Modernizacja portu w Ustce. Wrak „Stułbi” zniknie z dna Bałtyku
Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na realizację projektu pn. „Budowa morskiego terminalu serwisowego offshore w Ustce”, który będzie wspierany z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Całość inwestycji wyceniono na niemal 270 milionów złotych, z czego 220 milionów zł pochodzi z bezzwrotnego wsparcia KPO, a pozostałe środki zabezpieczono z budżetu państwa.
Projekt zakłada przebudowę infrastruktury portowej, w tym obu falochronów, nabrzeży pilotowego, helskiego, niskiego i skarpowego, slipu, a także ostrogi zachodniej i helskiej. W ramach prac przewidziano również działania podczyszczeniowe oraz wydobycie wraku „Stułbi”.
Całość ma być gotowa do sierpnia 2026 roku.
Wydobycie wraku „Stułbi”
Wrak pogłębiarki „Stułbia” od 25 lat spoczywa w pobliżu wschodniego falochronu portu w Ustce. Jednostka o długości 33 metrów i wadze ok. 350 ton zatonęła w styczniu 2000 roku podczas sztormu, gdy była doholowywana do portu. Gwałtowne falowanie zniosło ją na wschodnią stronę główki mola, gdzie przewróciła się i w krótkim czasie osiadła na dnie. Załoga zdołała się uratować, jednak przez lata nie udało się skutecznie wydobyć wraku – nawet przy użyciu kilku holowników naraz. W końcu „Stułbię” częściowo pocięto na złom, lecz znaczna część konstrukcji nadal zalega pod wodą.
- Wydobycie pozostałości wraku będzie realizowane w ramach osobnego postępowania przetargowego, którego ogłoszenie planowane jest do końca II kwartału 2025 roku – mówi Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni.
Nowe funkcje portu. Dla energetyki wiatrowej i nie tylko
Zmodernizowany port w Ustce ma stać się kluczowym terminalem serwisowym dla morskich farm wiatrowych (MFW). Jego głównym zadaniem będzie obsługa floty CTV (Crew Transfer Vessels), służącej do budowy, transportu zaopatrzenia i utrzymania infrastruktury offshore. Projekt przewiduje także poprawę warunków manewrowania oraz ograniczenie zapiaszczenia i falowania w obrębie portu.
Realizacja inwestycji jest zgodna z założeniami komponentu KPO B2.2.3 – „Budowa infrastruktury terminalowej offshore”. Ma na celu nie tylko wsparcie rozwoju OZE, ale również ograniczenie negatywnego wpływu gospodarki na środowisko, zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego Polski i wzmocnienie konkurencyjności gospodarczej kraju.
Modernizacja portu w Ustce, łącznie z usunięciem przeszkód takich jak wrak „Stułbi”, otwiera nowy rozdział dla miasta i całego regionu. Dzięki tej inwestycji Ustka stanie się ważnym ogniwem w łańcuchu transformacji energetycznej Polski, wzmacniając lokalną gospodarkę, zwiększając atrakcyjność inwestycyjną i tworząc nowe miejsca pracy.
Jak podkreśla Magdalena Kierzkowska, zadanie to ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi oraz skuteczności przyszłej obsługi floty offshore.