Mniej ofiar wypadków drogowych. Europa chce zmian
Wdrażane w całej UE strategie bezpieczeństwa ruchu drogowego mają na celu wyeliminowanie wypadków śmiertelnych i ciężkich na europejskich drogach. Programy te, zarówno narodowy, jak i unijne, opracowywane zostały w oparciu o doświadczenia z prowadzonych akcji prewencyjnych, z uwzględnieniem najnowszych badań i trendów. Przedstawiciele państw członkowskich UE mieli okazję wymienić się doświadczeniami na temat poszczególnych strategii, a także rozwiązań prawnych, które wpływają na zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych i poważnych obrażeń na sieci drogowej Unii Europejskiej.
— W ostatniej dekadzie Polska znacząco poprawiła bezpieczeństwo ruchu drogowego, osiągając spadek liczby ofiar śmiertelnych o 47 procent. Nasze doświadczenia i praktyczne działania w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego mogą inspirować i wspierać inicjatywy podejmowane w innych państwach Unii Europejskiej — powiedział wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.
Komisja Europejska ponadto przekazała informacje o aktualnych pracach legislacyjnych, w tym nad pakietem przepisów dotyczącym zdatności do ruchu drogowego, który będzie regulował m.in. kwestie kontroli technicznej pojazdów i ich dopuszczalności do ruchu. Planowano też dalsze działania dotyczące pakietu bezpieczeństwa ruchu drogowego 2023, w skład którego wchodzi dyrektywa w sprawie prawa jazdy, w sprawie ogólnounijnych skutków zakazów prowadzenia pojazdów oraz w sprawie transgranicznej wymiany informacji, dotyczącej przestępstw lub wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu ruchu drogowego.
Dzielono się również doświadczeniami we wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań BRD w budowie infrastruktury drogowej oraz wpływu na bezpieczeństwo ruchu samochodów autonomicznych oraz wyposażonych w technologię telematyczną.
Posiedzenie grupy wysokiego szczebla UE ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego odbyło się równolegle z XV międzynarodową konferencją bezpieczeństwa ruchu drogowego GAMBIT 2025.
Grupa wysokiego szczebla UE ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego jest formalną grupą ekspertów KE i składa się z przedstawicieli każdej z administracji krajowych państw UE. W spotkaniu w Gdańsku zorganizowanym w ramach polskiej prezydencji w radzie UE uczestniczyli m.in. przedstawiciele Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Ministerstwa Infrastruktury.