Mistrzyni partyzantki. Królowa, której bała się Anglia
W czasach, gdy niewolnictwo było brutalną rzeczywistością, Królowa Nanny wyróżniała się jako wojownicza przywódczyni, która nie tylko uciekła z niewoli, ale także poprowadziła swoich ludzi do zwycięstwa nad kolonialnym uciskiem. Co o niej wiadomo?
Od Ghany do Jamajki
Według legend i przekazów ustnych, Nanny urodziła się około 1686 roku na terenach dzisiejszej Ghany w społeczności Aszanti – jednym z najpotężniejszych i najbardziej wojowniczych ludów Afryki Zachodniej. Część źródeł podaje, że była córką lub krewną aszantyjskiego księcia, co mogło tłumaczyć jej przywódcze talenty i autorytet wśród Maroonów. W wyniku handlu niewolnikami została schwytana i przewieziona na Jamajkę, gdzie trafiła na plantację jako niewolnica.
Nie wiadomo dokładnie, kiedy i w jaki sposób uciekła z niewoli. Według jednej z legend, Nanny zdołała uciec niemal natychmiast po przybyciu na wyspę, a nawet – jak głosi inna opowieść – skoczyła z pokładu statku, zanim ten przybił do brzegu.
Wkrótce potem dołączyła do grupy zbiegłych niewolników, którzy ukrywali się w górach Jamajki i tworzyli autonomiczne społeczności zwane Maroonami.
Społeczność wolnych w górach
Maroonowie to potomkowie afrykańskich niewolników, którzy uciekli z plantacji i przez dziesięciolecia budowali niezależne osady w trudno dostępnych rejonach wyspy. Ich społeczności, wzorowane na tradycjach afrykańskich, były samowystarczalne, uprawiały ziemię, hodowały zwierzęta i prowadziły wymianę handlową z innymi Maroonami oraz okolicznymi osadami.
Nanny wraz z bratem Quao założyła wschodnią grupę Maroonów – Windward Maroons – i osiedliła się w strategicznie położonej osadzie w Górach Błękitnych, nazwanej później Nanny Town.
W Nanny Town Maroonowie stworzyli model społeczeństwa oparty na afrykańskich wzorcach: uprawiali jamy, banany i maniok, a także pielęgnowali język i tradycje przodków. Nanny była nie tylko przywódczynią militarną, ale również organizatorką życia codziennego, dbającą o samowystarczalność i bezpieczeństwo mieszkańców.
Wojna partyzancka
Największą sławę przyniosła Nanny działalność militarna podczas tzw. pierwszej wojny Maroonów (1728–1739), kiedy to Maroonowie przez ponad dekadę skutecznie odpierali ataki brytyjskich wojsk.
Nanny była mistrzynią wojny partyzanckiej – wykorzystywała trudny, górzysty teren, organizowała zasadzki, stosowała kamuflaż i komunikację za pomocą abeng –afrykańskiego rogu sygnałowego. Maroonowie pod jej dowództwem potrafili zniknąć w dżungli, a następnie z zaskoczenia atakować przeciwnika, zadając mu dotkliwe straty.
Brytyjczycy wielokrotnie próbowali zdobyć Nanny Town, ale każda wyprawa kończyła się klęską – żołnierze ginęli w zasadzkach lub byli zmuszeni do odwrotu przez nieznane, zdradliwe ścieżki.
Legenda głosi, że Nanny potrafiła "łapać kule w locie" i rzucać je z powrotem w stronę wroga, a jej wojownicy byli niewidoczni niczym duchy wśród drzew. Brytyjski oficer, który przeżył spotkanie z jej oddziałem, opisywał ją jako drobną, umięśnioną kobietę o przenikliwym spojrzeniu, ubraną w gorset i wyposażoną w wiele narzędzi bojowych.
Przełom w historii Jamajki
Przez ponad 30 lat Nanny i jej wojownicy uwolnili – według różnych źródeł – od kilkuset do ponad tysiąca niewolników, którzy dołączali do Maroonów i budowali nowe, wolne społeczności. Skuteczność partyzantki Nanny doprowadziła do poważnych strat po stronie Brytyjczyków i paraliżu gospodarki plantacyjnej na wschodzie wyspy.
W 1740 roku, po latach bezskutecznych prób pokonania Maroonów, Brytyjczycy podpisali z nimi traktat pokojowy, który gwarantował im wolność, autonomię oraz 500 akrów ziemi w Portland Parish.
W zamian Maroonowie zobowiązali się nie przyjmować nowych zbiegłych niewolników i pomagać w ich łapaniu, co budziło kontrowersje i napięcia z innymi Afrykanami na wyspie. Nowa osada, znana jako New Nanny Town (później Moore Town), stała się symbolem zwycięstwa i niezależności Maroonów.
Duchowa przywódczyni i kapłanka
Nanny była nie tylko dowódcą wojskowym, ale także duchową liderką swojej społeczności. W tradycji Maroonów uznawano ją za potężną kapłankę Obeah –afrykańskiego systemu wierzeń, magii i lecznictwa, który odgrywał kluczową rolę w budowaniu morale i jedności wśród powstańców. Jej autorytet miał rzekomo nadprzyrodzone źródła – przypisywano jej moc ochrony wojowników przed kulami i wpływania na przebieg bitew
Nie ma jednoznacznych informacji na temat daty śmierci Nanny – według różnych źródeł mogła umrzeć około 1733, 1750 lub nawet później, w latach 60. XVIII wieku.
Maroonowie są jednak zgodni, że została pochowana w Moore Town, gdzie do dziś znajduje się jej symboliczny grób zwany "Bump Grave". W tradycji jamajskiej Nanny jest postacią niemal mityczną – jej imię noszą pieśni, pomniki, a nawet banknot o nominale 500 dolarów jamajskich.
W 1975 roku rząd Jamajki ogłosił Nanny narodową bohaterką – jedyną kobietą w tym gronie.