Na Fordońskiej nowe osiedle, ale nie będzie przejścia dla pieszych. Najbliższe przejścia dzieli ok. 700 metrów

Przy ulicy Fordońskiej 56 w Bydgoszczy powstanie nowe osiedle mieszkaniowe. Rada Osiedla Bartodzieje już wcześniej zwracała uwagę, że na tym odcinku brakuje przejścia dla pieszych, a problem po realizacji inwestycji może się pogłębić.
Na ul. Fordońskiej przejścia przy mostach Kazimierza Wielkiego i Bałtyckiej dzieli ok. 700 metrów.Na ul. Fordońskiej przejścia przy mostach Kazimierza Wielkiego i Bałtyckiej dzieli ok. 700 metrów.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Arkadiusz Wojtasiewicz
Jarosław Więcławski
  • Gdy powstanie nowe osiedle, brak przejścia może być bardziej odczuwany.
  • Zmiany na Fordońskiej nie są planowane głównie z uwagi na tramwaje.
  • Inwestycji mieszkaniowych nad rzeką wzdłuż Fordońskiej jest więcej.
  • Na ul. Fordońskiej przejścia przy mostach Kazimierza Wielkiego i Bałtycką dzieli ok. 700 metrów.
[1/4] Gdy powstanie nowe osiedle, brak przejścia może być bardziej odczuwany. Źródło zdjęć: Polska Press Grupa | Arkadiusz Wojtasiewicz

W grudniu 2024 r. spółka Alstal Dom otrzymała pozwolenie na budowę „zespołu budynków mieszkalnych wielorodzinnych z garażami wielostanowiskowymi wraz z infrastrukturą techniczną”. Osiedle powstanie na terenie pomiędzy sklepem Jysk i siedzibą Uniwersytetu WSB Merito Bydgoszcz.

Rada Osiedla wymieniła pozytywne aspekty, które uwzględniono w infrastrukturze drogowej (m.in. zjazd z ul. Fordońskiej – prawoskręt w kierunku centrum, prowadzący do planowanej drogi wewnętrznej, chodnik po południowej stronie i rezerwa terenu pod przyszłą drogę rowerową), ale zwróciła uwagę także na braki. Wśród nich wymienia przejścia dla pieszych przez ul. Fordońską.

– Mimo dużego osiedla, obecnie nie przewidziano możliwości bezpiecznego przejścia na drugą stronę ulicy w okolicy tego osiedla. Najbliższe przejścia są oddalone ok. 300-400 metrów w jedną stronę – czytamy we wpisie RO Bartodzieje w mediach społecznościowych.

Inwestycja będzie zlokalizowana mniej więcej w połowie drogi między ulicą Łęczycką i Bałtycką (po drugiej stronie znajdują się Sobieszewska i Kijowska), gdzie znajdują się najbliższe przejścia dla pieszych. O możliwe zmiany organizacji ruchu w związku z tą oraz innymi inwestycjami deweloperskimi zapytaliśmy drogowców.

Zmiany tak, przejście nie

– Inwestycja przy ulicy Fordońskiej 56 wiąże się z przebudową układu drogowego. Wybudowane zostaną pas do prawoskrętu z ulicy Fordońskiej do zjazdu na drogę wewnętrzną oraz trzy zjazdy z ul. Fordońskiej: przeciwpożarowy na teren osiedla, na drogę wewnętrzną do granicy pasa drogowego ul. Fordońskiej oraz zachodni jako wyjazd z osiedla. Po południowej stronie ul. Fordońskiej powstanie chodnik z pozostawieniem rezerwy terenu na budowę w przyszłości drogi rowerowej – odpowiada Katarzyna Muszyńska, rzeczniczka prasowa ZDMiKP.

W kwestii przepisów zwraca uwagę na to, że na jednokierunkowych jezdniach z co najmniej dwoma pasami ruchu, na których dopuszczalna prędkość wynosi nie więcej niż 50km/h, konieczna jest budowa przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną. Zgodnie z Rozporządzeniem w sprawie znaków i sygnałów drogowych jego odległość od skrzyżowania lub sąsiedniego przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną nie powinna być mniejsza niż 100 metrów na drogach jednojezdniowych oraz 200 metrów na dwujezdniowych.

– Dodatkowo w celu wzrostu prędkości komunikacyjnej tramwajów nadano priorytety przy przejeździe na poszczególnych skrzyżowaniach. Takie priorytety wprowadzono m.in. na całym ciągu tramwajowym z Fordonu do ronda Fordońskiego, dzięki czemu zminimalizowano czas podróży, a co za tym idzie znacznie poprawiono komfort i jakość świadczonych usług przewozowych – stwierdza rzeczniczka ZDMiKP.

Każdy dodatkowy punkt kolizyjny na trasie (nowe skrzyżowanie, przejście dla pieszych itp.) w oczywisty sposób pogorszyłby warunki przemieszczania się pasażerów, tym samym wydłużając podróż. Należy podkreślić, że tramwajami z Fordonu w stronę centrum (i w kierunku przeciwnym) dziennie podróżuje ok. 52% wszystkich pasażerów komunikacji tramwajowej (rocznie to ok. 15 mln pasażerów) – tłumaczy.

