Maksymilianowo: Zmiany na ważnej stacji. Tu pociągi pojadą 160 km/h
W tym artykule:
Wielka przebudowa stacji kolejowej Maksymilianowo
Stację Maksymilianowo niedaleko Bydgoszczy czeka wielka przebudowa. Umowę została już podpisana a na tej zmianie zyskają też podróżni z województwa kujawsko-pomorskiego.
Wartość inwestycji Polskich Linii Kolejowych S.A. to ponad 927 mln zł netto, w tym dofinansowanie ze środków programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS).
W Maksymilianowie krzyżują się dwie najważniejsze dla transportu towarów z południa kraju do portów morskich w Gdyni i Gdańsku linie kolejowe:
- nr 201 (Nowa Wieś Wielka - Gdynia Port) oraz
- nr 131 (Chorzów Batory - Tczew).
Trwająca już modernizacja linii nr 201, w tym dobudowa drugiego toru oraz elektryfikacja, ma istotne znaczenie zwłaszcza dla portu w Gdyni. Pozwoli bowiem na szybki i sprawny przewóz ładunków koleją z ominięciem linii nr 131 i 9 (trasa Bydgoszcz - Tczew - Gdańsk).
Z tej zmiany skorzystają podróżni na trasie Bydgoszcz - Trójmiasto
Maksymilianowo powstało około 1823 roku. Swój rozwój zawdzięcza właśnie budowie kolei, która przypada na połowę XIX wieku. To głównie kolejarze zaczęli się tam osiedlać. Wieś stała się ważną stacją rozrządową.
Dziś stacja Maksymilianowo ma zasadnicze znaczenie dla sprawnego przewozu towarów na trasie bałtyckie porty - południe kraju. Jej modernizacja wpisuje się w szereg inwestycji prowadzonych przez PLK SA w celu poprawy warunków transportu ładunków koleją. Z efektów inwestycji skorzystają także podróżni na trasie z Bydgoszczy do Trójmiasta, którym na stacji Maksymilianowo zapewniona zostanie oczekiwana jakość obsługi - mówił Marcin Mochocki, członek Zarządu Polskich Linii Kolejowych S.A.
Takie zmiany czekają stację w Maksymilianowie
Na stacji w Maksymilianowie zmieni się wiele. Przebudowane zostaną trzy perony, powstanie też nowe przejście pod torami z windami, które zapewni lepszy dostęp do kolei w kierunku Bydgoszczy i Trójmiasta także osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Przebudowanych zostanie 46 km torów oraz 102 rozjazdy. Zbudowane zostaną 3 nowe wiadukty kolejowe, w tym bezkolizyjne skrzyżowanie linii nr 201 i 131, 1 most kolejowy oraz 1 most kolejowo-drogowy.
Przebudowane zostaną trzy kolejne obiekty inżynieryjne: wiadukt kolejowy, wiadukt drogowy i most kolejowy. Dzięki zabudowie nowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym oraz sieci trakcyjnej przejazd pociągów osobowych i towarowych będzie sprawny i bezpieczny. Linia nr 201 zostanie dostosowana do prędkości do 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych. Na zmodernizowanym odcinku linii nr 131 prędkości te wyniosą odpowiednio 200 i 120 km/h.
Prace w Maksymilianowie wykona firma Strabag Sp. z o.o. za kwotę 927 336 529,12 zł netto (1 140 623 930,82 mln zł brutto). Zakończenie robot planowane jest w I kwartale 2029 r.
Zadanie pn. "Zaprojektowanie (w zakresie branży SRK i telekomunikacja) i wykonanie robót dla zadania pn.: "Odcinek 1 - roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 stacja Maksymilianowo" w ramach projektu "Prace na odcinku Maksymilianowo - Kościerzyna" jest dofinansowane ze środków programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS) w wysokości 85 proc.
Pociągi z Bydgoszczy do Trójmiasta pojadą szybciej
Przebudowa stacji Maksymilianowo to element modernizacji linii kolejowej nr 201 z Bydgoszczy przez Kościerzynę do Gdyni. Projekt trwa od 2021 r. (prace na liniach stycznych). Aktualnie roboty koncentrują się na szlakach Kościerzyna - Somonino (oraz na linii nr 214 Somonino - Kartuzy) i Somonino - Gdańsk Osowa. Łączna wartość prac na tych odcinkach wynosi ponad 2,5 mld zł netto. Ich zakończenie planowane jest w 2028 r.
W lipcu 2025 roku ogłoszony został przetarg na prace na odcinku Maksymilianowo - Wierzchucin. Modernizacja odcinka Maksymilianowo - Kościerzyna (w podziale na 4 kontrakty) ma być sfinalizowana w 2029 roku, a odcinka Gdańsk Osowa - Gdynia Główna w 2032 roku.
Modernizacja linii nr 201 stworzy nowe możliwości dla połączeń pasażerskich między województwem kujawsko-pomorskim a Kaszubami i Trójmiastem. Przepustowość linii znacznie poprawi się dzięki dobudowie drugiego toru oraz elektryfikacji. Poprawią się warunki przewozu towarów do portu morskiego w Gdyni, co ma istotne znaczenie dla gospodarki regionu i kraju.
Po zakończeniu wszystkich prac zwiększy się prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h na odcinku Maksymilianowo - Kościerzyna, z kolei na odcinku Kościerzyna - Gdynia Główna pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 100 km/h (obecnie prędkość pociągów pasażerskich w zależności od odcinka wynosi 30-120 km/h, a pociągów towarowych 30-90 km/h).