Nowe pociągi, trasy i przystanki. Długa lista inwestycji w Małopolsce

Radni Sejmiku Województwa Małopolskiego debatowali w sprawie apelu do władz państwa, PKP i samorządów o wsparcie dla realizacji kluczowych inwestycji kolejowych w regionie. Potrzebne są nowe pociągi, połączenia (m.in. w ramach szybkiej kolei aglomeracyjnej) i przystanki.
Sejmik Województwa Małopolskiego zabiega o zewnętrzne wsparcie inwestycji kolejowych w regionie.Sejmik Województwa Małopolskiego zabiega o zewnętrzne wsparcie inwestycji kolejowych w regionie.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | ANDRZEJ WIŚNIEWSKI
Piotr Tymczak

Powstały dwa projekty apeli o wsparcie przedsięwzięć kolejowych w regionie. Apel w sprawie pilnej realizacji kluczowych inwestycji kolejowych w Województwie Małopolskim przygotowali radni Koalicji Obywatelskiej, którzy są opozycyjnym ugrupowaniem w Sejmiku.

Na pierwszym miejscu umieścili nowe pociągi

Do najważniejszych zadań inwestycyjnych, których realizacja powinna nastąpić niezwłocznie radni Koalicji Obywatelskiej zaliczyli m.in. zakup przez marszałka Województwa Małopolskiego 25 nowoczesnych, wieloczłonowych pociągów dla Kolei Małopolskich o łącznej wartości 1,3 mld zł, w całości finansowanych ze środków Unii Europejskiej, w tym Krajowego Planu Odbudowy.

"Nowy tabor jest w tej kadencji konieczny dla obsługi istniejących i części planowanych połączeń SKA – docelowo powinniśmy kupić kolejnych co najmniej 50 pociągów" - przekonują radni Koalicji Obywatelskiej.

Jako priorytet wskazali również budowę przez PKP Polskie Linie Kolejowe łącznicy kolejowej na krakowskim Żabińcu o długości ok. 700 metrów, łączącej istniejące obwodnice kolejowe Krakowa i Nowej Huty, składające się na 120-kilometrową sieć kolejową w Krakowie. To ma być inwestycja kluczowa dla uruchomienia przez samorząd Województwa Małopolskiego trzech kolejnych linii SKA, zwiększenia częstotliwości połączeń oraz integracji transportu w aglomeracji krakowskiej.

Kolejne zadanie wymienione przez radnych Koalicji Obywatelskiej to budowę przez PKP PLK nowej pary torów na odcinku Kraków Główny – Kraków Batowice (ok. 4 km) celem oddzielenia ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego, co umożliwi kursowanie na kolejnych liniach pociągów SKA docelowo co 15 minut i ich dalszy rozwój w subregionach województwa.

W projekcie apelu radni Koalicji Obywatelskiej zaznaczyli również, że szczególne znaczenie dla rozwoju gospodarczego i społecznego regionu ma przywrócenie połączenia kolejowego z Krakowa do Niepołomic nowym szlakiem, zapewniającego dostęp do transportu szynowego dla mieszkańców oraz pracowników jednej z największych stref ekonomicznych w Polsce.

Jako kolejny priorytet wymienili rozpoczęcie prac projektowych nad budową nowej linii kolejowej z Krakowa do Myślenic – jednego z większych miast w województwie małopolskim, które dotąd pozostaje pozbawione dostępu do kolei.

Plany rozwoju szybkiej kolei aglomeracyjnej

Swój projekt apelu ws. zadań kolejowych przygotował też Zarząd Województwa Małopolskiego. Przypomnijmy, że w regionie obecnie rządzą przedstawiciele Prawa i Sprawiedliwości. Z tym ugrupowaniem politycznym związany jest również marszałek Małopolski Łukasz Smółka.