Patrząc od strony ronda Fordońskiego, odległość między przejściami od Bałtyckiej do mostu Kazimierza Wielkiego jest zdecydowanie największa. Zebrę można pokonać przy Gajowej (bez sygnalizacji świetlnej) oraz ul. Polanka. Za mostem Kazimierza Wielkiego znów odległość do kolejnego przejścia jest większa. To ok. 550 metrów. Z kolei zaraz za Fabryczną znajduje się przejście bez sygnalizacji, aby móc skrócić drogę do centrum handlowego.

Dalej, jeżeli ktoś chce powrócić na drugą stronę ulicy Fordońskiej, znów musi pokonać ok. 550 metrów, docierając do przystanku Wyścigowa. Za stacją Bydgoszcz Wschód dystans między przejściami bywa dużo większy, ale głównie na terenach bez zabudowy mieszkaniowej.

Nie planujemy budowy dodatkowego przejścia dla pieszych w rejonie nowego osiedla przy ulicy Fordońskiej 56. Deweloper jak i przyszli mieszkańcy osiedla znają obecne rozwiązania komunikacyjne w tym obszarze. Kupując mieszkanie w tej lokalizacji, muszą się liczyć z pewnymi ograniczeniami w przekraczaniu ul. Fordońskiej, jednej z głównych ulic miasta – dodaje Katarzyna Muszyńska.

Uzupełnia, że planowane osiedle jest położone blisko dwóch węzłów komunikacyjnych, a na przystankach przy Bałtyckiej i mostach Kazimierza Wielkiego zatrzymują się zarówno autobusy i tramwaje, co powoduje, że nowi mieszkańcy nie będą mieli problemów z komunikacją miejską.

Co z przystankami?

Inwestycji mieszkaniowych, prowadzonych przy Fordońskiej nad Brdą na Bartodziejach jest dużo więcej. Grupa Deweloperska Pres chce docelowo postawić ok. 7 budynków wielorodzinnych na terenach od ul. Żabiej do kompleksów hotelowych Elda i Silver. Biorąc pod uwagę także te zmiany, rada osiedla w styczniu przesłała pismo, w którym zwróciła uwagę m.in. na zbyt wąski peron tramwajowy na przystanku Bałtycka i proponowała, aby rozważyć nowe lokalizacje przystanków – na wysokości ul. Polanka oraz Sobieszewskiej. Czy drogowcy biorą pod uwagę takie rozwiązania?

– Na bieżąco prowadzimy pomiary wykorzystywania komunikacji miejskiej. Jeśli zaistnieje konieczność wzmocnienia któreś z linii, podejmiemy adekwatne decyzje. Planujemy również przebudowę przystanków tramwajowych na ulicy Fordońskiej na wysokości ulicy Bałtyckiej, co poprawi ich funkcjonalność i jeszcze bardziej zwiększy bezpieczeństwo pasażerów z nich korzystających – odpowiada rzeczniczka ZDMiKP.

Wybrane dla Ciebie

Ostrów Wielkopolski: Śmiertelny wypadek pod miastem. Nie żyje rowerzysta potrącony przez busa
Ostrów Wielkopolski: Śmiertelny wypadek pod miastem. Nie żyje rowerzysta potrącony przez busa
Kobylec: Ogień strawił dom. Ruszyła zbiórka na jego odbudowę
Kobylec: Ogień strawił dom. Ruszyła zbiórka na jego odbudowę
Wielgie: Jechał 111 km/h. Pirat drogowy stracił prawko na 3 miesiące i dostał wysoki mandat
Wielgie: Jechał 111 km/h. Pirat drogowy stracił prawko na 3 miesiące i dostał wysoki mandat
Stalowa Wola: Zmiany w recyklingu odzieży. Koniec z kontenerami Polskiego Czerwonego Krzyża
Stalowa Wola: Zmiany w recyklingu odzieży. Koniec z kontenerami Polskiego Czerwonego Krzyża
Białystok: Przez tydzień dłużej - za darmo - pojeździmy BiKeRem. A 22 września bezpłatnie skorzystamy z autobusów BKM
Białystok: Przez tydzień dłużej - za darmo - pojeździmy BiKeRem. A 22 września bezpłatnie skorzystamy z autobusów BKM
Najlepszy termin siewu pszenicy ozimej. Sprawdź, kiedy wjechać w pole
Najlepszy termin siewu pszenicy ozimej. Sprawdź, kiedy wjechać w pole
Kraków: Wypadek na Alei Mickiewicza. Sprawca pozostanie na wolności
Kraków: Wypadek na Alei Mickiewicza. Sprawca pozostanie na wolności
Jawiszowice: Boczne boisko gotowe. Remont wiązał się z wyrzeczeniami
Jawiszowice: Boczne boisko gotowe. Remont wiązał się z wyrzeczeniami
Dobiegniewo: Narkotyki nie trafią na czarny rynek. Policjanci wytropili dilera
Dobiegniewo: Narkotyki nie trafią na czarny rynek. Policjanci wytropili dilera
Smoliny: 20-latek doprowadził do czołowego zderzenia. Miał 2,5 promila
Smoliny: 20-latek doprowadził do czołowego zderzenia. Miał 2,5 promila
Gliwice: Nocne włamanie do marketu. Sprawca miał przy sobie pojemniki z benzyną. Czy chciał podpalić sklep?
Gliwice: Nocne włamanie do marketu. Sprawca miał przy sobie pojemniki z benzyną. Czy chciał podpalić sklep?
Zakrzewo: Wypadek na S11 pod Poznaniem. Są utrudnienia po zderzeniu dwóch samochodów
Zakrzewo: Wypadek na S11 pod Poznaniem. Są utrudnienia po zderzeniu dwóch samochodów