Nastąpi rewitalizacja linii Legnica - Złotoryja - Jerzmanice-Zdrój
W tym artykule:
Linia do Złotoryi z nowymi możliwościami. PKP PLK poszerza zakres inwestycji
"Nie rezygnujemy z rewitalizacji linii kolejowej Legnica - Złotoryja - Jerzmanice-Zdrój" - to pierwsze zapewnienie PKP PLK, które znalazło się w specjalnie przygotowanym komunikacie. Po ustaleniach z Urzędem Marszałkowskim spółka zdecydowała się poszerzyć zakres inwestycji. Dzięki modernizacji prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. do Jerzmanic-Zdroju dojadą cięższe składy towarowe, a sama stacja zostanie przygotowana do przyszłych inwestycji w kierunku Wojcieszowa i Lwówka Śląskiego.
Nowe perspektywy dla mieszkańców
Od 2023 roku realizowany jest projekt "Rewitalizacja odcinka Legnica - Złotoryja - Jerzmanice-Zdrój w celu włączenia Złotoryi oraz powiatu złotoryjskiego do sieci regionalnego transportu kolejowego". To inwestycja kluczowa dla rozwoju powiatów złotoryjskiego, lwóweckiego i karkonoskiego. Przywrócenie połączeń kolejowych do Złotoryi otworzy nowe perspektywy dla mieszkańców, wzmocni lokalną gospodarkę i turystykę, zmniejszy wykluczenie komunikacyjne oraz zapewni ekologiczny transport.
- W celu zapewnienia wyższego standardu podróży oraz lepszych parametrów technicznych dokonaliśmy rewizji programu. Pozwoli ona na osiągnięcie wyższych wartości eksploatacyjnych, co w konsekwencji umożliwi przewoźnikom przygotowanie bardziej atrakcyjnej oferty - podkreśla Daniel Dygudaj, Dyrektor Zakładu Linii Kolejowych we Wrocławiu PKP PLK S.A.
W przyszłości połączenia do Wojcieszowa i Lwówka Śląskiego
Jerzmanice-Zdrój zyskają zupełnie nowy układ stacyjny, zaprojektowany tak, aby w przyszłości obsługiwać połączenia do Wojcieszowa i Lwówka Śląskiego. Dzięki temu linia od początku będzie lepiej powiązana z regionalną siecią kolejową i przygotowana na dalszy rozwój.
Co zakłada projekt?
- przejazd pociągów pasażerskich ze Złotoryi do Wrocławia w ok. 70 minut,
- maksymalną prędkość do 120 km/h dla składów pasażerskich,
- modernizację torów, sieci trakcyjnej i przejazdów kolejowo-drogowych,
- budowę nowego przystanku Legnica Zosinek,
- komfortowe perony z wiatami, ławkami, oświetleniem i czytelnym oznakowaniem.
Korzyści dla pasażerów i biznesu
Inwestycja, jak przekonuje PKP PLK, jest prowadzona w sposób bezpieczny, efektywny i jak najmniej uciążliwy dla mieszkańców i partnerów biznesowych. Firma uwzględnia potrzeby lokalnej gospodarki, w tym Huty Miedzi "Legnica", zapewniając ciągłość obsługi kolejowej w trakcie robót.
Linia będzie dostosowana również do transportu towarowego:
- prędkość pociągów towarowych do 100 km/h,
- możliwość przewozu cięższych ładunków,
- infrastruktura przygotowana do dalszej rozbudowy i obsługi większych potoków ładunkowych.
Projektuj i buduj
Prace są realizowane w formule "projektuj i buduj", co pozwala na bieżąco reagować na potrzeby lokalnych społeczności i partnerów gospodarczych. Zakończenie inwestycji przewidziano na 2028 rok. Wydłużenie terminu jest efektem wprowadzenia lepszych rozwiązań projektowych poprawiających geometrię toru, zwiększających bezpieczeństwo i przygotowujących linię do dalszego rozwoju.
Wartość projektu to ok. 263 mln zł, finansowanych z "Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej - Kolej Plus".