Nie tylko tory i wiadukty. Za kulisami inwestycji, która ukształtuje region
Spółka PKP PLK ogłosiła rozpoczęcie prac projektowych na odcinku Katowice Piotrowice – Tychy, obejmujących również gruntowną przebudowę stacji Tychy. Dokumentację za 28,2 mln zł brutto opracuje warszawska firma TPF. To ostatni element modernizacji strategicznego szlaku kolejowego Będzin – Zebrzydowice – granica z Czechami.
Zmodernizowany odcinek linii nr 139 ma istotne znaczenie dla domknięcia całej inwestycji, której częścią jest m.in. przebudowa katowickiego węzła kolejowego o wartości 4,2 mld zł.
Nowe tory, szybsze pociągi, lepszy dostęp
Projekt przewiduje budowę dodatkowych torów, które oddzielą ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego, co zwiększy przepustowość i częstotliwość kursowania pociągów. Prędkość pociągów pasażerskich wzrośnie do 160 km/h, a towarowych – do 120 km/h, co pozwoli skrócić czas przejazdu między Katowicami a Tychami o około 5 minut.
– Podpisanie tej umowy to krok milowy w domykaniu najważniejszego korytarza transportowego województwa śląskiego – podkreśla Janusz Pasierb, dyrektor Regionu Śląskiego PKP PLK.
Nowoczesne stacje i przystanki przyjazne pasażerom
Stacja Tychy zostanie dostosowana do potrzeb wszystkich podróżnych, również tych z ograniczoną mobilnością. Powstanie nowe przejście podziemne łączące perony z drugą stroną miasta, wyposażone w schody i windy.
Modernizację przejdą również przystanki Katowice Piotrowice i Katowice Podlesie. W planach są też nowe przystanki w Katowicach przy ulicach Tunelowej i Niezapominajek oraz w Tychach Mąkołowcu.
Bezpieczniej na torach i drogach
Na całym odcinku linia zostanie wyposażona w bezkolizyjne skrzyżowania. W Katowicach przejazdy w poziomie torów zostaną zastąpione wiaduktami m.in. na ul. Jankego, Kaskady i Niezapominajek. Ulica Tunelowa zyska przejazd dla pieszych i rowerzystów. Zlikwidowane zostaną przejazdy na ul. Słonecznikowej i Pomorskiego.
W Tychach nowy przejazd dwupoziomowy powstanie w ciągu ul. Mąkołowskiej. Nowe wiadukty pojawią się także przy ul. Glinczańskiej, Damrota i Browarowej, a przejazdy przy Jeżynowej i Stawowej zostaną przeniesione w nowe lokalizacje.
W ramach inwestycji zmodernizowane zostaną również wiadukty kolejowe w Katowicach – na ul. Armii Krajowej i Uniczowskiej – by mogły obsłużyć większą liczbę torów.
Harmonogram: projektowanie do 2027, roboty od 2028
Zakończenie prac projektowych planowane jest na koniec 2027 roku. Realizacja robót będzie możliwa w latach 2028–2031 – pod warunkiem pozyskania finansowania. To kolejny etap modernizacji połączenia Będzin – Zebrzydowice, którego najważniejszy kontrakt podpisano w 2024 roku.
Do tego czasu ruch pociągów przez Katowice będzie ograniczany, podobnie jak ruch drogowy i komunikacja miejska – w związku z remontami wiaduktów, których odbudowa potrwa do 2028 roku.