W swoim projekcie zarząd Małopolski do najważniejszych zadań zaliczył m.in. rozwój infrastruktury na potrzeby SKA, w tym:

  • dobudowę dodatkowych torów lub mijanek na liniach kolejowych wychodzących z Krakowa w kierunkach: północnym (linia nr 8 na odcinku Kraków Główny – Kraków Piastów i dalej do Słomnik/Miechowa), wschodnim (linia nr 91 na odcinku Kraków Płaszów – Podłęże i dalej do Bochni/Tarnowa), południowym (linia nr 109 na odcinku Kraków Bieżanów – Wieliczka Rynek-Kopalnia), południowo-zachodnim (linia 94 na odcinku Kraków Bonarka – Skawina), zachodnim (linia nr 133 na odcinku Kraków Mydlniki – Zabierzów/Krzeszowice i dalej do Trzebini/Jaworzna);
  • budowę łącznicy kolejowej na krakowskim Żabińcu łączącej linie nr 133 i 100 wraz z modernizacją linii obwodowej nr 100 celem przystosowania jej do ruchu pasażerskiego (budowa przystanków kolejowych w rejonie: po. Kraków Łobzów, ul. Prądnickiej, al. 29-go listopada, ul. Pilotów, ul. Mogilskiej, al. Pokoju, ul. Klimeckiego) oraz zmianę organizacji ruchu na linii nr 947 do Łęgu (z opcją przedłużenia w kierunku Złocienia);
  • budowę lub modernizację przystanków kolejowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą i rozwiązaniami służącymi integracji transportu na terenie Miasta Krakowa, w tym: Kraków Prądnik Czerwony (w przygotowaniu), Kraków Żabiniec / Kraków Biały Prądnik, Kraków Grębałów (ul. Kocmyrzowska), Kraków Lubocza (nowa lokalizacja);
  • poprawę dostępności istniejących przystanków, m.in.: Kraków Bronowice (budowa kładki dla pieszych nad ul. Armii Krajowej w kierunku ul. Wizjonerów); Kraków Łobzów (zapewnienie możliwości dojścia pieszego na perony przystanku kolejowego od strony wschodniej [poprzez budowę niezbędnej infrastruktury od ul. Racławickiej lub poprzez budowę przejścia podziemnego na osi ul. Kijowskiej - ul. Wybickiego], co umożliwiłoby wygodny dostęp dla mieszkańców okolicznych osiedli m.in. nowego osiedla Piąta Dzielnica); Kraków Podgórze (budowa schodów i windy z peronu na kładkę pieszą); Kraków Płaszów (budowa schodów i windy z nowo wybudowanego peronu 4 na estakadę tramwajową); Kraków Bonarka (przedłużenie kładki pieszo-rowerowej poza obszar stacji kolejowej);
  • realizację trzech projektów w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 r. (Kraków – Olkusz, Kraków – Niepołomice, Kraków – Myślenice - projekt dokumentacyjny);
  • rozwój infrastruktury kolejowej w regionie, w tym: rewitalizację linii kolejowej nr 103 Trzebinia – Wadowice i 126 Chrzanów – Płaza, budowę nowych łącznic (np. linie nr 108 i 110, celem umożliwienia bezpośredniego wjazdu do Gorlic od strony Stróż, bez konieczności zmiany czoła pociągu; linie nr 94 i 103 Spytkowice Kępki – Miejsce), budowę nowych linii (np. linia nr 73 Busko-Zdrój – Tarnów; linia Miechów – Charsznica – Kozłów jako obejście tunelu kolejowego pod Białą Górą, z uwzględnieniem połączenia z linią nr 62 w kierunku Wolbromia).

W obu projektach (tak radnych Koalicji Obywatelskiej jak i zarządu województwa) znalazł się apel o dalszą konsekwentną realizację przez PKP PLK największej inwestycji kolejowej w Polsce, polegającej na modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz oraz budowie linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna.

Z dwóch apeli zamierzają zrobić jeden

W ramach dyskusji podczas obrad Sejmiku najpierw doszło do sporów w kwestii skuteczności realizacji inwestycji kolejowych przez władze Małopolski. Radni opozycji wytykali marszałkowi, że w projekcie jego apelu nie ma punktu dotyczącego zakupu nowych pociągów.

- Zwiększenie taboru jest potrzebą chwili. Obecnie często pociągi szybkiej kolei są przepełnione. Potrzebne są więc zakupy kolejnych składów. To zadanie, które jest w gestii władz Małopolski, które powinny szukać możliwości finansowych na zakup nowych pociągów - przekonuje Grzegorz Małodobry, szef klubu Koalicji Obywatelskiej w Sejmiku.

