Niemal 100 samolotów uziemionych. Ujawniono przyczynę zdarzenia
W tym artykule:
Skala problemów samolotów Airbus i przyczyny
Airbus, jeden z największych producentów samolotów na świecie, poinformował w poniedziałek, że mniej niż 100 maszyn typu A320 pozostaje wyłączonych z lotów z powodu konieczności aktualizacji oprogramowania. Choć problem potencjalnie dotyczył około 6 tys. samolotów, znaczna większość floty przeszła już niezbędne modyfikacje od minionego piątku, gdy pojawiła się informacja o tej konieczności. Według komunikatu producenta:
Agnieszka Kaczorowska tajemniczo o planach na 2026. "Mamy z Marcinem PROPOZYCJE TELEWIZYJNE, które trzeba rozważyć" (WIDEO)
Niedawny incydent z udziałem samolotu z rodziny A320 ujawnił negatywne oddziaływanie promieniowania słonecznego na dane, które mają kluczowe znaczenie dla układu sterowania lotem.
Chodzi o lot z 30 października linii JetBlue z Cancun w Meksyku do Newark w stanie New Jersey w USA. Z powodu problemów z układem sterowania, samolot nagle i niekontrolowanie zaczął tracić wysokość, co wymusiło awaryjne lądowanie w Tampie na Florydzie. W wyniku zdarzenia kilka osób trafiło do szpitala.
W piątek Airbus ogłosił, że zlecił zmianę oprogramowania w ponad połowie światowej floty A320, czyli około 6 tys. maszyn. Producent jednocześnie uspokajał, że w przypadku większości samolotów wycofanie z eksploatacji będzie krótkotrwałe. Jak zaznaczono: "stosunkowo krótkie uziemienie" dotyczyć będzie około dwóch trzecich maszyn objętych aktualizacją.
Aktualny stan floty i działania naprawcze
Obecnie w eksploatacji znajduje się około 11,3 tys. samolotów z rodziny A320, w tym 6,4 tys. podstawowego modelu A320. Airbus współpracuje z przewoźnikami na całym świecie, aby zaktualizować oprogramowanie w pozostałych maszynach i przywrócić je do pełnej eksploatacji.
Źródła branżowe podkreślają, że wśród europejskich przewoźników polskie linie lotnicze LOT nie posiadają w swojej flocie maszyn typu A320, co oznacza, że problem nie dotyczy bezpośrednio polskich pasażerów.
Eksperci branżowi zaznaczają, że incydent podkreśla znaczenie ciągłego monitorowania oprogramowania pokładowego i wpływu czynników zewnętrznych, takich jak promieniowanie słoneczne, na nowoczesne systemy sterowania lotem. Dzięki szybkiemu działaniu producenta większość maszyn wróciła już do eksploatacji, minimalizując potencjalne zakłócenia w ruchu lotniczym.