WAŻNE
TERAZ

Gen. Waldemar Skrzypczak nie żyje. Miał 69 lat

Navantia UK i Harland & Wolff. Edukacja i przemysł na jednym kursie

W stoczni Harland & Wolff w Belfaście odbyła się wizyta zespołu inżynierskiego z Newtownabbey oraz uczestników programu praktyk L2 i L3. Wydarzenie, zorganizowane przez Navantię UK, pokazuje, jak współpraca edukacyjno-przemysłowa kształtuje fundamenty europejskiego przemysłu okrętowego. Co właściwie wyrasta w cieniu dźwigów Harland & Wolff?
Fot. LicencjodawcaFot. Licencjodawca
Portal Stoczniowy

Navantia UK – hiszpańska jakość w brytyjskim partnerstwie

Za kulisami tej edukacyjnej inicjatywy stoi Navantia UK – brytyjski oddział hiszpańskiego koncernu stoczniowego, który coraz śmielej rozwija swoje kompetencje na Wyspach Brytyjskich. Firma, znana z zaawansowanego programu budowy okrętów podwodnych typu S-80 oraz licznych programów modernizacyjnych dla hiszpańskiej Armada Española, nie ogranicza się jedynie do produkcji. Angażuje się także w transfer wiedzy i rozwój kadry inżynierskiej.

Czytaj więcej: Navantia UK i program FSS: nowe otwarcie dla brytyjskiego przemysłu okrętowego

Navantia traktuje edukację jako strategiczny komponent swojego modelu rozwoju – nie jako dodatek, lecz jako integralną część działalności przemysłowej. Wizyta w Belfaście to dowód, że szkolenie nowego pokolenia inżynierów odbywa się w sposób świadomy i zaplanowany, w ścisłej współpracy z lokalnymi podmiotami, jak Harland & Wolff czy Northern Regional College (NRC).

Stocznia w Belfaście jako środowisko nauki i odpowiedzialności

Wizyta zespołu inżynierskiego z Newtownabbey oraz uczniów NRC objęła nie tylko zwiedzanie zakładów sto. Praktykanci mieli możliwość interakcji z inżynierami pracującymi przy rzeczywistych projektach oraz z ekspertami Navantii, którzy nadzorują rozwój brytyjskich komponentów technologicznych.

– Dla nas to nie jest jednorazowe wydarzenie. To część procesu budowania ekosystemu, w którym wiedza techniczna idzie w parze z praktyką – podkreśla jeden z koordynatorów Navantia UK.

Program praktyk L2 i L3 to nie teoria w sali wykładowej, lecz codzienne mierzenie się z rzeczywistością przemysłu. Uczestnicy nie tylko poznają funkcjonowanie stoczni, lecz także uczą się, co znaczy odpowiedzialność za projekt – od pierwszego szkicu po jego realizację.

Partnerstwo, które wykracza poza program nauczania

Model realizowany przez Navantię UK i Harland & Wolff opiera się na ciągłej komunikacji między przemysłem a edukacją. NRC, jako lokalny partner, zapewnia nie tylko podstawy teoretyczne, lecz także elastyczność w dostosowywaniu programu nauczania do potrzeb projektowych.

Tego rodzaju synergia przynosi efekty – rośnie liczba uczestników, którzy decydują się na dalszy rozwój w kierunku inżynierii morskiej, rośnie także poziom zaufania pomiędzy partnerami. Navantia UK konsekwentnie buduje swoją pozycję na rynku brytyjskim, promując podejście oparte na długofalowym rozwoju kompetencji inżynierskich.

Przemysł okrętowy potrzebuje ludzi – nie tylko maszyn

Współczesna stocznia nie przypomina już obrazu sprzed dekad – to nie tylko miejsce budowy, ale przestrzeń wymiany wiedzy i ciągłego doskonalenia. Navantia UK doskonale rozumie, że przyszłość sektora zależy nie tylko od inwestycji w technologie, ale przede wszystkim od inwestycji w ludzi.

Czytaj też: Hiszpańska Navantia UK przejmuje brytyjskie zakłady stoczniowe Harland & Wolff

Wizyta w Harland & Wolff nie była więc tylko punktem programu – była deklaracją. Jeśli chcemy mieć nowoczesną marynarkę wojenną, niezależny przemysł stoczniowy i suwerenną flotę handlową, potrzebujemy specjalistów, którzy będą potrafili to wszystko zbudować, obsługiwać i utrzymać. I właśnie takich ludzi kształci dziś Navantia i jej partnerzy w Wielkiej Brytanii.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/okretownictwo-stocznie/
Fot. Licencjodawca
Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Brzezie: Samochód uderzył w drzewo. Trzy osoby w szpitalu
Brzezie: Samochód uderzył w drzewo. Trzy osoby w szpitalu
Tarnów: Kolejna zmiana organizacji ruchu w centrum. Pojawią się nowe znaki, nie będzie już zasady "prawej ręki"
Tarnów: Kolejna zmiana organizacji ruchu w centrum. Pojawią się nowe znaki, nie będzie już zasady "prawej ręki"
Zator: Spowodował wypadek i uciekł. Policjanci znaleźli go w pustostanie
Zator: Spowodował wypadek i uciekł. Policjanci znaleźli go w pustostanie
Zgierz: Na Malince jak nad morzem. Odpoczynek w upalny dzień
Zgierz: Na Malince jak nad morzem. Odpoczynek w upalny dzień
Gorlice: Przed nami rozbudowa psychiatrii. Inwestycja warta prawie 30 mln. zł
Gorlice: Przed nami rozbudowa psychiatrii. Inwestycja warta prawie 30 mln. zł
Łódź: Likwidacja strzeżonego parkingu? Mieszkańcy mówią "nie"
Łódź: Likwidacja strzeżonego parkingu? Mieszkańcy mówią "nie"
Wypadek na DK 15 w powiecie golubsko-dobrzyńskim. Jedna osoba poszkodowana
Wypadek na DK 15 w powiecie golubsko-dobrzyńskim. Jedna osoba poszkodowana
Małopolskie: Zakaz kąpieli w Sękówce i Ropie. Trzy miejsca, które zakwalifikowano jako "dzikie kąpieliska"
Małopolskie: Zakaz kąpieli w Sękówce i Ropie. Trzy miejsca, które zakwalifikowano jako "dzikie kąpieliska"
Rynek inwestycyjny idzie w dobrą stronę. Całość prowadzi jeden sektor
Rynek inwestycyjny idzie w dobrą stronę. Całość prowadzi jeden sektor
Kikolanka-Ogończyk pokonała Iskrę Ciechocin 3:2
Kikolanka-Ogończyk pokonała Iskrę Ciechocin 3:2
Dni Skępego 2025 należały do wyjątkowo udanych. W Biegu Koziołka pobiegło 200 biegaczy
Dni Skępego 2025 należały do wyjątkowo udanych. W Biegu Koziołka pobiegło 200 biegaczy
Bełchatów: Nowoczesny zabieg w szpitalu. Wspomaga leczenie otyłości
Bełchatów: Nowoczesny zabieg w szpitalu. Wspomaga leczenie otyłości