Jego zdaniem planowany zakup 25 pociągów przez Województwo Małopolskie to podstawa, a powinno się myśleć o dodatkowych składach.

Marszałek zapewniał, że aktualny jest plan zakupu 25 pociągów. - Nie możemy powiedzieć, że będą zamówienia na kolejne miliardy. Nie przekierujemy 100 procent środków budżetu województwa na kolejne tego typu zakupu. Rozmawiałem z prezydentem Krakowa, aby Kraków dołożył się do zakupu pociągów. Szybka kolej aglomeracyjna w dużej mierze funkcjonuje w Krakowie, to jeden z głównych beneficjentów - wyjaśnia marszałek Łukasz Smółka.

Radni Kolacji Obywatelskiej zwracali uwagę, że wśród adresatów apelu, oprócz władz państwa, PKP PLK, wymienili także gminy i powiaty Małopolski. Podobni adresaci znaleźli się w apelu przygotowanym przez zarząd Małopolski.

Były więc dwa apele, kwestie sporne, ale finalnie doszło do porozumienia i obie strony zgłosiły wnioski o wycofanie swoich projektów. W dyskusji radni doszli do wniosku, że lepiej do rządu, poszczególnych ministerstw wysłać jeden wspólny apel, który wspólnie, ponad politycznymi podziałami ma zostać opracowany. Wstępnie zaplanowano, by do tematu wrócić w sierpniu.

- Nasz apel zawierał większy zakres zadań kolejowych w regionie. Inwestycje dla Małopolski powinny nas łączyć, po co więc szukać różnic. Nie było politykierstwa, pokazywania na siłę kto ma większość. Myślę, że kompromis zrobi dobrze tej sprawie - komentuje Rafał Stuglik, przewodniczący klubu PiS w Sejmiku.

Wybrane dla Ciebie

BGK stawia na banki spółdzielcze. Strategia dla lokalnych inwestycji
BGK stawia na banki spółdzielcze. Strategia dla lokalnych inwestycji
Areszt tymczasowy przedłużony. Śledztwo w sprawie pożaru w Malborku
Areszt tymczasowy przedłużony. Śledztwo w sprawie pożaru w Malborku
Pijany kierowca chciał przechytrzyć policjantów. Na widok radiowozu wyszedł z auta i zaczął je pchać
Pijany kierowca chciał przechytrzyć policjantów. Na widok radiowozu wyszedł z auta i zaczął je pchać
Kapitan w spódnicy. Niezwykła historia z XIX wieku
Kapitan w spódnicy. Niezwykła historia z XIX wieku
Książki, joga i warsztaty na trawie. Cykl „Biblioteka w plenerze” rusza w łódzkich parkach
Książki, joga i warsztaty na trawie. Cykl „Biblioteka w plenerze” rusza w łódzkich parkach
Michał Czernecki był na dnie, dziś jest szczęśliwy. Szczerze o sławie i zdradzie
Michał Czernecki był na dnie, dziś jest szczęśliwy. Szczerze o sławie i zdradzie
Truskawki drożeją z dnia na dzień. Ceny na starcie lipca zaskakują
Truskawki drożeją z dnia na dzień. Ceny na starcie lipca zaskakują
Nancy Wake. Najbardziej poszukiwana kobieta II wojny światowej
Nancy Wake. Najbardziej poszukiwana kobieta II wojny światowej
Michał Szczygieł z The Voice of Poland pojawi się na "Lato z Radiem"
Michał Szczygieł z The Voice of Poland pojawi się na "Lato z Radiem"
Praca na wakacje. Gdzie można się zatrudnić  i za jakie pieniądze?
Praca na wakacje. Gdzie można się zatrudnić i za jakie pieniądze?
Słońce groźne latem. Pierwsza pomoc przy udarze może uratować życie
Słońce groźne latem. Pierwsza pomoc przy udarze może uratować życie
Wyborny kotlet po parysku. Delikatny, złocisty i miękki. Jak od mamy
Wyborny kotlet po parysku. Delikatny, złocisty i miękki. Jak od mamy