gdzie droga pobiegnie częściowo w śladzie obecnej DK17. Następnie przekroczy rzekę Żółkiewkę, omijając od zachodu miejscowości Latyczów, Dworzyska, Tarnogóra i Izbica. Dalej trasa przekroczy rzekę Wieprz oraz linię kolejową nr 69 (Rejowiec – Hrebenne), kończąc się na przecięciu z istniejącą DK17 w pobliżu miejscowości Krasne.
Wiadukty, mosty i MOP-y
W ramach realizacji projektu powstanie 16 obiektów inżynierskich, w tym trzy węzły drogowe: Krasnystaw Północ, Krasnystaw Południe oraz Izbica. Dodatkowo zaplanowano budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych – Ostrzyca, a także obwodu utrzymania drogi ekspresowej w rejonie Krasnegostawu. Przewidziane są również mosty i estakady nad rzekami Żółkiewka i Wieprz. Łącznie wybudowanych lub przebudowanych zostanie około 30 km dróg niższej kategorii, co usprawni ruch lokalny i zapewni mieszkańcom bezpieczny dostęp do nowej trasy.
Procedura odszkodowawcza
Decyzja ZRID nie tylko umożliwi rozpoczęcie prac, lecz także wyznaczy granice terenu przeznaczonego pod budowę drogi. Z chwilą jej wydania rozpocznie się procedura odszkodowawcza dla właścicieli nieruchomości przejmowanych na rzecz Skarbu Państwa. Wysokość odszkodowań ustali Wojewoda Lubelski, w oparciu o wyceny niezależnych rzeczoznawców majątkowych. Po zakończeniu postępowania administracyjnego wydane zostaną decyzje o wysokości należnych kwot, a następnie wypłacone środki.
Postępy na pozostałych odcinkach S17
Budowa ekspresówki od węzła Piaski Wschód do granicy z Ukrainą w Hrebennem została podzielona na dziewięć odcinków o łącznej długości 115 km i wartości szacowanej na 4,5 mld zł. Postęp prac na poszczególnych fragmentach różni się w zależności od uzyskanych decyzji administracyjnych oraz podpisanych umów.
Obecnie trwają roboty budowlane na odcinkach Zamość Wschód – Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne, które łącznie liczą blisko 30 km. Jeszcze w tym roku planowane jest uzyskanie decyzji ZRID dla kolejnego odcinka – Zamość Południe – Tomaszów Lubelski (18,5 km).
Dodatkowo złożono już wnioski o wydanie decyzji ZRID dla odcinków Piaski Wschód – Łopiennik oraz Izbica – Zamość Sitaniec. Wkrótce ogłoszone zostaną także przetargi na wyłonienie wykonawców dwóch brakujących fragmentów trasy: Łopiennik – Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód, o łącznej długości ponad 20 km. Zakończenie tych inwestycji pozwoli na pełne połączenie Warszawy z przejściem granicznym w Hrebennem.
Ostatni etap trasy
Finalnym elementem budowy S17 będzie około 2-kilometrowy odcinek w rejonie Hrebennego, prowadzący do planowanego terminala granicznego z Ukrainą. Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji projektowej dla tego fragmentu. Równocześnie przygotowywana jest budowa pary Miejsc Obsługi Podróżnych na istniejącej obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Całość inwestycji jest obecnie na etapie uzyskiwania decyzji ZRID.
Budowa trasy S17 to jedno z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych w województwie lubelskim, mające na celu poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróży, a także zwiększenie dostępności komunikacyjnej regionu.
(Źródło: GDDKiA)