Lublin: Ul. Zorza zmieniła się nie do poznania. Prace pochłonęły prawie 20 milionów złotych
Ul. Zorza jest skrótem z Dziesiątej, Abramowic i Głuska do przedłużenia ul. Franczaka "Lalka". Zakończyła się właśnie przebudowa ulicy, która trwała od końca 2023 r. Prace drogowe objęły odcinek od ul. Głuskiej do granic miasta.
- Na remont czekałam pół życia. Wcześniej podczas jazdy kierowcom zęby "wypadały z zawiasów" - mówi nasza Czytelniczka, mieszkanka dzielnicy Dziesiąta.
- Przebudowa ulicy Zorza to inwestycja o dużym znaczeniu lokalnym, ale też ogólnomiejskim. Usprawnia codzienne przemieszczanie się mieszkanek i mieszkańców południowych dzielnic Lublina i poprawia połączenie z obszarami podmiejskimi - podkreśla Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.
Przebudowa ul. Zorza była jedną z "potrzeb inwestycyjnych" zgłaszanych przez mieszkańców Głuska i Abramowic podczas zorganizowanego w styczniu 2022 r. spotkania w ramach akcji "Plan dla dzielnic".
Ponad kilometr szczęścia
Inwestycja objęła kompleksową rozbudowę ul. Zorza na odcinku o długości ok. 1170 m.
- Projekt zakładał zachowanie istniejącej trasy ulicy. Powstała droga o nowej nawierzchni z mieszanki mineralno-asfaltowej: jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, każdy o szerokość 3,5 m. Do tego, na całej długości obustronne chodniki z kostki betonowej. Wzdłuż północnej krawędzi jezdni na długości 1,2 km powstała dwukierunkowa bitumiczna ścieżka rowerowa o szerokości 2 m - wylicza Monika Fisz, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego.
Na przebudowanym fragmencie znalazły się trzy zatoki autobusowe o długości peronu 20 m i szerokości 3 m.
- Zakończenie przebudowy ulicy Zorza to ważny krok w poprawie dostępności komunikacyjnej tej części Lublina. Inwestycja znacząco podnosi komfort i bezpieczeństwo mieszkańców, a także usprawnia ruch drogowy - dodaje Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie.
W ramach przebudowy wykonano także ponad 7 tysięcy mkw zieleńców, nasadzono blisko 90 drzew liściastych i zamontowano 12 koszy na śmieci.
Wzdłuż drogi stanęły 83 słupy oświetleniowe z oprawami typu LED.
- Była to jedna z naszych większych inwestycji drogowych, po budowie przedłużenia ul. Lubelskiego Lipca '80, trwających budowach ulic Kłopotowskiego (przedłużenie ul. Węglarza - dop. red.) i Unii Lubelskiej, a także już zakończonych ul. Wallenroda, Samsonowicza i Kruszynowej - informuje na swoim Facebooku Tomasz Fulara, zastępca prezydenta Lublina.