Lublin: Główny dworzec kolejowy ma przejść modernizację. Ale stanie się to nieprędko
W tym artykule:
Odnowienie elewacji wraz z remontem zadaszenia pasażu, dostosowanie obiektu do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, wykonanie nowych instalacji sanitarnych, elektrycznych i teletechnicznych, zwiększenie potencjału komercyjnego dworca, a także szeroko rozumianą poprawę komfortu podróżnych zakłada planowana modernizacja budynku dworca kolejowego Lublin Główny PKP. Przypomnijmy, że gotowa jest dokumentacja projektowa dla tej inwestycji. Jak wcześniej informowało Ministerstwo Infrastruktury, przebudowa obiektu znajduje się na liście lokalizacji przewidzianych do realizacji w ramach programu "Dworce Przyjazne Pasażerom", kontynuacji Programu Inwestycji Dworcowych.
"Dworzec kolejowy Lublin Główny nie nadąża za potrzebami miasta"
O stan realizacji modernizacji pytają w skierowanej do ministra infrastruktury interpelacji trzej posłowie PiS: Andrzej Adamczyk, Michał Moskal i Dariusz Stefaniak.
- Lublin, jako kluczowy węzeł komunikacyjny na wschód od Wisły, odgrywa strategiczną rolę w obsłudze rosnącej liczby pasażerów, w tym w kontekście planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) i rozwijającej się sieci szybkich kolei. Mimo wcześniejszej modernizacji dworca Lublin Główny jego obecna infrastruktura nie nadąża za potrzebami dynamicznie rozwijającego się miasta, co potwierdzają raporty o zatłoczeniu i niedostatecznej dostępności dla osób z niepełnosprawnościami czy starszych pasażerów - opisują parlamentarzyści.
Wieloletnia inwestycja za grube miliony
Posłowie proszą o przedstawienie szczegółowego planu realizacji zadania, w tym podanie daty oddania zmodernizowanego obiektu do użytku podróżnym.
- Szacunkowy czas trwania inwestycji, obejmującej zarówno fazę przygotowawczą, jak i etap robót budowlanych, wynosi ok. 4,5-5 lat. Należy jednak podkreślić, że ostateczny czas realizacji uzależniony będzie m.in. od wytycznych Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, z uwagi na fakt, że obiekt objęty jest ochroną konserwatorską. Spółka PKP S.A. nie wyklucza również przeprowadzenia badań potrzeb i preferencji użytkowników dworca, co może mieć wpływ na termin rozpoczęcia prac projektowych, a w konsekwencji - także robót budowlanych - wskazuje Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.
A jaki jest przewidywany koszt modernizacji dworca?
- Wstępne analizy wskazują, że wartość zadania nie powinna przekroczyć 100 mln zł netto. Ostateczne oszacowanie kosztów będzie możliwe po zakończeniu fazy przygotowawczej i sprecyzowaniu wymaganego zakresu prac, uzależnionego m.in. od uwarunkowań konserwatorskich. Planowanym źródłem finansowania inwestycji są środki własne PKP S.A., przy czym Spółka nie wyklucza ubiegania się o dofinansowanie ze źródeł zewnętrznych, w tym m.in. z budżetu państwa - tłumaczy Malepszak.
Parlamentarzyści PiS w swojej interpelacji dociekają, jakie kroki podejmuje Ministerstwo Infrastruktury w celu "zapewnienia, że modernizacja dworca Lublin Główny będzie dostosowana do rosnących potrzeb pasażerskich, w tym w kontekście planowanego CPK i szybkich kolei. Domagają się przedstawienia strategii oraz konsultacji z mieszkańcami i interesariuszami regionalnymi".
- Na etapie przygotowania inwestycji prowadzone będą konsultacje z kluczowymi interesariuszami - w szczególności z przedstawicielami władz samorządowych, zarządcami infrastruktury kolejowej oraz przewoźnikami. PKP S.A. planuje również rozważyć przeprowadzenie badań opinii użytkowników dworca, tak aby możliwie najlepiej uwzględnić oczekiwania strony społecznej w ostatecznym kształcie projektu - zaznacza Malepszak.
W jego opinii, remont dworca "jest uzasadniony zarówno technicznym stanem obiektu, jak i koniecznością dostosowania go do współczesnych standardów dostępności, funkcjonalności oraz komfortu obsługi pasażerów".
- Dworzec w Lublinie, jako jeden z kluczowych węzłów komunikacyjnych w regionie, powinien spełniać aktualne wymagania w zakresie obsługi podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami, oraz zapewniać bezpieczną i nowoczesną infrastrukturę adekwatną do rosnącej roli transportu kolejowego w polityce mobilności miejskiej i regionalnej - nie ma wątpliwości Malepszak.
W 2021 r. zakończyła się wielka przebudowa dworca kolejowego Lublin Główny. Prace polegały m.in. na remoncie peronów, które stały się wyższe. Zamontowano również wiaty oraz ławki. Na peronach pojawiło się też jaśniejsze oświetlenie. Z kolei we wrześniu 2020 r. otworzono dla pasażerów odnowione przejście podziemne prowadzące z budynku dworca na perony.
Remont lubelskiego dworca był częścią prac związanych z wielką modernizacją linii kolejowej nr 7 między Lublinem a Warszawą. Inwestycja ruszyła na początku 2017 roku. Miał potrwać dwa lata, ale przedłużył się do 2022 r. bo włoska firma Astaldi budująca jeden z odcinków trasy, z powodu problemów finansowych zeszła z placu budowy. Koszt prac to 3,5 mld zł (2,9 mld to pieniądze z UE).